Când au început tensiunile din Ucraina, mai ales după ce Crimeea a fost anexată (de facto!), la Federaţia Rusă, zona devenind un adevărat focar de potenţial… război (!), mulţi dintre cei care se ocupă de turism în România, mai ales aceia de pe litoralul românesc al Mării Negre, s-au temut că “incoming” – ul, fluxul de turişti străini (atâta cât era el, într-o oarecare tendinţă de redresare, revenirea, deocamdată timidă, circumspectă, prospectorie, a marilor tour-operatori, gen TUI, fiind, totuşi un semn încurajator!…) va fi puternic afectat…
Ne era frică că pleacă ai noştri, dar… au venit (şi-)ai lor!
Ca o consecinţă imediată, tuturor ne-a fost teamă că, până la începerea sezonului estival, “de plajă”, primele anulări de sosiri vor fi cele ale… vaselor de croazieră, programate a face escale în Portul Constanţa!
Iată că, în mod nesperat, iniţial, deocamdată companiile de vase de croazieră şi operatorii din turismul internaţional de lux, nu evită cu totul Marea Neagră (nesperiindu-se de aglomerarea militară subită, pe, desupra şi pe malurile Mării Negre!), rezumându-se, cel puţin pentru moment, la a nu mai acosta în Ucraina, la Odesa, ca să nu mai vorbim de Crimeea (Yalta)!…
Mai mult, respectivele opriri au fost mutate la… Constanţa!
Aşa încât, repetăm: cel puţin deocamdată, în Portul Constanţa, nu numai că vin toate navele cu turişti programate, dar va fi şi un… supliment, de circa 40 de vase de croazieră, care ar fi trebuit să acosteze la Odesa sau la Yalta!
Dacă la fel se va întâmpla şi cu cei care îşi rezervaseră sejururi, în “full season” estival, în Crimeea sau pe litoralul rusesc al Mării Negre (în special la… Soci, căreia i s-a făcut atâta reclamă, cu ocazia Olimpiadei de iarnă, din februarie a.c., şi unde se spera la o invazie de turişti occidentali, în noile structuri de cazare amenajate pentru Jocurile Olimpice!), adică dacă măcar o parte se vor muta şi la noi (nu numai la bulgari…), să facă plajă, să danseze în cluburi şi să-l vadă pe Mazăre făcând ca toate maimuţele, “ne-am scos”, ce mai!…
“Artania” (FOTO) a deschis, la Constanţa, sezonul… refugiaţilor turistic(i), din Ucraina!
Peste 40 de nave de croazieră, cu turişti americani şi germani, programate să ajungă în acest an la Odesa sau în Crimeea, la Yalta, vor evita porturile din Ucraina, din cauza situaţiei tensionate din zonă şi îl vor înlocui cu… Constanţa!
Primul astfel de vapor, “Artania” (operat de firma germană „Phoenix Reisen”, sub pavilion Bermuda), cu peste 1.000 de pasageri, nemţi şi americani, a fost la Constanţa, în acest weekend.
Nava „Artania”, cu 1.051 de turişti americani şi nemţi, a staţionat o zi în Portul Constanţa.
A venit de la Varna (Bulgaria) şi va pleca la Istanbul.
Aşa cum spuneam, era programată să ajungă la Odesa, dar din cauza situaţiei tensionate din zonă, armatorii şi echipajul au decis să reruteze nava şi să înlocuiască Odesa cu Constanţa.
C-aşa-i (şi) în turism, unu’ naşte, altu’ moare, răul unuia, norocul altuia: 40.000 de turişti de croazieră… nesperaţi!
Gheorghe Mărginean, proprietarul agenţiei “Karpaten Turism”, care a asigurat serviciile pe teritoriul României pentru pasagerii germani şi americani de pe Artania, a afirmat că în această situaţie mai sunt încă alte peste 40 de nave de croazieră, cu pasageri americani sau germani.
Acestea aveau programate croaziere în Europa şi unul dintre porturile în care ar fi trebuit să staţioneze era Odesa (sau / şi Yalta, în Crimeea), dar, din cauza conflictelor din zonă, destinaţia a fost înlocuită cu Portul Constanţa.
„Odesa a fost scoasă deja din programul de croaziere a peste 40 de nave cu turişti americani sau germani, care au anunţat că vor acosta în cel mai apropiat port maritim, adică la Constanţa.
Dintre acestea, “Karpaten” se va ocupa de serviciile la sol a 37 de nave, în timpul în care acestea vor staţiona la Constanţa.
Ţinând cont că navele au în medie 1.000 de pasageri, România câştigă 40.000 de turişti, în acest context politic nefericit”, a spus Mărginean.
Turiştii străini au de ales, pe parcursul zilei în care nava acostează la Constanţa, între o excursie la Bucureşti, una în Deltă, o excursie la Histria sau un tur al oraşului Constanţa, cu degustare de vin la crama (Popasul Turistic) de la Murfatlar.
Mărginean estimează serviciile la sol pe teritoriul României la aproximativ 100 de euro de fiecare pasager, ceea ce înseamnă că cei peste 40.000 de turişti care vor ajunge la Constanţa, în loc de Odesa, vor cheltui în România mai mult de… patru milioane de euro!
Turiștii de la bordul orășelului plutitor au plătit 2.000 de euro pentru un sejur de două săptămâni, care-i poartă în cele mai atractive destinații din Marea Neagră.
Numai să nu se-ntâmple ca-n vara lui 2008, când, în timpul ruso – Georgian, turiştii care au fugit de pe litoralul gruzin i-au… luat şi pe-ai noştri!
Pachebotul “Artania” ar fi trebuit să facă câte o escală și la Odesa şi Yalta, însă din cauza situației tensionate din Ucraina, opririle au fost anulate.
De altfel, mai multe agenții de turism și-au anunțat intenția de a scoate Odessa şi Crimeea (Yalta) din circuitul navelor de croazieră. Astfel, contextul politic tensionat din Ucraina va spori numărul turiștilor străini care ajung în Portul Constanța.
Totuşi, este bine să nu ne îmbătăm cu apă… sărată (de mare) şi să ne amintim ce s-a întâmplat în vara (iulie şi august) anului 2008, când războiul ruso – georgian, din Nord – Estul Mării Negre (Osetia de Nord şi Abhazia), n-a gonit numai turiştii occidentali de pe litoralul gruzin (Suhumi, Batumi etc.), care era, atunci, o nouă destinaţie “la modă”, emergentă, dar, prin extensie (spaţială) a spaimei, şi de la noi, bulgari şi chiar turci!…
Să sperăm că nu vor începe, iar, luptele şi bombardamentele prin bazinul Mării Negre, în această vară, că pleacă toţi, ca păsărelele, în alte ţări calde!…