Femeia care l-a învins pe Mazăre

Categories Dosarele TimpulPosted on

Că Radu Mazăre, șeful PSD Constanța, a promis în campania electorală că va aduce Portul Constanța locuitorilor orașului nu mai este un secret pentru nimeni. Că nu a reușit, deși USL a câștigat zdrobitor alegerile, iarăși nu mai este niciun secret. Ce nu știm exact este dacă va reuși sau nu până la finele mandatului.

Lucrurile nu arată bine pentru primarul playboy. Obișnuit să învârtă pe degete femeile, de data aceasta pare să fie înfrânt chiar de o reprezentantă a sexului frumos. Vorbim despre Ramona Mănescu, minsitrul Transporturilor, membru PNL, care a declarat în mai multe rânduri că nu dorește să cedeze din acțiunile ministerului la CNAPMC, mai ales către Radu Mazăre și compania.

Cea mai recentă poziție și una dintre cele mai directe a avut-o ieri, la Pro TV. ”Eu nu vreau să dau portul şi domnul Mazăre ştie lucrul acesta, chiar dacă se supără pe mine, asta este. (…) Porturile au proiecte în derulare, pe fonduri europene, odată ce schimbi administratorul, se încheie contractul, pierzi fondurile europene, sunt proiecte care au fost finalizate dar nu a trecut perioada de graţie de 5 ani, deci orice modificare presupune returnarea fondurilor care au fost investite. Apoi, avem un proiect integrat, acesta de care vă spuneam, pe care vrem să-l începem în 2014. Ar fi fost pus în pericol, pentru că un proiect integrat trebuie gestionat într-un mod integrat şi nu fărâmiţat în mii de bucăţele, care mai apoi nu ştim cine şi cum le administrează şi le gestionează”, a spus ministrul, citat de Mediafax.

Premierul Victor Ponta a declarat la mijlocul lunii noiembrie că discuţia finală privind descentralizarea porturilor va avea loc în USL, el subliniind că procesul de descentralizare nu are în vedere marile porturi, ci pe cele mici, care nu au trafic, activitate economică şi nici resurse financiare
La 8 noiembrie, premierul a afirmat, referindu-se la descentralizarea Portului Constanţa, că se va proceda ca în cazul marilor porturi europene, prin listare la bursă, Guvernul şi autoritatea locală urmând să deţină participaţii minoritare.

Întrebat dacă Portul Constanţa va trece la Primăria Constanţa, Ponta a precizat: „Portul Constanţa, pentru că este un loc atât de important pentru România, pentru toată Europa, pentru ceea ce vrem să facem, noua Cale a mătăsii, cred că trebuie să îmbine autoritate locală, autoritate centrală şi investitori privaţi”.
Primarul Constanţei, Radu Mazăre, susţinea, în 18 septembrie, că autorităţile locale ar putea primi încă 15% din acţiunile pe care statul le deţine la Administraţia Porturilor Maritime Constanţa, urmând ca alte 15% din acţiuni să fie listate pe Bursă.

În toamna anului trecut, primarul Constanţei anunţase că cele 60 de procente deţinute de Guvern la Administraţia Porturilor Maritime Constanţa vor fi împărţite între Primăria Constanţa, Primăria Năvodari, Primăria Mangalia şi Consiliul Judeţean Constanţa. În prezent, statul deţine 60% din acţiunile APMC, 20% Fondul Proprietatea şi 20% Consiliul Local Municipal Constanţa.

Decizia nu a fost privită cu ochi buni nici măcar de către primarii PSD. „Consider o lipsă totală de respect și colegialitate manifestate de către inițiatori, fără a se purta și o discuție cu noi în prealabil, iar dacă legea va fi adoptată în forma propusă, voi refuza în numele orașului Năvodari această «bomboană otrăvită» de a prelua un pachet nesemnificativ de 3% din acțiunile portului“, declara, în octombrie anul trecut, primarul din Năvodari, Nicolae Matei.

De aceeași părere cu Ramona Mănescu sunt și operatorii portuari, care, în mai multe rânduri, s-au plâns atât acesteia, cât și public, de faptul că portul nu ar trebui să ajungă în ograda lui Mazăre. ”O astfel de măsură ar putea avea drept efect o imixtiune sporită a factorului politic în deciziile administraţiei portuare, ceea ce ar putea conduce la o instabilitate economică şi la o scădere a încrederii investitorilor români şi/sau străini în mediul de afaceri românesc în ansamblul său”, au spus reprezentanții operatorilor, prin voce federației Operatorul Portuar, care reunește cele mai grele nume din domeniu.