Partile interesate: cine sunt acestea, de ce sunt importante si cum sa le gestionezi

Categories AfaceriPosted on

Fiecare companie are grupuri de interese, atat externe, cat si interne, care pot dauna sau beneficia in mare masura organizatiei. Acestea pot fi de la clienti sau furnizori pana la actionari, comunitati sau mass-media. Acestia se numesc parti interesate si in acest articol va explicam ce sunt acestia si tot ce trebuie sa stiti pentru a le gestiona. Continua sa citesti!

Ce sunt partile interesate?

In lumea afacerilor, partile interesate sunt acele persoane sau grupuri care au un interes si un impact asupra unei organizatii si a rezultatelor actiunilor acesteia. Unele dintre cele mai comune exemple de parti interesate sunt angajatii, actionarii, clientii, furnizorii, guvernele si comunitatile.

Fiecare grup de parti interesate are propriile interese si pot fi:

  • Parti interesate interne: persoane al caror interes pentru o organizatie provine dintr-o relatie directa. De exemplu, angajare, investitii sau proprietate.
  • Parti interesati externi: cei care nu lucreaza direct cu o companie, dar care sunt cumva afectati de actiunile si rezultatele companiei. De exemplu, furnizorii.
  • Parti interesate primare sau partiinteresate cheie: cele mai importante. Acestia sunt cei mai interesati de rezultat si tind sa contribuie activ la proiecte. De exemplu, clientii saumanagerii.
  • Parti interesate secundare: au un nivel de implicare mai scazut decat cei primari si au legatura cu procese administrative, financiare sau juridice.
  • Parti interesate directi: sunt implicati in activitatile zilnice ale unei companii. De exemplu, angajatii, deoarece sarcinile lor zilnice graviteaza in jurul dezvoltarii proiectelor interne ale unei companii.
  • Parti interesati indirecti: sunt interesati de rezultatul final, fara a colabora in proces. Ei isi fac griji cu privire la probleme legate de preturi sau ambalaje. De exemplu, clientii.

O problema care apare adesea in companiile cu mai multe parti interesate este aceea ca interesele lor pot diferi si chiar pot intra in conflict direct. De exemplu, obiectivul principal al unei companii pentru actionari este de a maximiza profiturile. Deoarece costurile cu forta de munca sunt inevitabile, o organizatie poate incerca sa le tina sub control, iar acest lucru este probabil sa deranjeze angajatii.

De ce sunt importante partile interesate?

Ca companie, este important sa nu subestimam importanta partilor interesate . Cheia este sa incerci sa implici majoritatea sau toate grupurile. Daca reusim, va fi un beneficiu enorm pentru organizatie si pentru grupurile in cauza. Implicarea partilor interesate poate ajuta:

  • Imputerniciti oamenii: implicati-i in procesul de luare a deciziilor.
  • Creati o schimbare durabila: cei mai implicati ajuta la informarea deciziilor si ofera sprijinul de care avem nevoie pentru sustenabilitatea pe termen lung a companiei.
  • Construiti relatii: profitati de cele care exista deja si promovati altele noi.
  • Construirea unei organizatii mai bune: implicarea cu ei ne poate ajuta sa ajungem la probleme importante si incurajeaza dezvoltarea responsabilitatii sociale corporative.
  • Cresterea succesului: Implicarea partilor interesate si transformarea acestora in sustinatori si sustinatori ar putea creste sansele de succes in afaceri.

Cele 10 tipuri de parti interesate care exista

Acum ca stim ce sunt partile interesate , sa aruncam o privire mai profunda asupra diferitelor tipuri care exista in cadrul categoriilor indicate in punctul anterior:

1. Proprietari

Proprietarii sunt acei oameni care detin parti semnificative ale unei organizatii. Ei sunt responsabili pentru impactul pe care il are compania si sunt de obicei implicati in strategia corporativa. Acestia iau adesea decizii decisive cu privire la partile interesate interne si externe .

2. Investitorii

Investitorii sau actionarii sunt acele persoane care au o participare prin finantare cu societatea. Cand cumpara actiuni, doresc ca conducerea companiei sa o exploateze la maximum si sa obtina astfel un randament ridicat al actiunilor.

In special acele companii care sunt tranzactionate public au o responsabilitate financiara fata de actionarii lor. Este posibil ca interesele acestui grup sa nu fie intotdeauna aliniate cu cele ale clientilor sau angajatilor.

3. Angajatii

Angajatii sunt probabil cei mai importanti factori interesati. Asta pentru ca reprezinta investitii financiare si de timp mari in organizatii, jucand un rol fundamental in strategia, tactica si operatiunile care se desfasoara intern intr-o companie.

De aceea, cele mai bune companii iau in considerare opiniile, preocuparile si valorile angajatilor atunci cand isi modeleaza strategia, misiunea si viziunea.

4. Furnizori

Furnizorii furnizeaza materiile prime si materialul necesar firmei in cauza. In unele cazuri, chiar si produsul direct. Afacerile pot depinde de un anumit furnizor care produce un bun rar, lucru care ar fi de mare importanta.

Pe de alta parte, intreprinderile mici cu o nisa ingusta se bazeaza adesea pe materiale specializate de la un singur furnizor, ceea ce ar creste riscul pentru afacere. Daca nu poate cumpara provizii din aceasta sursa, are probleme serioase.

5. Clientii

Satisfacerea nevoilor clientilor este principalul obiectiv in furnizarea de bunuri si servicii. Prin urmare, intelegerea nevoilor dumneavoastra si optimizarea lor mai buna este o parte foarte importanta a conducerii unei afaceri.

In acest sens, interactiunea cu acestia prin retelele de socializare, e-mail-uri si alte canale cu care sa mentinem contactul cu clientii este esentiala.

Astazi, Big Data ajuta companiile sa inteleaga ce isi doreste publicul, deoarece este capabil sa detecteze tendinte si obiceiuri prin analiza datelor utilizatorilor. Datorita acestui fapt, ei isi pot anticipa nevoile si astfel redefini si reorienta propunerea de valoare daca este necesar.

6. Creditori

Creditorii sunt cei care imprumuta bani companiilor si pot avea, de asemenea, un interes deosebit in valoarea acestora. In general, acestia sunt de obicei rambursati pentru vanzarea de produse sau servicii si, in cazul in care au incetat activitatea, chiar si creditorii ar fi platiti inaintea actionarilor. Aceasta include, de exemplu, bancile.

7. Sindicatele

Sunt acele organizatii ale lucratorilor dintr-o anumita industrie. Functia sa este de a imbunatati conditiile lucratorilor. De la imbunatatiri salariale la beneficii, conditii de munca sigure sau statut social si politic prin negocieri colective.

Toate companiile au o relatie cu un sindicat pentru a tine cont de interesele altor parti interesate , in special cu tot ceea ce ii inconjoara pe angajati. O buna practica este sa contati pe acestia pentru a fi informati si consultati cu privire la aspecte precum siguranta lucratorilor.

8. Comunitati

Desi termenul de comunitate este foarte extins deoarece exista diferite tipuri de comunitati ca parti interesate , in acest caz ne vom concentra mai ales asupra comunitatilor locale.

Sunt cele care sunt formate din persoane care locuiesc in zona in care se afla afacerea. Desi nu sunt neaparat clienti ai companiei, toti sunt vecini. Le pasa de mediul local, de infrastructura si de impactul pe care compania il are asupra ocuparii fortei de munca si a prosperitatii in zona locala.

9. Media

Toate companiile trebuie sa interactioneze cu mass-media, astfel incat sa se raspandeasca si sa vorbeasca pozitiv despre brand. De multe ori au nevoie sa interactioneze cu presa pentru a face publicitate stirilor relevante pentru organizatie sau pentru a-si face publicitate produsului.

10. Agentii guvernamentale

Agentiile guvernamentale pot fi, de asemenea, considerate drept unul dintre principalii parti interesate ale unei companii. Acestia colecteaza impozite de la companie, angajatii acesteia si alte cheltuieli pe care compania le face.

Cum sa gestionezi partile interesate

Managementul partilor interesate are de-a face cu procesul de mentinere a unor relatii bune cu cei care au un impact mare asupra organizatiei. Comunicarea corecta cu ei poate juca un rol fundamental in continuitatea noastra ca companie:

  1. Identificati-va partile interesate: inainte de a incepe sa gestionam partile interesate , trebuie sa facem o analiza care sa defineasca clar fiecare grup.
  2. Prioritizarea dupa relevanta: Avand in vedere ca putem avea sute de tipuri diferite de nevoi ale partilor interesate , prioritizarea este esentiala. Trebuie sa stabilim influenta potentiala a fiecaruia in functie de nivelul sau de relevanta.
  3. Intelegeti nevoile lor: odata ce stim cine sunt cei mai importanti, trebuie sa avem o idee clara despre ce asteapta ei de la noi si ce le-am putea oferi.
  4. Stabiliti obiective cu fiecare parte interesata Acesta este momentul in care trebuie sa ne punem intrebari cum ar fi sunt multumiti de situatia actuala si ce putem face pentru a imbunatati relatiile.
  5. Aliniati strategia actuala a companiei cu nevoile acesteia: luati strategiile existente, cum ar fi gestionarea asteptarilor interne si ganditi-va la modul in care acestea pot fi adaptate pentru a integra obiectivele strategice pe care le-ati identificat pentru a gestiona cei mai importanti factori interesati .
  6. Stabiliti comunicari eficiente: asigurati-va ca ei stiu care sunt planurile dvs. si discutati ce pot face ambele parti pentru a face lucrurile mai eficiente.
  7. Partajati date si informatii pentru a le mentine increderea: acest lucru nu numai ca creeaza transparenta si creeaza incredere, dar va face si mai usor sa lucrati impreuna atunci cand rezolvati problemele si planificati raspunsurile.
  8. Provocati-le deciziile si cautati feedback Gestionarea eficienta necesita investigarea datelor, colectarea de feedback atat intern, cat si extern si schimbarea a ceea ce nu functioneaza asa cum are nevoie fiecare grup.

Analiza partilor interesate

Partile interesate sunt o parte esentiala a oricarui proiect. Capacitatea unui bun manager de proiect de a echilibra cerintele partilor interesate, de a obtine acceptarea si de a intelege cand si cum sa le implice este cheia pentru derularea unui proiect de succes.

Este esential sa se mentina organizarea partilor interesate pentru a sti cand si cum sa le implice la momentul potrivit. Vom vorbi despre cum sa organizam diferitele parti interesate intr-o matrice si sa luam decizii cu privire la modul in care trebuie sa-i gestionam in functie de pozitia lor in ea.

Aceasta matrice de putere arata interesul partilor interesate fata de proiect fata de capacitatea lor de a- l influenta. Acest instrument cu patru cadrane va va ajuta sa evaluati modul de gestionare a partilor interesate. Ajuta la determinarea nivelului adecvat de angajament necesar echipei de proiect pentru a castiga increderea si acceptarea partilor interesate.

Diferentele intre parti interesate si actionari

Desi par termeni similari, sunt concepte foarte diferite. Definitia tradusa a actionarilor este actionar, in timp ce cea a partilor interesate se refera la partile interesate. Un actionar este intotdeauna un stakeholder, dar un stakeholder nu este intotdeauna un actionar…

Un actionar este proprietarul actiunilor unei companii. Angajatii si membrii consiliului de administratie sunt parti interesate interne , deoarece au o relatie directa cu compania. Furnizorii si membrii comunitatii, totusi, sunt exemple de parti interesate externe. Sa vedem mai schematic diferentele:

  • Un actionar detine cel putin o actiune a companiei, in timp ce o parte interesata nu are neaparat actiuni, dar are un interes personal in succesul companiei.
  • Un actionar a contribuit la succesul companiei sub forma de investitii, in timp ce o parte interesata este interesata de succesul companiei din alte motive decat cele financiare.
  • Partile interesate au de obicei un interes pe termen lung in succesul companiei, in timp ce interesul actionarilor poate inceta daca un actionar isi vinde actiunile.