Gara Filaret, cadou de la Mitrea pentru Aura Vasile

Categories Explicit, La ziPosted on

Gara Filaret, cadou de la Mitrea pentru Aura Vasile

Ulterior, obiectivul, monument istoric, a fost cedat firmei israeliene Horen&Leibovici

În loc să fie amenajată ca muzeu al căilor ferate române, așa cum ar fi fost firesc, prima gară a Bucureștilor, monument istoric și de arhitectură, a ajuns în patrimoniul unei firme private cu capital străin. Cu complicitatea guvernului Năstase, Gara Filaret este acum proprietatea companiei israeliene Horen&Leibovici.

O sarabandă judiciară în urma căreia a pierdut statul român și a câștigat deputatul Aura Vasile, membru marcant al organizației PSD București și fost acționar la Autotrans Călători Filaret. În urmă cu zece ani, societatea bucureșteană de transport auto a fost preluată de firma israeliană Horen&Leibovici, care a primit „cadou” și clădirea Gării Filaret.

Totul a fost posibil ca urmare a unei sarabande judiciare, iar fostul ministru al Transporturilor Miron Mitrea nu a făcut nimic pentru ca statul român să poată câștiga procesul și să reintre în posesia acestui monument istoric.

Acum, senatorul Mitrea susține că nu-și mai aduce aminte de problema Gării Filaret și nici de faptul că în afacere a fost implicată colega sa de partid Aura Vasile.

Gara Filaret a fost dată în folosință în 1869, fiind prima gară a Bucureștiului, asigurând legătura cu Giurgiu. Încă din 1932, clădirea a fost inclusă pe lista monumentelor istorice, drept pentru care nu putea fi folosită decât în interes public, fiind scoasă din circuitul civil.

Apoi, în perioada comunistă, linia ferată a fost dezafectată, iar trenurile spre Giurgiu au fost mutate la Gara Progresu. Prin ordine succesive ale ministrului Transporturilor și Telecomunicațiilor din 1961, respectiv 1964, clădirea Gării Filaret și terenul cu o suprafață de 9.280,4 mp au fost trecute în administrarea Direcției Generale de Transporturi Auto.

Tentativă de reintrare în normalitate

Și au rămas în proprietate publică până în 1990, când, prin hotărârea de guvern privind înființarea societăților comerciale Autotrans Călători Filaret SA și Intertrans SA, acestea au fost cuprinse în capitalul social al celor două societăți.

Cinci ani mai târziu, ministrul Transporturilor de la acea vreme, Aurel Novac, întreprinde un demers de revenire la normalitate, care s-a concretizat în Hotărârea de Guvern nr. 88/1995.

Textul actului normativ este fără urmă de echivoc: „Se aprobă transmiterea Monumentului istoric și de arhitectură Gara Filaret, bun proprietate publică a statului, împreună cu terenul aferent în suprafață de 8.750 mp (o parte din teren fusese folosită pentru construirea șoselei cunoscute sub numele de Trafic Greu – n.red.), situat în municipiul București, identificat potrivit planului de situație, din patrimoniul societăților comerciale Autotrans Călători Filaret SA și Intertrans SA în administrarea Regiei Autonome Societatea Națională a Căilor Ferate Române”.

În hotărârea semnată de prim-ministrul Nicolae Văcăroiu se mai stipulează faptul că imobilul cu pricina va fi amenajat ca muzeu tehnic al Căilor Ferate Române.

„Cuprinderea terenului și clădirii în capitalul social al societăților comerciale sus-menționate s-a făcut cu încălcarea regimului juridic al clădirilor stabilite ca fiind monument de arhitectură și cu caracter istoric”, se arată în nota de fundamentare a actului normativ.

Tot aici se remarcă faptul că, potrivit art. 135, alin. 5 din Constituție, imobilul face obiectul exclusiv al proprietății publice și, în consecință, nu are ce căuta în capitalul social al unor societăți comerciale.

Mai mult, fostul ministru Aurel Novac, fost ceferist, între timp decedat, constata că prin utilizarea necorespunzătoare a spațiilor din Gara Filaret s-au produs degradări și modificări constructive ale clădirii.

Sarabanda proceselor

Dacă totul ar fi decurs normal, SNCFR ar fi intrat în posesia clădirii și a terenului după 30 de zile de la publicarea hotărârii în Monitorul Oficial, termen în care trebuia întocmit un protocol de predare-primire.

Şi totuși, nici în momentul de față CFR SA, compania care a preluat în 1998 de la fosta SNCFR infrastructura feroviară, nu are în patrimoniul său imobilul Gării Filaret, care este utilizat bine-mersi de societatea Autotrans Călători Filaret, la care acționar majoritar a devenit între timp o companie israeliană.

„CNCF CFR SA a fost constituită în luna octombrie 1998 și nu a primit de la fosta SNCFR aceste active în patrimoniu”, au declarat pentru Timpul oficiali ai companiei feroviare.

Tot cu prilejul amintitei divizări, calitatea de reprezentant juridic al fostei regii a fost trecută în sarcina  Societății de Servicii de Management Feroviar  SMF SA. Ulterior, în 2002, și aceasta a fost divizată, iar serviciile de reprezentare juridică au fost preluate de CFR Marfă.

La solicitarea Timpul, oficiali ai CFR Marfă au refăcut filmul nenumăratelor procese care au urmat și care nu au adus o rezolvare favorabilă a acestui litigiu pentru statul român, pentru simplul motiv că reprezentanții acestuia nu s-au mai interesat de problemă de la un moment dat.

La data de 16 martie 1995, după apariția hotărârii de guvern, reprezentanții SNCFR s-au întâlnit cu cei ai  Autotrans Călători Filaret și ai Intertrans SA, în scopul semnării protocolului de predare-primire.

Procesul-verbal încheiat cu acea ocazie consemnează însă că  părțile nu au căzut de acord cu privire la modul de semnare a protocolului. Mai exact, cele două societăți de transport auto au invocat faptul că, anterior redactării actului normativ, li s-ar fi promis suma de 25 miliarde lei, în compensație, care să fie utilizată în scopul construirii unei noi autogări.

Trebuie precizat faptul că, la acea vreme, societatea Autotrans Călători Filaret era condusă de actualul deputat PSD Aura Vasile, membru marcant al organizației București a partidului. Cum părțile nu au ajuns la nici o înțelegere, a început sarabanda proceselor.

La data de 26 mai 1995,  Fondul Proprietății Private IV Muntenia a chemat în judecată Guvernul României, solicitând instanței Curții de Apel București să dispună anularea HG 88.

Doi ani mai târziu, Curtea de Apel București, Secția Contencios Administrativ, a admis acțiunea, precum și cererea de intervenție și a anulat ca nelegală HG nr. 88/1995.

A urmat recursul Ministerului Transporturilor, condus pe atunci de actualul președinte Traian Băsescu, iar în 1999 Curtea Supremă de Justiție a decis casarea sentinței Curții de Apel și trimiterea cauzei spre rejudecare.

Între timp, la Palatul Victoria s-a schimbat titularul, Mugur Isărescu fiind înlocuit de Adrian Năstase, iar noii reprezentanți ai guvernului nu au făcut nimic pentru a câștiga procesul.

„În cauză au fost acordate nenumărate termene de judecată solicitate de reclamanta SIF Muntenia în vederea soluționării pe cale administrativă a situației imobilului în litigiu, fapt necontestat de reprezentantul guvernului României, care a confirmat că se află în lucru un proiect de act normativ prin care se reglementează situația acestui imobil”, precizează oficiali ai CFR Marfă.

O hotărâre care n-a mai apărut

Actul normativ cu pricina nu a mai apărut însă niciodată în Monitorul Oficial, iar prin Sentința civilă nr. 802, pronunțată la data de 12 septembrie 2002, s-a constatat perimarea cauzei.

În consecință, Autotrans Călători Filaret, care se privatizase cu doi ani înainte, pachetul majoritar de acțiuni fiind preluat de israelienii de la Horen&Leibovici, a rămas proprietar al imobilului Gării Filaret și al terenului aferent.

Conducerea asociației Tren Clubul Român a făcut nenumărate demersuri pe lângă ministerele Transporturilor și Culturii, încercând să le determine să acționeze în scopul recuperării clădirii de patrimoniu, fără nici un rezultat însă.

Președintele TCR, Octavian Udriște, fost director general al Metrorex și omul care a condus primul tren de metrou, insistă pentru înființarea unui muzeu al Căilor Ferate Române.

„În acest muzeu s-ar putea expune o parte din locomotivele și vagoanele salvate și care astăzi sunt depozitate necorespunzător în diferite depouri, supuse sustragerilor de piese”, susține Udriște într-una dintre nenumăratele sale adrese trimise autorităților statului.

El precizează că, odată recuperată clădirea, ar putea fi obținute fonduri europene pentru amenajarea muzeului

Amnezie subită

Contactat de Timpul, fostul ministru al Transporturilor Morin Mitrea a fost lovit de o amnezie subită în ceea ce privește subiectul Gării Filaret. „Nu știu povestea, nu-mi aduc aminte. Habar n-am cine e proprietar acolo (la Autotrans Călători Filaret – n.red.)”, a spus el.

Amintindu-i-se că societatea  a fost condusă de colega sa de partid Aura Vasile, senatorul PSD a replicat: „Da, dar asta când compania era de stat”. Aura Vasile nu a putut fi contactată pentru a-și preciza punctul de vedere.

O istorie de 141 de ani

Din Gara Filaret, la data de 7 septembrie 1869 a plecat primul tren, avându-l ca pasager pe însuși Principele Carol, care și-a putut îndeplini astfel promisiunea de a nu părăsi țara până când nu va putea utiliza „întâiul drum de fier românesc”. Inaugurarea pentru public a avut loc pe 31 octombrie 1869, când, după slujba oficiată de Mitropolitul Primat Nifon, „Trenul de Onore Michaiu Bravul”, remorcat de locomotiva cu același nume, a plecat spre Giurgiu, la orele 10.45.

Garnitura a parcurs cei 67 km ai traseului în numai o oră și 30 de minute. Acum, trenurile spre Giurgiu sunt nevoite să ocolească pe la Videle din cauza prăbușirii, în 2005, a podului peste râul Argeș de la Grădiștea, traseul de 115 km fiind străbătut într-o oră și 48 de minute.

Istoric

1990 – Este înființată societatea Autotrans Călători SA, deținută de Întreprinderea de Transporturi Auto București, în calitate de unic acționar. Vasile Aurelia primește puteri  de administrator-președinte.

1994-1998 – Intrat acționar inițial cu 30%, FPP IV Muntenia se retrage în septembrie 1998 din structura companiei. Autotrans Călători SA ajunge să fie deținută de FPS cu 87,7099% din acțiuni și câțiva acționari persoane fizice cu 12,2901%.

2000 – FPS vinde pachetul de 85,5078% la un preț de două milioane de dolari. Deputatul PSD Aura Vasile este reconfirmat de către HORN&LEIBOVITZ&HOLDINGS, noul acționar majoritar, în funcția de manager general executiv.

2000 – La jumătatea lunii iulie, Aura Vasile se retrage din funcția deținută la Autotrans Călători SA.

2007 – Consiliul de Administrație decide vânzarea unor terenuri, printre care și câteva active deținute la adresa din str. Fabrica de Chibrituri nr. 5.

Adrian BĂRBULESCU