Viceprim-ministrul ucrainean Oleksandr Kubrakov a negat rapoartele firmelor ucrainene si britanice conform carora noul coridor de export de la Marea Neagra ar fi fost suspendat. „Informatiile privind anularea sau oprirea neprogramata a coridorului temporar #Ucrainean pentru circulatia navelor civile din si catre porturile Marii Odese (regiunea) sunt false”, a spus Kubrakov pe X, fostul Twitter.
„Toate rutele disponibile stabilite de marina ucraineana sunt valabile si sunt folosite de nave civile.”
Consultanta Barva Invest, cu sediul la Kiev, firma britanica de securitate Ambrey si un punct de vanzare specializat, Ukrainian Ports, au raportat ca Ucraina a suspendat utilizarea coridorului din cauza unei posibile amenintari din partea avioanelor de razboi si a minelor maritime rusesti.
Ucraina a folosit coridorul pentru a incerca sa-si revigoreze exporturile pe mare fara aprobarea Rusiei, sfidand amenintarile din partea Moscovei, care a renuntat la un acord intermediat de ONU in iulie, care a permis sa circule unele exporturi de alimente in ciuda razboiului.
„Am dori sa va informam cu privire la o suspendare temporara a traficului navelor catre si dinspre (porturi). Actuala interdictie este in vigoare pe 26 octombrie, dar este posibil ca aceasta sa fie prelungita”, a spus consultanta pe aplicatia de mesagerie Telegram.
Contractele futures pe grau din Chicago, un pret global de referinta, au evoluat mai sus la stiri pentru a-si reveni de la cel mai devreme de doua saptamani. Ulterior, au tranzactionat cu aproximativ 1%.
Pe termen lung pe grau au fost presate saptamana aceasta de speranta ca Ucraina va extinde exporturile de cereale, precum si de ameliorarea ploii in zonele de culturi uscate din intreaga lume.
Barva Invest, care este specializata in sectorul agricol al Ucrainei, a declarat ca o suspendare de facto a fost deja in vigoare de doua zile la ordinul armatei Kievului, care a invocat o amenintare din cauza cresterii activitatii fortelor aeriene ruse.
Presedintele rus Vladimir Putin a declarat saptamana trecuta ca a ordonat avioane de razboi rusesti inarmate cu rachete Kinzhal sa patruleze Marea Neagra.
Compania britanica de securitate maritima Ambrey a declarat intr-un raport ca Autoritatea portuara ucraineana a emis un comunicat miercuri seara, spunand: „Nu va exista nicio miscare a navei de-a lungul coridorului pentru intrare si iesire pe 26 octombrie 2023”.
Suspendarea a fost determinata de operatiunile Fortelor Aeriene Ruse din regiune, se arata in comunicat.
„Pe 25 octombrie, Ambrey si-a informat clientii ca Fortele Aeriene Ruse au aruncat cel putin patru obiecte, probabil mine acustice si/sau magnetice marine, in zona de tranzit a coridorului de cereale ucrainean din apropiere de Insula Serpilor, Ucraina”, se spune in comunicat.
CORIDOR UMANITAR
Ucraina a lansat un „coridor umanitar” pentru navele care se indreapta spre pietele africane si asiatice in august pentru a incerca sa ocoleasca o blocada de facto in Marea Neagra, dupa ce Rusia a renuntat la acordul care garantase exporturile maritime ale Kievului in timpul razboiului.
Ulterior, un inalt oficial agricol a declarat ca ruta – care trece de-a lungul coastei de sud-vest a Marii Negre a Ucrainei, in apele teritoriale romanesti si mai departe catre Turcia, va fi folosita si pentru transporturile de cereale.
Aproximativ 700.000 de tone de cereale au parasit porturile ucrainene pe noua ruta de cand a inceput sa functioneze in august. Ucraina a expediat pana la sase milioane de tone de cereale pe luna din porturile sale de la Marea Neagra inainte de invazia pe scara larga a Rusiei din februarie 2022.
Kubrakov a spus ca 23 de nave incarcau in porturile Odesa, Chornomorsk si Pivdennyi.
„Un total de 51 de nave au folosit coridorul de intrare. 33 de nave au exportat peste 1,3 milioane de tone de produse agricole ucrainene si alte marfuri”, a spus el.