Comănescu contraatacă: GSP a depus plângere penală împotriva şefilor din port

Categories EconomicPosted on

Gabriel Comănescu nu acceptă ușor înfrângerea în cursa pentru construirea digului de larg din portul Constanța. Și nici nu are de ce. În primul rând, corpul de control al Ministerului Transporturilor remarcă nereguli grave în atribuirea contractului. În al doilea rând, este vorba despre o afacere de 100 de milioane de euro.

Prin urmare, după ce s-a judecat circa doi ani, firma controlată de acesta, și anume Grup Servicii Petroliere, a depus o plângere penală la Direcţia Naţională Anticorupţie împotriva șefilor din Compania Națională Administrația Porturilor Maritime Constanța. Decebal Şerban, în calitate de director general (n.red. director general adjunct în prezent), Daniela Şerban, director economic, Ambrozia Duma, director de exploatare, George Vişan, director comercial, Ghiulentan Encioiu, şef serviciu juridic şi contencios şi Mihaerla Alina Staetu, şef serviciu dezvoltare achiziţii publice sunt acuzați de abuz în serviciu contra interselor persoanei şi abuz în serviciu contra intereselor publice. În fapt, aceștia sunt acuzați că ar fi modificat clauzele contractului după atribuirea către câștigător, o firmă olandeză. Potrivit hotnews.ro, în plângerea penală se arată că autoritatea contractantă a stabilit un cost zero pentru toate utilităţile aferente proiectului, instituind astfel cheltuieli majore în sarcina fondurilor publice care urmează să achite aceste utlitati. Aceste modificări ale contractului (cel de construcţie) au fost realizate prin excluderea a secţiuni întregi din contractul care a fost prezentat iniţial participanţilor la procedura de atribuire. „În acest sens, deturnarea scopului legii în sensul modificării contractului după placul părţilor contractante tinde să adâncească neîncrederea în capacitatea statului român de a supraveghea respectarea legii şi aplicarea acesteia în limitele stabilite implicit prin această”, se mai arată în plângere.

Reamintim că șefii Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime Constanța au reacționat la raportul corpului de control al Ministerului Transporturilor. ”Este o campanie de presă începută înainte de semnarea contractului. Raportul este întocmit superficial. Este un control cu temă ca să iasă o concluzie”, a spus Decebal Șerban, fost director general al CNAPMC, unul dintre cei direct vizați de control. Acesta a precizat că raportul a fost deja contestat, în urmă cu o săptămână, la autoritatea emitentă. ”Eu, ca persoană fizică, dacă rezultatul rămâne același, mă voi adresa autorităților competente”, a mai precizat acesta.
De fapt, conducerea CNAPMC a cerut revocarea raportului și reanalizare sa. ”Controlul s-a efectuat în trei zile”, este una dintre motivații. Celelalte sunt mai serioase. Le-a explicat Lucian Băluț, directorul general. Este vorba despre majorări de sume, în contractul de executare al digului de larg și cel de consultanță, și de plata unui avans de 10 milioane de euro, în cazul contractului de execuție a digului.
În cazul contractului de execuție, Băluț spune că prevderea care permitea majorarea prețului a fost anulată prin act adițional, convenit de ambele părți. În ceea ce privește avansul, acesta, spune Băluț, a fost plătit conform contractului în vigoare, dar numai după ce a fost avizat de către firma de consultanță, iar plata a fost făcută nu de către CNAMC, ci de către Ministerul Transporturilor. În cazul contractului de consultanță, Decebal Șerban a spus că s-a majorat prețul deoarece legea achizițiilor publice permite acest lucru, dacă de la data semnării contractului până la implementarea sa trece o perioadă de cel puțin șase luni.