EXCLUSIV. În martie 2010, constructorul olandez al Digului de Larg a trimis beneficiarului CN APMC SA opţiunea sa fermă pentru furnizorul de piatră şi prefabricate! Ce s-a schimbat, de atunci? IATĂ REPERELE EPOPEII FĂRĂ SFÂRŞIT A ACESTEI CONSTRUCŢII

Categories Dosarele TimpulPosted on

EXTINDEREA „DIGULUI DE LARG” (sau „de Nord”) al Portului Maritim Comercial Constanţa, care are rolul principal de a opri acţiunea valurilor „de resacă”, care depun aluviuni submarine în bazinul interior, în special în cel „vechi”, scăzând, an de an, nivelul pescajului (implicit, şi a capacităţii de transport! al:) navelor care pot fi primite, în deplină siguranţă, în acvatoriu, în moluri, la dane, a devenit o… adevărată epopee, în toată puterea cuvântului!

Întârziată şi mereu amânată, din varii motive (în principal din cauza costurilor imense!), pe vremea lui Ceauşescu, extinderea majoră, devenită, cu fiecare zi pierdută, din ce în ce mai necesară, a digului principal, care „închide” Portul Constanţa, dig început pe vremea lui Gheorghe Gheorghiu-Dej, la începutul anilor 60 ai secolului trecut, şi terminat, ca PRIM tronson, sub „domnia” lui „Nea Nicu” (şi, cum am spus, aşa rămas, ca structură principală, până în zilele noastre!…), a devenit, după 1990, o prioritate, pentru fiecare dintre conducerile succesive care s-au tot perindat (cam prea des!…) la conducerea Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime SA Constanţa!

Au fost multe proiecte, abandonate de cei care înlocuiau conducerea veche, schimbată odată cu… venirea „alor noştri” la guvernarea ţării (aşadar: ca peste tot, în biata Românie „postrevoluţionară”), iar când, în sfârşit!, s-au identificat şi stabilit sursele de finanţare şi s-a scos la licitaţie lucrare, când toată’ lumea se aştepta ca lucrurile să meargă „şnur”, abia atunci a început nebunia contestaţăiilor în justiţie, a acuzaţiilor de corupţie, în atribuirea lucrărilor şi în derularea lor, mai nou! Păi…, patru ani a durat numai „alba-neagra”, de tip „na-o ţie, dămi-o mie”!, cu declinările şi contestările de competenţă juri(s)dic(ţional)ă, între instanţele din Constanţa şi Bucureşti, pentru judecarea dosarelor deschise de către cei care au pierdut licitaţia! Nici acum nu sunt lucrurile 100% clare. Dacă pe „civil” (şi „comercial”) există hotărâri judecătoreşti definitive şi irevocabile, Parchetele (inclusiv DNA!) lucrează „în draci”, la clarificarea aspectelor penale, sesizate de contestatari! Pentru că apar, pe zi ce trece, elemente noi, în acest caz, facem astăzi o trecere, sumară, în revistă a principalelor evenimente, în această speţă, pornind chiar de la celebra, deja, dezvăluire a colegilor de presă de la Agenţia „HotNews” (pe care-i felicităm sincer, cu invidie profesională chiar!, pentru „lovitura” pe care au dat-o, prin obţinerea şi publicarea raportului Corpului de Control al Ministerului Transporturilor, care încriminează grav conducerea APMC, ca şi pe „oamenii lui Mazăre” din Minister, raport care era ţinut sub obroc, până la acel moment, folosit fiind în pertractările meschine şi în şantajele mizerabile, reciproce, din borşul rusesc numit USL!).

DAR CONTRIBUŢIA NOASTRĂ ESTE PUNEREA LA DISPOZIŢIA PUBLICULUI, ÎN EXCLUSIVITATE ABSOLUTĂ!, A UNUI DOCUMENT, DIN MARTIE 2010, CARE CONŢINE CLARIFICĂRILE TRIMISE BENEFICIARULUI, CN APMC SA, LA SOLICITAREA SA (PE BAZĂ DE CHESTIONAR), DE CĂTRE EXECUTANTUL DIGULUI, FIRMA OLANDEZĂ „VAN OORD”.
DIN ACESTE RĂSPUNSURI, PUBLICATE DE NOI ÎN PREMIERĂ ŞI EXCLUSIVITATE!!, REIESE FOARTE CLAR CĂ LUCRĂRILE AU PUTUT FI DEMARATE DOAR (!!!) DUPĂ CE OLANDEZII AU INDICAT FĂRĂ ECHIVOC SUBCONTRACTORII, ÎN PRIMUL RÂND: FURNZORUL MATERIALELOR PRINCIPALE DE CONSTRUCŢIE: PIATRA ŞI PREFRABRICATELE DIN BETON!

Scopul publicării acestui IMPORTANT document este acela de a elimina orice nelămurire legată de termenii, nemodificabili, contractuali, în care s-a început lucrarea. NICI OLANDEZII, NICI APMC, MINISTERUL, SAU ORICINE ALTCINEVA, NU MAI POATE, DE LA MOMENTUL TRIMITERII ŞI ACCEPTĂRII, DE CĂTRE BENEFICIAR, A CLARIFICĂRILOR, SOLICITATE DE ACESTA ŞI TRANSMISE, OFICIAL, DE CĂTRE EXECUTANT, SĂ MAI ÎNCERCE SĂ ARUNCE ÎN CÂRCA „ACARULUI PĂUN”, ADICĂ A FURNIZORULUI DE MATERIALE, EVENTUALE ÎNTÂRZIERI ORI DEPĂŞIRI DE DEVIZ, ATÂTA TIMP CÂT FURNIZORUL S-A ACHZITAT, EXEMPLAR!, DE SARCINILE (SUB)CONTRACTUALE CU EXECUTANTUL, ÎN TERMENII ŞI LIMITELE ACCEPTATE DE CĂTRE ACESTA ŞI TRANSMISE ŞI BENEFICIARULUI LUCRĂRII!

Începem cu acest document, care nu a fost cuprins (OARE DE CE?…) NICI ÎN ANEXELE LA CONTRACT, PREZENTATE DE APMC ÎN CONFERINŢA SA DE PRESĂ (sau în comunicatul transmis, pe care-l republicăm integral!), nici în conferinţa şi comunicatul firmei olandeze „Van Oord” (la fel: publicăm integral documentul!).

Mulţumim colegilor de la „HotNews”, pentru permiterea reproducerii articolului lor!

MENŢIONĂM CĂ TOATE REPRODUCERILE CARE URMEAZĂ (CU EXCEPŢIA INTERTITLURILOR DINTRE DOCUMENTE!) SUNT: CITATE INTEGRALE ŞI NEMODIFICATE DE NOI!

RĂSPUNSURILE – „CLARIFICARE” DATE DE EXECUTANTUL „VAN OORD”, LA CHESTIONARUL BENEFICIARULUI CN APMC SA, de pe 12 martie 2010!

„Van Oord. Dredging and marine constractors
Van Oord Dredging and Marine Contractors Bv
Watermanweg 643067 GG Rotterdam
The Netherlands
T 31 10 4478444
F 31 10 4478100
E [email protected]

Nr.283285 / APM/ out / 005
Data : 12.03.2010
Nr. Total pagini: 12

Către:
C.N. ADMINISTRAŢIA PORTURILOR MARITIME S.A. CONSTANŢA

CLARIFICĂRI
Referitor: Licitaţie deschisă lucrări „ Finalizarea Digului de Larg, în Portul Constanţa”

Urmare a Solicitării dumneavoastră de Clarificări, cu Nr.6230 din 10.03.2010, vă transmitem, mai jos, răspunsurile la întrebări, după cum urmează

Întrebare 1:
Prezentaţi un calcul pentru cantitatea de piatră necesară a fi transportată, zilnic, pe uscat/pe apă, cu indicarea carierei de provenienţă şi asigurarea cu mijloace de transport.

Răspuns 1:
Cariera de provenienţă: Sibioara – Conprest Util
Am ales Conprest Util şi pe baza certificării lor pentru producerea de produse de piatră.
Transportul rutier va fi asigurat de Conprest Util, iar transportul maritim va fi asigurat de Van Oord.
Carierele selectate şi punctul de încărcare la Midia, pentru transportul pe mare, asigură reducerea transportului rutier la minimul necesar, în cursul fazei de execuţie a proiectului.
Producţia şi transportul rutier de material de piatrăva începe imediat dupa semnarea contractuilui, pentru reducerea şi mai mare a intensităţii transportului rutier.
Transportul rutier al întregului material de piatră se va efectua conform graficului nostru de lucru, prezentat, în 70 de săptăani = 490 de zile.
Pentru a realiza volumul, în metri cubi, conform Listei de Cantităţii, va trebui să se transporte cantitatea de 3.078.153 Tone de material de piatră.
Factorul de conversie metri cubi > T, pentru diferitele straturi, se bazează pe experienţa noastră, acumulată în numeroase proiecte cu piatră finalizate.
3.078.153 Tone / 490 zile = 6.282 Tone, în medie, pe zi.

Întrebare 2:
Prezentati un calcul pentru cantitatea de betoane / prefabricate necesara a fi transportata zilnic pe uscat/pe apa si asigurarea cu mijloace de transport.

Răspuns 2:
Betoanele si prefabricatele vor fi furnizate de Conprest Util
Am selectat Conprest Util si pe baza certificarii lor pentru producerea de betoane si prefabricate, ceea ce nu este cazul cu multi producatori de betoane din Romania.
Transportul rutier va fi efectuat de Conprest Util , iar transportul maritim de catre Van Oord.
Transportul tuturor prefabricatelor va fi efectuat conform graficului nostru prezentat, in 53,5 saptamani = 376 zile.

Întrebare 3:
Indicarea traseelor de transport ( rute ) in interiorul santierului si in exteriorul acestuia, inclusiv pentru incarcarea pe mijloacele navale.

Răspuns 3:
A. Transportul pietrei
Conform politicii UE si a unei metode de lucru sustenabile, Van Oord a optat pentru minimalizarea transportului rutier.
Ruta aleasa pentru transportul rutier are o lungime totala de cca. 11 km, si este de la Sibioara via Navodari pana in zona portului Midia, ocolind zonele rezidentiale intens populate, si utilizarea soselelor de centura.
B. Prefabricatele
Prefabricatele vor fi produse foarte aproape de dana de incarcare in zona uneia sau mai multora din urmatoarele amplasamente, in scopul evitarii congestionarii soselelor din port.
Incinta Conprest Util de langa Poarta 5;
Zona Socep langa dana 52;
Zona Umex langa dana 44;
Zona Dynalog langa dana121.

Întrebare 4:
Precizati locatiile si destinatiile zonelor unde se face organizarea de santier, respectiv poligoanele de prefabricate, zone de depozitare, etc.

Răspuns 4:
Van Oord a identificat urmatoarele zone pentru amplasarea biroului
Locul de intoarcere/parcare a digului actual;
Incinta Conprest Util langa Poarta 5;
Zona Socep lângă dana 52;
Zona Umex, lângă dana 44;
Zona Dynalog, lângă dana 121.
Conform metodei noastre de lucru, prezentate, Van Oord intentioneaza sa consulte CN APM si pe consultant pentru decizia finala in ceea ce priveste cel mai potrivit amplasament pentru toate partile implicate.
Unul dintre criteriile principale este perturbarea minima a operatiunilor portuare, accesul facil catre si dinspre santier, inclusiv deplasarea catre si de la santierul de lucru efectiv ( digul de larg ) fiinf factori importanti pentru decizia finala.
Pentru prefabricatele din elemente de beton Van Oord a identificat urmatoarele amplasamente :
Incinta Conprest Util langa Poarta 5;
Zona Umex langa dana 44;
Zona Socep langa dana 52;
Zona Dynalog langa dana 121.
Din nou, criteriul principal pentru selectia finala va fi sa se minimalizeze perturbarea operatiunilor portuare si evitarea congestionarii drumurilor principale de transport, in interiorul si in afara zonei santierului.
Pentru depozitarea pietrei, Van Oord a identificat o zona in Portul Midia pentru transferul materialului de piatra de pe mijloacele de transport rutier pe cele de transport maritim.
Datorita cantitatilor mari de material implicat si a perioadei relativ scurte de constructie, transportul rutier direct de la cariera, catre santierul digului de larg, nu este, in opinia Van Oord, o solutie viabila, datorita urmatoarelor motive principale:
Siguranta publicului si a utilizatorilor portului;
Congestionarea drumului si ambuteiajele din trafic (286 x 2 = 572 de deplasari de camioana pe zi);
Perturbarea severa a operatiunilor portuare;
Impactul de mediu al transportuli rutier trebuie sa fie redus conform politicii UE;
Protestul publicului impotriva transportului rutier in zonele intens populate;
Nu se poate garanta finalizarea proiectului in perioada de constructie mentionata;
Nu poate fi exclus riscul avarierii cladirilor rezidentiale / publice.

Întrebare 5;
Prezentati prelicenta CORE-LOC

Răspuns 5:
În ultimii trei ani Van Oord a executat două proiecte majore cu CLI ( Concrete Layer Innovations ), dezvoltatorul Core–Loc si Accropode, însumand 55.200 unităţi, în total.
Am primit toate informatiile cerute, inclusiv costul anexei de Licenţa care este inclusă în oferta noastră, împreună cu costul fabricăii matriţelor.
Nu a existat şi nu s-a cerut, in trecut, nicio prelicenta pentru „Proiectul de Extindere a Digului de larg de Nord!, de catre CLI.
Aşteptăm, la prezenta, oferta de preţ, de la CLI.

Notă :
În cursul proiectului din Quatar, la Ras Laffan ,Van Oord a dezvoltat şi brevetat un dispozitiv special pentru plasarea unitatilor , minimalizand riscul scafandrilor in cursul procesului de plasare.

Întrebare 6:
Descrierea / etapizarea lucrărilor , cu respectarea caietului de sarcini in sustinerea/justificarea duratei de executie propuse.

Răspuns 6:
Graficul nostru de lucru prezentat in oferta tehnica in sectiunea 2 include intarzieri estimate pentru starea vremii bazate pe date climatice / starea marii , nave /metode de lucru selectate pentru executie.
Perioada de lucru de 699 de zile cerută se bazeaza pe experienta noastra acumulata in cursul a numeroase proiecte de constructii maritime , precum si pe conditiile de santier specifice din Portul Constanţa si pe infrastructura care exista in România.
Totodată, permite transportul volumului / masei corecte de material de piatră , bazate pe cantităţăile din „Lista de Cantităţi”.
O perioadă mai scurtă de executie va diminua, în mod nejustificat, siguranţa mediului de lucru,îin timpul construcţiei şi, îndeosebi, în ceea ce priveşte transportul rutier.

Întrebare 7:
În sustinerea propunerii financiare , va rugam sa completati urmatoarele date privind preturile unitare ale materialelor principale si ale prefabricatelor, cu indicarea in tabel a numarului paginii de unde acestea rezulta in cadrul ofertei propuse;

Răspuns 7:
În oferta am prezentat preturi inclusivTransport/plasare asa cum s-a indicat in formularele furnizate in Caietul de sarcini.

Nr.crt Denumire material U.M. Pret unitar Indicarea nr. Paginii din oferta depusa
1 Piatra bruta 1- 500 kg /buc Tona Euro 4.5
2 Piatra bloc 0.5 -1.5 t/buc Tona Euro 5.5
3 Piatra bloc 1.5-3 t/ buc Tona Euro 5.5
4 Piatra sparta coronament Tona Euro 6.5
5 Evidate 15t/buc Buc Euro 955 146 E/mc
6 Coreloc 2 mc/buc Buc Euro 292 146 E/mc
7 Coreloc 8.5 mc/buc Buc Euro 1240 146 E/mc
8 Coreloc 11 mc/buc Buc Euro 1605 146 E/mc
9 Beton coronament mc Euro 51
10 Geotextil mp Euro 1.18

Nota :Preturile prefabricatelor din beton nu includ costurile cu taxa de licenta /matrite si supervizarea controlului de calitate de catre Van Oord.

Întrebare 8:
De asemenea, va rugam sa precizati furnizorii pentru materialele principale (materiale de cariera pe sorturi , betoane, geotextil) si sa transmiteti ofertele de pret de la acestia , in sustinerea pretului prezentat sau analiza de pret acolo unde se impune (prefabricate , beton in cazul productiei proprii ).

Răspuns 8:
Toate materialele de carieră vor fi livrate de Compresti Util , din carierele lor de la Sibioara, conform ofertei anexate.
Betonul şi prefabricatele din beton vor fi livrate tot de Comprest Util, conform ofertei anexate.

Materialul Geotextil va fi furnizat de :Geopex Products(Europe )B.V din Gouderak , Olanda .
În baza specificaţiilor (paginile 75/76 ) furnizorul recomandă’ utilizarea Geopex NW 460.
Desigur că acest lucru va fi verificat de consultant, înainte de achiziţionarea şi punerea sa în operă.”

Despre ce vorbim: extras de pe „site”-ul oficial al CN Administraţia Porturilor Maritime Constanţa SA

„Proiecte finantate prin POS-T 2007-2013

Finalizarea Digului de Larg in Portul Constanta – extindere cu 1050 m

Obiectiv: imbunatatirea conditiilor de exploatare prin diminuarea agitatiei valurilor in intreg acvatoriul portuar, sporirea sigurantei navelor prin asigurarea unei protectii a senalelor de circulatie a navelor si reducerea efectelor distructive ale valurilor asupra amenajarilor din incinta portuara.

Valoarea estimata a proiectului: 642.487.000 lei – include executia lucrarilor, consultanta specializata si alte cheltuieli conform devizului general.

Stadiul proiectului:
S-au organizat doua licitatii:
– Asistenta tehnica de supervizare
– Executie lucrari
Deschiderea ofertelor pentru licitatia deschisa privind achizitia lucrarilor a avut loc pe 18 februarie 2010, procedura de atribuire fiind blocata in instanta in urma contestatiilor si litigiilor aparute pe parcurs. Dupa solutionarea acestora, contractul de executie a lucrarilor a fost atribuit companiei Van Oord Dredging and Marine Contractors, din Olanda. Semnarea contractului a avut loc in data de 01 februarie 2013.

Castigatorul contractului privind serviciile de consultanta de supervizare a proiectului a fost desemnat Haskoning DHV Nederland BV, acest contract fiind de asemenea semnat in data de 01 februarie 2013.

Durata de executie a investitiei este de 23 luni.”

Comunicatul de presă al executantului „Van Oord”, din 01.08.2013 (urmat de o conferinţă de presă, la Hotelul „IBIS”, din Constanţa)

In numele companiei Van Oord si a echipei proiectului de extindere a digului de larg din portul Constanta, va multumim ca ati dat curs invitatiei noastre pentru prezentarea progresului acestei lucrari.
Van Oord este o afacere de familie independenta, cu sediul in Olanda, caracterizata de o conducere vizibila, cu o viziune pe termen lung si o pozitie financiara solida.
Populatia lumii aflata in crestere are nevoie de mai mult spatiu, iar cererea de energie urca in mod constant. Dezvoltarea comertului global necesita mai multe facilitati portuare imbunatatite, iar schimbarile climaterice reprezinta o amenintare pentru zonele de coasta. Van Oord asigura solutii inovatoare pentru provocarile maritime din intreaga lume, atat pentru momentul prezent cat si in viitor.
Misiunea noastra este de a fi un antreprenor in pozitia de lider international, specializat in dragare,
inginerie marina si proiecte de larg (gaze, petrol si eoliene), lucrand indeaproape cu clientii nostri si furnizand solutii inovatoare.
In prezent, Van Oord este unul dintre cei mai mari antreprenori specializati in dragare si constructii
maritime din lume, dar originile noastre se trag din traditia maritima a Olandei si lupta sa impotriva
apei. Ne incurajam toti angajatii sa adopte o atitudine antreprenoriala. Astfel, ne putem realiza
ambitia comuna de a satisface nevoile clientilor nostri din intreaga lume.
Ingineria marina este o industrie de inalta tehnologie. Specialistii nostri trec printr-un proces de
formare continua si au multi ani de experienta. Profesionalismul si daruirea demonstrate de
personalul nostru stau la baza dezvoltarii noastre continue.
Personalul nostru este condus de pasiunea pentru profesie si de inventivitate. Impartasim o pasiune pentru apa, tehnologie si pentru obtinerea de solutii durabile pentru provocarile maritime cu care se confrunta lumea.
Respectul si increderea reciproca se fundamenteaza pe deschidere si onestitate. Personalul nostru recunoaste importanta cooperarii in vederea atingerii celui mai bun rezultat posibil. Cheia este munca de echipa.
Van Oord a fost angajat sa exeute poiectul privitor la executia digului de larg din portul Constanta in urma unei proceduri de achizitie publica inceputa in anul 2010.
Contractul a fost semnat pe data de 1 Februarie 2013 si ordinul de incepere a lucrarilor a fost emis de catre Inginerul Beneficiarului pe data de 08.03.2013. Contractul este un contract de executie de lucrari pentru constructii in care proiectarea este in sarcina Benefeciarului.
Constructia digului de larg din portul Constanta este o lucrare inginereasca de mare complexitate si
care comporta un studiu adecvat conditiilor hidro-meteorologice din zona constructiei. In ultimii 10
ani schimbari climatice importante au avut loc si acest lucru a necesitat verificari complexe ale zonei de santier.
Incepand cu aceasta data, Van Oord a inceput executia lucrarilor prevazute in contractul aferent si anume:

Au fost stabilite si implementate conditille de sanatate si securitate in munca in
conformitate cu legislatia romaneasca si completate cu criteriile specifice a sistemului de
management al Van Oord
A fost instalata o statie meteorologica de mare complexitate care furnizeaza in timp real
date despre starea marii, vant, val, temperatura aerului si a marii, vizibilitate. Aceste date
sunt puse, de asemenea, gratuit, la dispozitia atat a autoritatilor din domeniul maritim (ANR,
Capitanie, Pilotaj, Remorcaj, Politia de Frontiera, Directia Hidrografica) cat si a utilizatorilor
particulari, atat cei care doresc doar sa stie cum este vremea sau care doresc sa iasa pe mare
cu ambarcatiuni de agrement
In conformitate cu prevederile Caietului de Sarcini, Van Oord a avut obligatia de a efectua
testarea modelului fizic in laborator. Acest lucru sa facut in laboratoarele Artelia din Franta, fiind testate sectiunile de dig cerute de catre proiectantul general al lucrarii IPTANA S.A., in vederea confirmarii conformitatii proiectului de executie. Testarea de laborator a fost terminata la sfarsitul lunii iunie 2013.

Concomitent cu testarea modelului fizic in laborator, specialistii Van oord au vizitat carierele din regiune pentru a selecta capacitatile necesare de productie de piatra pentru executarea lucrarii. In urma acestei selectii, un numar de cariere au fost supuse aprobarii Inginerului in conformitate cu obligatiile prevazute in contractul de executie.
In vederea confirmarii calitatii pietrei din carierele selectare de catre Van Oord, in carierele respective au fost facute explozii de test si au fost prelevate probe, in comun, de catre reprezentantii Inginerului, Van Oord si ai carierelor, in vederea testarii de catre laboratoare specializate pentru stabilirea conformitatii calitatii pietrei cu specificatiile Caietului de Sarcini. Urmare a testarii in laborator a calitatii pietrei din carierele verificate, Van Oord a inceput negocierea contractelor de furnizare piatra numai cu acele cariere a caror piatra a corespuns
specificatiilor cerute in Caietul de Sarcini. Tot in acesta perioada s-au inceput verificarile in vederea selectarii posibililor furnizori de beton si prefabricate de beton necesare lucrarilor de executie a digului de larg. In urma
stabilirii, pe criterii profesionale si de calitate a posibililor furnizori, acestia vor fi prezentati Inginerului in vederea acceptarii. In urma acceptarii de catre Inginer a carierelor care pot furniza piatra conforma cu
specificatiile Caietului de Sarcini si a negocierilor contractuale dintre Van Oord si carierele respective, a inceput crearea de stoc de piatra care are ca scop existenta unui tampon in ceea ce priveste aprovizonarea in cazul conditiilor nefavorabile care ar putea afecta productia materialului necesar.
In acelasi timp, au fost executate lucrari specifice de organizare de santier si mobilizare de echipamente necesare executarii lucrarilor prevazute de contract. Astfel, au fost adue in portul Constanta navele Toomai, Frans, Razende Bol si salupa de survey Geo Solution, toate acestea fiind nave specializate, necesare pentru executarea in conditii optime a lucrarilor.

In perioda urmatoare, vor fi incepute alte lucrari aferente executiei digului de larg din portul Constanta, constand in profilarea bermei digului, demontarea capului existent de dig in vederea realizarii conexiunii cu extinderea acestuia, precum si plasarea controlata a nucleului extinderii digului. In incheiere dorim sa mentionam si urmatoarele aspecte.
In vederea executarii lucrarilor, Van Oord a angajat direct sau prin companii specializate un numar de circa 70 de persoane, ingineri, tehnicieni, maistrii, navigatori si muncitori necalificati.
In acelasi timp, prin contractele de servicii incheiate, lucrarile executate de Van oord au avut impact favorabil direct asupra unui numar de peste 10 companii si un impact indirect, dar totusi favorabil, asupra unor alte companii prin natura faptului ca acele companii au avut nevoie sa angajeze personal suplimentar pentru a putea face fata exigentelor performarii contractelor.
Van Oord, ca o companie responsabila, intelege sa actioneze in vederea sprijinirii comunitatii locale
In acest sens, Van Oord desfasoara activitati de sprijinire a unor centre suport pentru persoane cu
dizabilitati si, in acelasi timp, a oferit o sansa, prin angajare directa, a unor persoane in situatii dificile.

Poziţia oficială a actualei conduceri a CN APMC SA

 

„Compania Naţională „Administraţia Porturilor Maritime” SA Constanţa, urmare a articolelor apărute în mass – media cu referire la investiţia „Prelungirea digului de larg din Portul Constanţa”, face următoarele clarificări:

Valoarea contractului

Oferta financiară pentru care a fost declarată câştigătoare firma Van Oord Dredging and Marine Contractors este de 420.451.165 lei, echivalentul a 99.940.852,15 euro la cursul de referinţă precizat în documentaţia de licitaţie.
Această sumă a rămas nemodificată şi în contractul încheiat cu Van Oord.

Modalitatea de atribuire a contractului:

Şedinţa de deschidere a ofertelor pentru atribuirea contractului de achiziţie publică având ca obiect achiziţia lucrărilor de execuţie pentru obiectivul de investiţien ,,Finalizarea Digului de Larg din Portul Constanţa’’ a avut loc la sediul CN „APM” SA Constanţa, pe 18.02.2010. La această licitaţie publică au participat 11 ofertanţi.

În data de 30.03.2010 a fost încheiat raportul procedurii de atribuire a contractului de achiziţie menţionat, Raportul I, potrivit căruia ofertantul declarat câştigător era Josef Mobius Bau Ag. Împotriva acestui raport au formulat contestaţii la CNSC şase ofertanţi.

Aceste contestaţii au fost soluţionate de către CNSC care a dispus anularea raportului procedurii de atribuire şi refacerea acestuia. Împotriva acestei decizii au formulat plângeri la Curtea de Apel Constanţa alţi ofertanţi.

Autoritatea Contractantă a dat curs Deciziei CNSC şi a refăcut Raportul I. Comisia de evaluare, aplicând criteriul de atribuire „oferta cea mai avantajoasă din punct de vedere economic”, a încheiat al doilea raport al procedurii de achiziţie fiind desemnat câştigător tot Josef Mobius Bau AG. Ulterior refacerii Raportului II, Curtea de Apel Constanţa a dispus eliminarea din competiţiei a ofertantului Josef Mobius Bau Ag. Până la pronunţarea acestei decizii a Curţii de Apel Constanţa, au fost formulate alte trei contestaţii împotriva Raportului II.

În data de 14.07.2010, autoritatea contractantă a dat curs dispoziţiilor deciziei civile nr. 225/25.06.2010 pronunţată de Curtea de Apel Constanţa şi a încheiat raportul III, ofertant câştigător fiind desemnat Van Oord Dredging And Marine Contractors.

Raportul III a fost anulat prin decizia CNSC. Au fost formulate plângeri împotriva deciziei CNSC. În cursul anului 2012 a fost anulată, de către Curtea de Apel Bucureşti atât această decizie cât şi Raportul III.

Ca urmare a caracterului obligatoriu al deciziei CNSC, autoritatea contractantă a fost obligată să încheie şi Raportul IV al procedurii, prin care a declarat câştigător ofertantul Asocierea „Grup Servicii Petroliere S.A. – Jan de Nul NV”. Împotriva acestuia au fost formulate contestaţii la CNSC. În cursul anului 2012, CNSC a anulat acest raport.

Ca urmare a anulării exprese de către instanţa de judecată a tuturor rapoartelor de atribuire, precum şi a deciziilor CNSC, autoritatea contractantă a întocmit Raportul V al procedurii, declarând câştigător ofertantul Van Oord Dredging And Marine Contractors.

Pe parcursul derulării acestor litigii s-au retras din competiţie 9 ofertanţi, rămânând în cursă două companii: Van Oord Dredging And Marine Contractors şi Asocierea „Grup Servicii Petroliere S.A. – Jan de Nul N.V.”.
După emiterea Raportului V, cei doi ofertanţi s-au contestat reciproc la CNSC. Prin decizia Curţii de Apel Bucureşti au fost respinse ambele contestaţii cu consecinţa menţinerii Raportului V şi posibilitatea finalizării procedurii de atribuire.

Ca urmare a situaţiei de mai sus, precizăm că oferta câştigătoare a fost stabilită de Comisia de Evaluare, însuşită de Autoritatea Contractantă – CN APM SA Constanţa, şi confirmată de Curtea de Apel Bucureşti, prin menţinerea Raportului V.

Componenţa Comisiei de Evaluare nu a fost stabilită nici de secretarul de stat, la acea dată, Valentin Preda, nici de directorul general Decebal Şerban. Menţionăm că cei doi nu au făcut parte din comisie.

În acest context, secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Valentin Preda şi directorul general al CN „APM” SA Constanţa, Decebal Şerban, nu aveau cum să influenţeze desemnarea câştigătorului.

Contractul a fost semnat de Decebal Şerban dată fiind funcţia sa, de director general al CN „APM” SA Constanţa şi calitatea de reprezentant legal al companiei.

Semnarea contractului s-a făcut într-o ceremonie la sediul Ministerul Transporturilor la care a participat ministrul şi Valentin Preda, în calitatea sa oficială de secretar de stat.

Obligaţii contractuale Precizăm faptul că nu s-au adus modificări substanţiale contractului de execuţie a lucrărilor încheiat cu Van Oord Dredging and Marine Contractors. Contractul corespunde cu cel iniţial din documentaţia de licitaţie, acesta fiind adaptat atât noilor acte normative publicate după întocmirea documentaţiei de licitaţie, cât şi solicitărilor de clarificări din oferta Van Oord. Instanţa de judecată nu a considerat aceste clarificări ca fiind dezavantajoase pentru CN APM.

Subliniem faptul că, potrivit reglementărilor contractuale (clauze speciale şi clauze generale), Van Oord Dredging and Marine Contractors nu are stipulat dreptul de a renunţa unilateral la contract. Rezilierea contractului este reglementată echilibrat pentru ambele părţi, atât în partea specială cât şi în cea generală a contractului.

Van Oord este executantul unui contract de lucrări.
Urmărirea şi supervizarea execuţiei acestor lucrări constituie obligaţii contractuale ale consultantului, obligaţii care fac obiectul altui contract.
Consultantul are obligaţia să monitorizeze, să prevină, să notifice beneficiarului eventualele vicii aferente lucrărilor de execuţie şi să ia măsuri pentru înlăturarea acestora. De asemenea, tot consultantul are obligaţia să monitorizeze calitatea materialelor folosite, prin contractul de consultanţă existând pârghii suficiente pentru a impune antreprenorului respectarea calităţii impusă prin documentaţia de achiziţie.

În plus, calitatea materialelor este impusă şi prin documentaţia de atribuire, documentaţie care face parte integrantă din contract.
De altfel, un contract de tip „FIDIC”, corelat cu un contract de consultanţă în construcţii, oferă mecanismul optim pentru depistarea din timp a oricăror erori şi remedierea acestora în vederea realizării unor lucrări în conformitate cu prevederile legislaţiei privind calitatea în construcţii.

În ceea ce priveşte afirmaţia că prin contractul încheiat se creează posibilitatea antreprenorului de a creşte valoarea lucrărilor executate şi de a semna acte adiţionale în acest sens, facem clarificarea că proiectul de contract, anexă la documentaţie, prevedea o ajustare a preţului, iar această reglementare a fost menţinută şi în contractul încheiat.

Precizăm că nu s-au acordat alte facilităţi şi scutiri de taxe companiei Van Oord Dredging and Marine Contractors, altele decât cele aprobate de Consiliul de Administraţie în 2008, care se referă strict la tarifele aplicate navelor care participă la lucrări de investiţii/reparaţii/prestaţii efectuate în baza unui contract/comandă, având ca beneficiar CN „APM” – SA Constanţa. Acest angajament ferm al companiei se adresează tuturor agenţilor economici, este publicat pe site-ul companiei şi produce efecte în mod nediscriminatoriu. Semnează: DIRECTOR GENERAL: PROF.DR.ING. LUCIAN BĂLUŢ.”

Articolul Agenţiei de Presă „HotNews”, în care dezvăluie, în premieră, existenţa şi conţinutul raportului incriminator al Corpului de Control al Ministerului Transporturilor!

“Ministerul Transporturilor face acuzatii grave la adresa conducerii actuale a Portului Constanta: Statul a fost pagubit din cauza a doua contracte privind constructia digului de larg al Portului Constanta

Conducerea Companiei Nationale Administratia Porturilor Maritime Constanta (CNAPMC) a incheiat pe 1 februarie 2013 doua contracte paguboase pentru stat privind investitia „Prelungirea digului de larg din Portul Constanta”, potrivit unui raport realizat de Corpul de Control al Ministerului Transporturilor obtinut de HotNews.ro (vezi documentul atasat). Un contract in valoare de 420,4 milioane de lei, fara TVA, a fost incheiat cu firma olandeza Van Oord Dredging and Marine Contractors pentru realizarea lucrarilor, iar al doilea, tot cu o firma olandeza, Royal Haskoning, pentru servicii de consultanta. Potrivit Corpului de Control, ambele acorduri contractuale au fost modificate dupa adjudecare, in favoarea firmelor olandeze si in dauna statului. Persoanele implicate sunt cunoscute ca fiind apropiate de Radu Mazare, primarul Constantei. Contactat de HotNews.ro, Decebal Serban, director general adjunct, nu a dorit sa comenteze acuzatiile la adresa sa. „Dar care este problema dumneavoastra?”, a raspuns iritat la intrebarile HotNews.ro. Vezi in text cine sunt persoanele acuzate de Corpul de Control si miza bataliei pentru Portul Constanta.
Ambele contracte sunt finantate din fonduri europene si bani de la bugetul de stat.

NOTA. Controlul Corpului de Control s-a desfasurat in perioada 27 mai 2013-11 iunie 2013, in vederea verificarii activitatii Companiei Nationale Administratia Porturilor Maritime Constanta din perioada ianuarie 2010 pana in iunie 2013. In acea perioada, Relu Fenechiu era era inca ministru. In perioada controlului, conducerea companiei era asigurata de Lucian Balut, director general, Decebal Serban, director general adjunct, Daniela Serban, director directia economica. Raportul a fost transmis Companiei Nationale Administratia Porturilor Maritime, Autoritatii Nationale pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice, Autoritatii de Management pentru Programul Operational Sectorial Transport si Parchetului de pe langa Judecatoria Constanta. Echipa Corpului de Control considera ca deficientele constatate au implicatii financiare asupra bugetului de stat si asupra fondurilor europene. Potrivit raportului Corpului de Control, persoanele responsabile pentru deficientele constatate sunt Lucian Balut, actual director general, Decebal Serban, fost director general si actual director general adjunct, Daniela Serban, director economic, Ambroziu Suma, director exploatare, George Visan, director comercial, Ghiulentan Encioiu, seful serviciului juridic si contencios, si Mihaela Alina Staetu, sef serviciu dezvoltare achizitii publice.

Concluziile Corpului de Control, pe scurt

S-au modificat si s-au adaugat, in defavoarea CN APM SA Constanta, clauze contractuale obligatorii in acordul contractual „Prelungirea digului de larg al Portului Constanta” dupa desemnarea castigatorului procedurii de achizitie publica, respectiv firma olandeza Van Oord Dredging and Marine Contractors BV
Conducerea executiva a CN APM SA Constanta a aprobat plata avansului prevazut de acordul contractual in suma de 52,4 milioane de lei, aproximativ 12,4 milioane de euro, catre Van Oord Dredging and Marine Contractors BV, fara respectarea legii si a conditiilor contractuale.
Prin modificarea unor clauze din acordul contractual, in favoarea Van Oord Dredging and Marine Contractors BV, acesta beneficiaza de marirea valorii contractului fara a fi respectate prevederile legale.

Modificarea pretului contractului „Servicii de consultanta de supervizare a executiei lucrarilor aferente proiectului- Finalizarea Digului de larg din Portul Constanta” care favorizeaza ofertantul castigator Royal Haskoning cu suma de 1,2 milioane de lei, aproximativ 288.265 euro.
Avand in vedere deciziile luate dupa stabilirea ofertelor castigatoare, precum si conditiile dezavantajoase pentru companie, in care au fost incheiate contractele, echipa de control apreciaza ca aspectele prezentate constituie indicii ale savarsirii infractiunii de abuz in serviciu contra intereselor publice, conform Codului Penal.
Oamenii lui Mazare

Interesant este ca pe 11 iunie, chiar in ziua in care a fost finalizat controlul, conducerea Portului Constanta a transmis presei un comunicat prin care facea precizari legate de investiţia „Prelungirea digului de larg din Portul Constanţa”. „Oferta câstigatoare a fost stabilita de Comisia de Evaluare, însusita de Autoritatea Contractanta – CN APM SA Constanta si confirmata de Curtea de Apel Bucuresti, prin mentinerea Raportului V. Componenta Comisiei de Evaluare nu a fost stabilita nici de secretarul de stat la acea data, Valentin Preda, nici de directorul general Decebal Serban”, a precizat CNAPMC în comunicatul semnat de directorul general, Lucian Balut. Lucian Balut mai spune ca „in acest context, secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Valentin Preda si directorul general al CN „APM” SA Constanta, Decebal Serban, nu aveau cum sa influenteze desemnarea câstigatorului”. „Contractul a fost semnat de Decebal Serban data fiind functia sa, de director general al CN „APM” SA Constanta si calitatea de reprezentant legal al companiei. Semnarea contractului s-a facut într-o ceremonie la sediul Ministerul Transporturilor la care a participat ministrul si Valentin Preda, în calitatea sa oficiala de secretar de stat”, se mai arata in comunicat.
Totodata, CNAPMC mentioneaza ca nu s-au adus „modificari substantiale” contractului de executie a lucrarilor încheiat cu Van Oord si ca el corespunde cu cel initial, din documentatia de licitatie.

De ce a tinut sa precizeze conducerea Portului Constanta ca Decebal Serban si fostul secretar de stat, Valentin Preda, nu aveau cum sa influenteze desemnarea castigatorului? Ambele persoane sunt cunoscute ca fiind apropiate de Radu Mazare. Şerban a fost consilierul lui Preda în perioada în care acesta a ocupat funcţia de secretar de stat în Ministerul Transporturilor, care, la rândul lui, a fost consilierul personal al primarului Radu Mazăre, potrivit ziarului Ziua de Constanta. De altfel, cand Preda a ajuns secretar de stat, presa relata faptul ca Mazare si-a pus omul sau la Transporturi. Pe 19 februarie 2013, Valentin Preda a fost ridicat de catre DNA pentru presupuse fapte de coruptie, a mai fost secretar la Transporturi atat in Guvernul Ponta I, cat si in ministerul condus de Ludovic Orban in Guvernul Tariceanu. Preda (PSD) a fost timp de doi ani consilierul Primarului din Constanta, si potrivit presei locale prioritatea zero a lui Preda este situatia Portului Constanta, pe care Radu Mazare vrea sa-l ia sub autoritatea sa. Valentin Preda a fost secretar de stat in Minsiterul Transporturilor condus de liberalul Relu Fenechiu de la inceputul acestui an si s-a ocupat de relatia cu sindicatele. Anterior, in guvernul Ponta I, in Ministerul Transporturilor condus de liberalul Ovidiu Silaghi, Preda se ocupa cu sectorul naval si aerian. Preda a mai fost secretar de stat la Transporturi si in perioada cand la sefia ministerului era liberalul Ludovic Orban in Guvernul Tariceanu. Dupa acea perioada, Valentin Preda a facut parte timp de doi ani din Consiliul de Administratie al Companiei Nationale Administratia Porturilor Maritime Constanta, iar din ianuarie 2010 si pana in mai 2012 Valentin Preda a fost consilierul primarului PSD din Constanta, Radu Mazare.

Miza bataliei pentru Portul Constanta, conflictul dintre Mazare si Fenechiu si o declaratie a presedintelui Traian Basescu

In primul rand trebuie mentionat ca Portul Constanta se afla in subordinea Ministerului Transporturilor, atribuit PNL, insa conducerea companiei a fost stabilita de primarul Constantei (PSD).

La Administraţia Porturilor Maritime Constanţa, companie cu cifra de afaceri de peste 200 milioane lei anual, a fost numit, in luna februarie, in functia de director general Lucian Băluţ, fost sef al filialei municipale PSD Constanţa. Lucian Băluţ este profesor universitar doctor la Universitatea Maritimă Constanţa. Consiliul de Administratie fusese numit in octombrie 2012 si are in componenta membri si apropiati PSD Constanta. In octombrie anul trecut, Radu Mazare si-a exprimat public dorinta de preluare a controlului asupra Companiei Nationale Administratia Porturilor Maritime Constanta, sustinand ca Executivul ar fi de acord cu acest plan. „Este o vointa politica a USL si un acord discutat intre mine si premier”, spunea Mazare pe 10 octombrie 2012. Dupa doua saptamani, un proiect de lege initiat de mai multi parlamentari apropiati lui Radu Mazare confirma intentia liderului PSD Constanta de a prelua controlul asupra uneia dintre companiile strategice. Proiectul depus la Parlament prevede transmiterea fara plata a 55% din actiunile Companiei Nationale Administratia Porturilor Maritime Constanta S.A. (CNAPM) catre cinci unitati administrativ-teritoriale locale, partea leului urmand a fi luata de Consiliul Local Constanta.

In martie, premierul Victor Ponta a declarat că este posibil ca Portul Constanţa să treacă de sub administrarea Ministerului Transporturilor sub cea a Primăriei Constanţa. Tot atunci, Radu Mazare a declarat ca relatia sa cu premierul Victor Ponta este buna „deocamdata”, dar „sa vedem ce facem cu Portul Constanta”. Mazare a lasat sa se inteleaga ca aceasta relatie depinde de trecerea Portului sub controlul administratiei publice locale. Ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, a reactionat imediat si spus că nu este de acord ca Portul Constanța să treacă la Mazare. Primarul a lasat sa se inteleaga ca nici nu-l intereseaza ce spune Fenechiu. „Eu n-am vorbit cu nici un Fenechiu, nu ma intereseaza Fenechiu. Eu am discutat cu Ponta despre Port. Fenechiu, Menechiu, ce zice el… oricum, nu stie despre port, ca e moldovean si la Moldovanu sunt porturi”, a spus Mazare. Fenechiu s-a aratat deranjat de afirmatiile primarului si a spus ca asteapta scuze de la acesta. Schimbul de replici publice intre ministru si primar s-a finalizat cu o afirmatie a vicepremierului (PSD) Liviu Dragnea care a spus ca este convins că primarul Constanţei nu-i va cere scuze liberalului Relu Fenechiu, întrucât nu are pentru ce. „Nu mă băgaţi pe mine într-o dispută între moldoveni şi constănţeni. Dar sunt convins că Radu Mazăre nu-şi va cere scuze, că nu ştiu pentru ce…”, a spus Dragnea.

Important de precizat este ca raportul Corpului de Control a fost aprobat de fostul ministru Relu Fenechiu.
Exact in acea perioada a reactionat si presedintele Traian Basescu spunand ca premierul Ponta ar trebui sa-l expedieze pe Mazare in chestiunea portului Constanta deoarece acesta nu are cunostiintele si prestanta necesara pentru a negocia proiecte de anvergura cum ar fi Agri sau sa discute proiectele comune cu NATO. „Ar fi cea mai mare greseala sa se dea portul Constanta. Municipalitatea e actionar minoritar, dl Mazare vrea sa fie majoritar. In momentul de fata se discuta extraordinar de multe proiecte despre port, in afara de dezvoltare. Se discuta AGRI, traseul din Turkmenistan pentru gaze, se discuta preluarea productiei de gaze si titei din Marea Neagra, cand va incepe exploatarea Baza de lucru si de transfer va fi portul Constanta. Avem angajamentele cu NATO, retragerea tehnicii de lupta din Afghanistan, e greu sa vad pe unul care sta mai mult cu domnisoare dezbracate prin Mamaia, se imbraca in tot felul de armuri, discutand cu generalii NATO chestiuni serioase legate de transport. Mi-e greu sa-l vad discutand cu Exxon, daca ii trimite sa-l caute la Bamboo, vedeti, e acolo cu niste sirene…”, spunea Basescu pe 27 martie, la B1 TV.

Contractul pentru prelungirea digului de larg al Portului Constanta a fost semnat cu Van Oord Dredging and Marine Contractors BV, valoarea totala a acestuia fiind de 420,4 milioane lei, fara TVA, iar durata de executie a lucrarilor de 23 luni. Valoarea estimata a achizitiei a fost stabilita la 117,8 milioane euro, la un curs de 4,207 lei, sursa de finantare fiind asigurata din fonduri europene si de la bugetul de stat. Criteriul de atribuire a contractului a fost stabilit prin fisa de date ca fiind „oferta cea mai avantajoasa din punct de vedere economic”, pretul ofertei avand un punctaj maxim de 80 de puncte, iar durata de executie 20 de puncte.

In cadrul procedurii au depus oferte 11 operatori: Copisa Constructora Pirenaica, Mapa Insaat Ve Ticaret, Asocierea „Archirodon Group NV-Mochlos SA”, Romstrade SRL, Asocierea FCC Construccion-Astaldi, Asocierea OHL-Conbac Port Constanta, Van Oord Dredging and Marine Contractors, STFA Deniz Insaar San Ve Tic A.S., Asocierea Tehnologica Radion SRL-SC Construcciones Y Estudios, Asocierea Grup Servicii Petroliere SA-Jan De Nul N.V. si Josef Mobius Bau Ag.
Licitatia a fost castigata initial, in 2010, de compania Mobius Bau GmbH, dar ceilalti ofertanti, SC Grup Servicii Petroliere SA, firma controlata de omul de afaceri Gabriel Comanescu, Van Oord Dredging and Marine Constractors si Jan de Nul NV, au facut contestatii.

In septembrie 2012, castigatorul initial al licitatiei, Mobius Bau, a renuntat sa astepte decizia instantei pretextand ca oferta initiala, de 80 de milioane de euro, pentru finalizarea digului nu mai este de actualitate. Pe fondul noii situatii create au fost refacute evaluarile ofertantilor si s-a decis ca firma Van Oord clasata pe locul al doilea, poate fi declarata castigatoare a contractului. Restul ofertantilor au atacat iarasi in instanta deciziile statului roman si disputa a durat pana la decizia Curtii de Apel Bucuresti.

Portul Constanta a incheiat acordul contractual nr. 3973 cu Van Oord Dredging and Marine Contractors BV pe 1 februarie 2013. Din partea Portului Constanta au semnat Decebal Serban, director general in acea perioada, Daniela Serban, director economic, Ambroziu Duma, director exploatare, George Visan, director comercial, Ghiulentan Encioiu, sef serviciu juridic si contencios si Mihaela Alina Staetu, sef serviciu dezvoltare achizitii publice.
Investitia are ca scop extinderea cu 1.050 metri a digului existent pentru imbunatatirea conditiilor de exploatare prin diminuarea agitatiei valurilor in intregul acvatoriu portuar, sporirea sigurantei navelor prin asigurarea unei protectii a senalelor de circulatie a navelor si reducerea efectelor distructive ale valurilor asupra amenajarilor din incinta portuara.

Ce a constatat Corpul de Control al Ministerului Transporturilor

Acordul contractual incheiat a avut la baza modelul de contract din documentatia de atribuire, care a fost la randul lui modificat si completat de catre reprezentantii CN APM Constanta, dupa stabilirea castigatorului licitatiei. Potrivit raportului, clauzele contractuale introduse ulterior stabilirii ofertei castigatoare, sunt defavorabile din punct de vedere economic pentru Portul Constanta.

NOTA. In timpul verificarilor, au raspuns intrebarilor puse de echipa de control doua persoane: Decebal Serban, fost director general, si Mihaela Alina Staetu, sef serviciu dezvoltare achizitii publice. Trebuie precizat ca la scurt timp dupa semnarea contractului, Decebal Serban a fost trecut pe functia de director general adjunct, iar in locul sau a fost numit Lucian Balut, in baza OUG 109/2011 privind managementul profesionist.

Potrivit Corpului de Control, a fost introdusa o clauza de ajustare a pretului contractului, denumita clauza „13.9 Alte ajustari legale”, prin care se prevede faptul ca „Pretul contractului poate fi ajustat in cazurile si conditiile reglementate exhaustiv de lege si numai in masura strict necesara pentru acoperirea cresterii costurilor pe baza carora s-a fundamentat pretul contractului”. Echipa corpului de control a cerut explicatii scrise, la care Decebal Serban a raspuns ca a fost introdusa clauza „deoarece se incadreaza in solicitarile de negociere formulate odata cu oferta Van Oord, solicitari acceptate de Autoritatea Contractanta deoarece nu sunt in dezavantajul autoritatii contractuale si nici nu sunt de natura de a distorsiona concurenta”. La aceeasi intrebare, Mihaela Staetu a dat acelasi raspuns, mentionand totodata existenta solicitarii de a introduce clauza din partea ofertantului inca de pe 18 februarie 2010. „Aceasta afirmatie este falsa, deoarece in continutul scrisorii trimisa de ofertant (…) nu este consemnata aceasta solicitare din partea ofertantului”.

Prin introducerea acestei sub-clauze, posibilitatea de ajustare a pretului doar prin cresterea acestuia, creeaza un avantaj competitiv in raport cu oferta situata pe locul doi, respectiv oferta Asocierii „Grup Servicii Petroliere -Jan de Nul NV”. In plus, aceasta sub-clauza modifica practic documentatia de atribuire elaborata de CN APM Constanta, care a fost pusa la dispozitia tuturo celor interesati de participarea la procedura, alterand astfel tratamentul egal si nediscriminator.

In plus, au fost purtate negocieri intre reprezentantii companiei si ofertantul declarat castigator, in urma carora s-a modificat acordul contractual, fara incheierea unor documente suplimentare intre parti.
In timp ce Decebal Serban neaga participarea sa la discutiile purtate cu reprezentantii Van Oord, Mihaela Staetu il indica pe acesta ca fiind unul dintre cei participantii la negocieri.
O alta modificare a clauzelor contractuale il favorizeaza pe antreprenor in sensul ca va fi scutit, in plus fata de elementele prevazute in documentatia de atribuire de an umite tarife pentru utilitati si servicii portuare, fapt ce constituie un avantaj in favoarea ofertantului castigator
De asemenea, au fost modificat o sub-clauza astfel incat obliga CN APM la o serie de plati suplimentare in cazul rezilierii contractului. De asemenea, raspunderea privind riscurile revine in totalitate CN APM Constanta. O alta sub-clauza a fost modificata astfel incat raspunderile antreprenorului sunt limitatea, ceea ce este in dezavantajul CNAPM Constanta.

O prevedere controversata din acord se refera la plata in avans. Pe 16 mai 2013, noul director general, Lucian Balut, a aprobat ordonantarea de plata, in urma careia antreprenorul a primit 52,4 milioane de lei. In timpul controlului, au fost solicitate documentele justificative care au stat la baza platii in avans. Reprezentantii companiei nu au putut prezenta documentul referitor la situatia interimara de lucrari, conform prevederilor din contract.
Cum a crescut suma pentru serviciile de consultanta

Contractul de servicii de consultanta de supervizare a executiei lucrarilor aferente proietului a fost atribuit, in 2010, in urma unei licitatii deschise, companiei olandeze Royal Haskoning. Valoarea contractului 7,9 milioane de lei pentru o perioada de 29 de luni. Fondurile sunt asigurate tot din fonduri europene si de la bugetul de stat. La licitatie a mai participat si consortiul Blizzard Design SRL/Grupo Typsa. Acesta a depus o contestatie care a fost respinsa la Curtea de Apel Constanta in martie 2010. Motivarea respingerii contestatiei era ca oferta castigatoare a obtinut „punctajul maxim deoarece suma propusa a fost mai mica cu 115.875 euro decat cea a contestatarei”
Contractul a fost incheiat trei ani mai tarziu, tot pe 1 februarie 2013, de catre aceleasi persoane din partea CN APM. Insa, pretul a fost modificat. De la 7,9 milioane de lei, pretul cu care a fost castigata licitatia, s-a ajuns la 9,1 milioane de lei, la care se adauga TVA de 2,2 milioane de lei. In contract se precizeazaca pretul contractului a fost actualizat cu inflatia din ultimii trei ani. Legalitatea acestei modificari de pret nu a putut fi justificata de Decebal Serban.”

Vom reveni!