Fără lopeți, târnăcoape și moloz pe litoralul românesc

Categories Economie, trimitere stanga (cu foto)Posted on

Fără lopeți, târnăcoape și moloz pe litoralul românesc

Recent aprobata Lege a turismului schimbă regula jocului pe litoral. Toate unitățile de cazare vor fi obligate să-și deschidă porțile începând cu 1 mai, lucrările de construcții sunt interzise pe perioada sezonului estival, hotelurile în paragină vor fi confiscate de stat, iar în premieră pe litoral va fi implementat un sistem electronic unic de înregistrare a turiștilor. Patronii de hoteluri promit tarife mai mici ca anul trecut.

Dacă prevederile noii Legi a turismului vor fi cu adevărat puse în practică, în acest an putem vorbi despre un moment zero al turismului românesc la Marea Neagră.

Contestat de unii patroni de hoteluri, actul normativ stabilește însă o serie de reguli în favoarea turistului, care nu ar mai trebui să fie deranjat de mormanele de moloz, buldozere, unități de cazare în paragină și alţi asemenea factori de stres care i-au determinat pe mulți să aleagă destinații externe.

1 mai, ziua în care începe cazarea la hotel

Una dintre cele mai contestate prevederi este obligativitatea ca unitățile de cazare să fie deschise începând cu 1 mai. Măsura a fost valabilă și anul trecut, însă abia din acest an are literă de lege.

„Obligativitatea deschiderii hotelurilor de la 1 mai este în sine o idee bună. Este vorba despre deschiderea unității la un nivel minim necesar. Rămâne de văzut însă cum va fi pusă în aplicare”, a menționat Ciprian Constantinescu, președintele Patronatului Industriei Hoteliere „Marea Neagră”, care reunește investitorii din turism din sudul litoralului.

Acesta a explicat că respectiva prevedere s-a aplicat încă de anul trecut și că cel puțin până în prezent autoritățile de control ale ministerului au colaborat bine cu hotelierii pe această problemă. Agențiile de turism nu s-au opus acestei prevederi.

„Este foarte bine că după 20 de ani avem o lege a turismului. În ceea ce privește deschiderea hotelurilor la 1 mai, înainte de a face această propunere, ar fi trebuit să vină cu un ajutor pentru cei care deschid. Ar fi fost binevenită o oarecare micșorare a taxelor și impozitelor pentru ei”, a precizat Cristian Bărhălescu, președintele Asociației Naționale a Agențiilor de Turism Sud-Est.

Inițial reprezentanții tur-operatorilor de pe litoral solicitaseră anularea acestei prevederii legislative și au propus deschiderea eșalonată a hotelurilor pe stațiuni. În fine, patronii de hoteluri au păreri împărțite.

În timp ce investitorii din Costinești, o stațiune pentru tineri, susțin că aceasta nu ar trebui deschisă la 1 mai, pentru că elevii și studenții intră în vacanță abia în iunie, majoritatea hotelierilor din Mamaia sunt de acord cu deschiderea stațiunii la data respectivă.

Potrivit specialiștilor din turism, o unitate hotelieră trebuie să aibă un grad de ocupare de cel puțin 30% pentru un minim de rentabilitate, iar în această situație, obligativitatea de a deschide la un termen fix fără ca hotelul respectiv să aibă turiști generează doar pierderi.

Salvarea vine de la TVA

Principala necunoscută, cel puțin până în prezent pentru hotelieri, este dacă noua lege şi, eventual, normele de aplicare ale acesteia, care trebuie să apară în curând, fac referire la mult  discutatele facilități fiscale pentru cei care activează pe litoral.

ELENA UDREA. Ministrul Turismului consideră că realizarea unui sistem de numărare este necesară din cauza diferențelor între numărul de turiști raportați de către diferite instituții și cel raportat în sistem de către structurile de primire turistică

„Proiectul de lege a suferit modificări. Nu știu dacă a fost redusă cota TVA la 9%, așa cum au solicitat operatorii din turism”, a explicat Ciprian Constantinescu, președintele Patronatului Industriei Hoteliere „Marea Neagră”.

Oficialul a menționat că reducerea TVA este măsura care i-ar fi ajutat cel mai mult pe hotelieri. Aceștia au solicitat modificarea TVA în alimentația hotelieră de la 24%, cât este în prezent, la 9%.

Principalul motiv invocat de investitorii din turism a fost faptul că majoritatea tarifelor și contractele cu agențiile au fost operate anul trecut pentru 2011, iar nimeni nu a luat în calcul creșterea continuă a prețurilor la alimente și restul resurselor utilizate într-o structură de primire turistică.

Marea expropriere

Ministerul Turismului vrea să pună în aplicare în cel mai scurt timp noul regim privind exproprierea hotelurilor deținute de patronii din turism care nu au investit nici un leu în ele și le țin în paragină de ani de zile.

Se va recurge la metoda exproprierii de utilitate publică, primele acțiuni în acest sens fiind deja declanșate pe litoral.

Respectivii patroni ar putea fi puși să plătească și sancțiuni, pe motiv că aceștia datorează daune statului pentru pierderile pe care statul le-a avut pe perioada în care au avut clădirile în administrare și n-au făcut nimic cu ele.

Sunt vizate, în principal, stațiunile din sudul litoralului, Neptun-Olimp, Venus, Jupiter, Saturn și Cap Aurora, unde există un număr mare de unități hoteliere abandonate sau în care nu s-a investit mai nimic.

De asemenea, în vizorul ministerului va intra cel mai probabil și stațiunea Eforie Sud, unde funcționează un număr mare de hoteluri de o stea sau două stele care nu au mai beneficiat de ani buni de investiții pentru reabilitare și modernizare.

Măsurătoarea turiștilor

Hotelierii constănțeni vor trebui să modifice sistemul de înregistrare al turiștilor. Potrivit Ministerul Turismului, hotelierii și deținătorii de pensiuni vor fi obligați să înregistreze turiștii într-un sistem electronic care va fi verificat și monitorizat de ministerul de resort.

Potrivit reprezentațiilor MDRT, sistemul este necesar pentru combaterea evaziunii fiscale din turism.

„Realizarea unui asemenea sistem este necesar din cauza diferențelor între numărul de turiști raportați de către diferite instituții și cele raportate în sistem de către structurile de primire turistică”, au precizat reprezentanții MDTR.

Programul va putea fi accesat de către toate unitățile turistice, iar datele colectate vor servi ministerului în activitățile zilnice prin facilități de vizualizare/căutare și raportare, sprijinind Direcțiile de Autorizare, Control, Verificare și Monitorizare Turistică. De cealaltă parte, hotelierii constănțeni așteaptă mai multe detalii despre noul sistem.

„Nu cunosc detalii. Probabil că nu veniturile interesează, cât înregistrarea fizică a turiștilor. Am spus-o de nenumărate ori: evaziunea fiscală nu se produce în zona hotelieră. 95% din turiști vin la mare prin agenții, deci plătesc comisioane. Noul sistem nu ne deranjează absolut deloc, însă sper să nu ne pună la plată”, a precizat Nicolae Bucovală, președintele Asociației Patronale Mamaia.

Acesta a mai menționat că unitățile hoteliere dispun în prezent de propriul program de înregistrare a turiștilor și că în fiecare zi comunică organelor de poliție numărul total de vizitatori și, în consecință, există o evidență a turiștilor.

Revenind la noul sistem de înregistrare, proiectul în cauză va fi implementat în maximum șase luni de la data semnării contractului, iar specialiștii MDRT au estimat valoarea contractului la 400.000 euro fără TVA.

Scandalul plajelor, fără sfârșit

Licitația pentru concesionarea porțiunilor de plaje s-a transformat într-un veritabil scandal. Operatorii de turism au cerut demisia directorului Administrației Bazinele de Apă Dobrogea Litoral, Marian Mitrea, pentru că acesta a acceptat ca plajele să poată fi închiriate de către personaje care nu au nimic în comun cu turismul.

„Din luna noiembrie anul trecut scriem adrese către Ministerul Mediului și Administrația Bazinală de Apă Dobrogea Litoral, prin care cerem să discutăm problema alocării sectoarelor de plajă pentru a nu se repeta scandalurile, însă eforturile noastre sunt în zadar. Nu am primit nici un răspuns. De ani de zile nu putem comunica cu Administrația Bazinele de Apă Dobrogea Litoral și cu Ministerul Mediului. Nu înțeleg de ce Ministerul Turismului şi Asociația Litoral-Delta Dunării nu pot să aibă un cuvânt de spus în această problemă”, susține Corina Martin, președintele Asociației Naționale a Agențiilor de Turism.

Patronii de hoteluri sunt revoltați de faptul că societăți care activează în domeniul fierului vechi au ajuns să concesioneze suprafețe considerabile de plajă și că nu este normal ca turiștilor să li se perceapă taxă pentru accesul pe nisip.

Tarifele, în jos

Prețurile la hotelurile de pe litoral vor scădea în acest an, susține președintele Asociației Naționale a Agențiilor de Turism, Corina Martin.

„Nu avem majorări de tarife în acest an. Ba chiar putem vorbi despre scăderi. Tarifele hotelurilor de pe litoral vor scădea în acest an cu 5-10%”, a declarat președintele ANAT.

Potrivit hotelierilor, în acest an se preconizează o creștere a numărului turiștilor care vor merge la mare prin programul de înscrieri timpurii. Rămâne de văzut care va fi evoluția în acest an a rivierei românești, mai ales că vecinii bulgari, dar și alți operatori de destinații externe au oferte extrem de avantajoase.

Din punct de vedere statistic, riviera românească nu stă deloc bine. Numărul total al turiștilor sosiți în județul Constanța în anul 2010 a fost de 803.096 persoane, cu 10,5% mai mic decât în 2009, când s-au înregistrat 897.677, arată datele Direcției Județene de Statistică Constanța.

Şi numărul turiștilor străini a scăzut în 2010. Anul trecut au ajuns în Constanța 47.720 de persoane, cu 2.371 mai puține decât în anul 2009. Aceștia au deținut o pondere de 5,9% în totalul turiștilor, potrivit DJS.

Marius POP