Uitați de Ibiza! Mamaia este noua regină a cluburilor! Vezi ce străini spun asta

Categories EconomicPosted on

Când Mamaia a primit, anul trecut, premiul pentru ”cea mai fashion și dinamică stațiune”, în Monaco, nu a fost o surpriză pentru nimeni. Nici pentru reprezentanții unor stațiuni mai celebre, precum Ibiza sau Saint Tropez, care nu își imaginau probabil că o localitate mică din estul Europei la va smulge din mâini acest premiu. Ascensiunea Mamaiei era însă prevăzută cu mult timp înainte de experți din domeniu.

Compania Dorling Kindersley, parte a grupului Penguin, tipărea, în 2009, un album intitluat ”În afara traseelor turistice: 1.000 de alternative neașteptate de călătorii”. Volumul prezintă câte un obiectiv tursitic deja celebru, în comparație cu unul cel puțin la fel de frumos și interesant, dar care nu este tot atât de vizitat. Pentru cineva care dorește o experiență inedită, acestea sunt cele mai bune locuri de petrecere a unei vacanțe, spun autorii.

”A fost odată Ibiza…”

În cartea menționată, Mamaia este pusă în antiteză cu faimoasa Ibiza. Cuvintele în care este descrisă stațiunea românească o puneau de atunci pe harta celor mai interesante destinații turistice din lume. ”Cu prețuri în creștere și noi legi pregătite, Ibiza, vechea regină a cluburilor, își vede fanii mutându-se în Mamaia, noul paradis de petreceri de pe țărmul Mării Negre”, se arată în primele cuvinte ale articolului.

”A fost odată ca niciodată Ibiza, o insulă care a răsărit din valurile de cobalt ale Mediteranei, un rai care să-i întâmpine pe oamenii tineri, sălbatici, dansatorii frumoși din întreaga lume”, spun autorii. Lucrurile au început să se schimbe, însă. Excesele de tot felul, regulile impuse de autorități și pachetele de vacanță din ce în ce mai scumpe i-au alungat însă pe turiștii care aveau între 18 și 30 de ani. ”O nouă generație de hedoniști, tânjind după libertatea și spontaneitatea care au făcut din Ibiza o legendă, se îndreaptă acum spre est, spre Marea Neagră”, se spune în carte. Mamaia nu numai că preia din atmosfera din Ibiza, dar o duce mai departe. Autorii sunt încântați de plajele care îți iau ochii, de ”trupurile uimitoare”, dar mai ales de combinația dintre libertate, prețuri mici și un apetit nesățios pentru muzică electronică de ultimă generație. Muzica dance este încă proaspătă și captivantă, și există un adevărat simț al libertății după ani întregi de comunism sumbru. Mulți DJ plictisiți de atitudinea rece din Ibiza vin în valuri în Mamaia. Bilete la cei mai celebri DJ din lume erau, atunci, de circa 20 de dolari, bani cu care în Ibiza de-abia dacă îți puteai cumpăra o băutură.

”Chiar și un DJ ca Luciano, care a devenit faimos la celebrul club DC10 din Ibiza, nu se poate opri din a vorbi frumos despre Mamaia. În cele din urmă, generația următoare de fani ai dansului și-a găsit propria insulă însorită”, se încheia prezentarea celor două stațiuni.

Cum a evoluat Mamaia

De la publicarea cărții și până acum, lucrurile în Mamaia s-au schimbat în bine, din acest punct de vedere. În volumul din care am citat erau prezentate numai două cluburi. Acum, în stațiune numărul lor este de cel puțin trei ori mai mare. De fapt, la ceremonia din Monaco, despre care vorbeam la început, au participat cinci cluburi. Pe lângă ele, în stațiunea au apărut, în ultimii ani, o serie întreagă de evenimente menite să atragă turiștii tineri. De la parade de mașini, demonstrații cu bolizi de Formula 1, la Festivalul Internaţional de Modă, transmis de Fashion TV în toată lumea. Ca o recunoaștere a statutului său actual, Mamaia ar putea organiza, în acest an, Festivalul Internaţional al Cluburilor.

Toți vor plăti

Pentru a susține efoturile de promovare a stațiunii, primarul Radu Mazăre a anunțat că va impune, în următoarea ședință de Consiliu Local, o taxă. ”O să punem, în şedinţa viitoare de Consiliul Local, o taxă de promovare pentru toţi agenţii economici care lucrează în staţiunea Mamaia, inclusiv deţinătorilor de apartamente. Este o taxă discutată cu Asociaţia Patronală din Mamaia. Împreună cu ei s-a făcut pe zone, pe genuri de activităţi care se desfăşoară acolo”, a spus el. 80% din bani se duc la Asociația Litora Delta Dunării, restul la primărie. „Taxa este inclusiv pentru cei care deţin apartamente în Mamaia. Dacă piaţa imobiliară în România scade, în Mamaia creşte, iar asta nu este întâmplător, este rodul unui efort de promovare la care trebuie să participe şi domnii”, a subliniat Mazăre.

Carele alegorice, obligatorii

O altă decizie pentru promovarea stațiunii, care a fost deja aprobată, se referă la obligativitatea proprietarilor de cluburi să aibă care alegorice cu care să participe, în sezonul estival, la caravanele organizate de Primăria Constanţa, potrivit unei hotărâri de Consiliu Local, în caz contrar urmând să fie amendaţi sau să le fie anulată autorizaţia de funcţionare. Primarul a precizat că trebuie făcut un efort comun între autorităţi şi agenţi economici pentru dezvoltarea turismului în Mamaia.

„Anul trecut am ţipat eu la ei, că erau de acord, da să mai vedem, că o mai amânau şi din consideraţie pentru mine, după ce am răcnit de două ori, au făcut. Acum am zis că nu mai are sens să răcnesc, le-am spus că le dau hotărâre de consiliu şi asta e viaţa. Lăsând gluma la o parte, ce se întâmplă la Mamaia este rezultatul unui efort comun. Dacă fiecare priveşte prăvălia lui individual, nu se ajunge la ceea ce am reuşit să ajungem cu Mamaia. Dumneavoastră aţi spus că dacă el consideră că este benefic activităţii lui. Păi, aşa poate să considere oricare şi eu pot să consider că nu este benefic activităţii mele de primar, dar de ce să cheltuiesc eu ca să fac care alegorice, să defilez în fiecare săptămână, să aduc toate televiziunile. Pentru ce?”, a mai afirmat Radu Mazăre.
Radu Mazăre a prezentat şi alte măsuri aflate în acea hotărâre, printre care obligativitatea meniului bilingv la unităţile de cel puţin trei stele şi obligarea magazinelor, teraselor, cafenelelor să aibă deschis în semisezon. „În primul rând, obligativitatea existenţei meniului bilingv. Ce dracu, că tot ne dăm mari europeni, mari plimbăreţi şi dacă iei să citeşti acolo numai ciorbă în româneşte, nu înţelege nimeni. Şi atunci vor fi obligaţi. Această hotărâre pe care o dăm noi astăzi este făcută de comun acord cu Asociaţia Patronală, fiecare punct de acolo. Pentru că hotelurile sunt obligate prin lege în perioada de semisezon, cum am definit-o noi, să ţină deschis, iar pentru celelalte, cafenele, magazine, restaurante, le-am obligat noi să ţină deschis şi este specificat şi cât. La fel şi pentru cluburi”, a spus el.

Zonă fiscală pentru jocuri de noroc

Pentru autoritățile locale, cluburile nu sunt de ajuns. Primarul Radu Mazăre consideră că litoralul românesc trebuie să se promoveze cu un brand diferit, acela de zonă a „turismului fără constrângeri”, în care petreci toată noaptea şi fumezi. „Trebuie să ieşim cu ceva ce alţii nu oferă, anume turism fără constrângere, cu reguli puţine. Sunt foarte puţine locurile în Europa în care te duci ca turist în club, petreci toată noaptea şi fumezi. Este o promovare pe un segment de turişti care vor să facă aşa ceva. Sunt foarte puţine locuri de agrement pe mare în care poţi face skijet fără permis. Trebuie să te duci la mama dracu’ din staţiune. Să ieşim ca şi brand cu acest statut de turism fără constrângeri”, a explicat primarul din Constanţa, în august 2011, citat de Mediafax. El a spus că litoralul românesc ar trebui să aibă strategii diferite de promovare, în funcţie de ţara şi segmentul de turişi vizate. „Cei din ţările arabe, de exemplu, ar veni în număr foarte mare pe acest gen de turism, de distracţie şi cluburi”, a susţinut Mazăre. În opinia sa, litoralul ar trebui să beneficieze de statut special în ce priveşte reglementarea jocurilor de noroc şi a cazinourilor. Viziunea USL pe Turism prezentată în vara ului 2011 propunea ca litoralul românesc să devină zonă liberă pentru cazinouri şi să nu fie afectat de nicio restricţie legată de fumat. În plus, marea ar urma să fie liberă pentru agrementul nautic cu motor şi vele. PSD şi PNL mai propuneau eliminarea interdicţiei de construire în zona costieră, cu excepţia plajelor şi a rezervaţiilor naturale.

Viziune contrazisă de adversari

Ministrul Turismului, Elena Udrea, a declarat, referitor la strategia USL pe turism, că ea este pentru atragerea turiştilor pe litoral, însă nu este suficient să „se aglomereze trei cluburi în Mamaia”, iar pentru acest lucru nu este nevoie să se fumeze mai mult şi să se consume droguri. „Suntem pentru măsuri de atragere a turiştilor pe litoral, dacă există posibilitatea să îi atragem dându-le voie să fumeze mai mult. Până la urmă nu e nicio problemă, dacă se creează aceste spaţii. Problema e că nu aşa creşti turismul pe litoral”, a completat Udrea. Ea a afirmat că pe litoral este nevoie de o strategie care să pornească de la infrastructură şi care să vizeze creşterea standardului serviciilor, nefiind suficient să se „aglomereze trei cluburi în Mamaia”, în care este permis fumatul şi consumul de droguri. „Trebuie o strategie care să pornească de la infrastructură, cum construieşti pe litoralul românesc, cum ridici standardul serviciilor care se prestează în turism şi care este viziunea pe tot ansamblul litoralului. Nu este suficient să aglomerezi trei cluburi în Mamaia ca să spui că ai rezolvat turismul românesc. Nu e nevoie să le dai voie unor turişti să consume droguri, să fumeze, să facă diverse alte lucruri în câteva locuri pe litoralul românesc ca să spui că ai o strategie pentru turism”, a spus Udrea.