Piata Auto …incotro ?

Categories Timpul LiberPosted on

Se pare ca au trecut vremurile cand crizele incepeau in Occident si ajungeau la noi dupa cativa ani .Uite ca se poate si invers .Vanzarile de automobile noi sunt in scadere in Romania de cinci ani si in sfarsit incepe si Europa sa o ia la vale -2012 s-a terminat cu o scadere de aproape 8% fata de 2011 .
Cu o pierdere de 18% si revenirea la nivelul vanzarilor din 2000, totusi valea noastra este mai adanca decat a lor .
.Sa vedem cateva din performantele pietelor europene si ale tarilor vecine :
Grecia -minus 40 % ; Serbia-minus 23% ; Italia -minus 20% ; Franta-minus 14% ; Spania-minus 13.3% ; Olanda-minus 9.6% ; Polonia-minus 0.6% ; Germania-minus 0.6% ; Bulgaria-plus 1.6% ; Marea Britanie-plus 5.6% ; Ungaria-plus 17.6% ;Ucraina-plus 22% ,Islanda -plus 56% .
Pe langa procentele de mai sus trebuie sa vedem totusi si dimensiunile pietelor :Germania 3.000.000 masini ,Franta si Marea Britanie 2.000.000 ,Polonia 274.000 ,Ungaria 53.000 ,Islanda 7.000 ,Romania 80.000 .Despre faptul ca ,desi suntem pe ultimul loc la numar de masini pe cap de locuitor ,avem si o scadere record la vanzari vom vorbi altadata .
Si daca analistii romani avertizeaza ca noi inca nu am ajuns la capatul pantei, sa vedem ce spun mai marii producatorilor auto .
Stephen Odell -vicepresedinte Ford : „vanzarile vor continua sa scada in decursul acestui an „.
Norbert Reithofer-CEO BMW AG :”situatia actuala va continua cel putin cinci ani „.
Duncan Aldred-Sales Manager GM Opel :” in 2013 vanzarile vor scadea chiar cu 10 %”.
Frederic Saint Geours -CEO Peugeot : „scadere de cel putin 5 % „.
Exista totusi castigatori in aceasta perioada neagra din istoria industriei auto ?
Intre primii 10 producatori doar marcile premium Audi ,Mercedes si chiar BMW se pot declara multumiti .Restul s-a urcat in trenuletul care o ia la vale : Renault scadere de 22% ,Fiat,Ford,Opel in jur de minus 15% ,VW minus 4,4 % .Tigrii coreeni Hyundai si Kia, cu rezultate pozitive, demonstreaza ca in criza economica si marcile de volum pot face vanzari bune .
In conditiile in care pietele americane si asiatice sunt pe crestere, relocarea unor capacitati de productie din Europa in Asia si America sunt deja in studiu .Primul pas a fost facut, fabrici de traditie din Europa sunt inchise ,altele amenintate de aceeasi masura .Si cum industria auto are o pondere importanta in economia UE si aduce un procent mare din produsul intern brut ,aceste convulsii aduc crestere de somaj ,instabilitate economica .
Sa incheiem intr-o nota optimista si sa spunem ca datorita in special salariilor mici, Romania este deocamdata ocolita de problemele celorlalte tari insa vanzarile reduse pun in pericol zeci de mii de locuri de munca din reteaua dealerilor si a service-urilor .