Cand te gandesti la tinuta japoneza, prima imagine care iti vine in minte este kimonoul, care pur si simplu se traduce prin „imbracaminte” si este unul dintre cele mai identificabile aspecte ale culturii tarii. Mai mult decat orice alta imbracaminte traditionala din lume, kimonoul a influentat ideile multor designeri.
Prin urmare, Tokyo a devenit una dintre capitalele modei ale lumii, in mare parte datorita mostenirii culturale remarcabile a Japoniei, care a generat expresii creative exceptionale care inca sunt remarcate in stilul stradal actual. Intr-adevar, moda contemporana demonstreaza cat de puternica si influenta a fost Japonia in marea schema a designului.
Cu alte cuvinte, nu exista nicio indoiala ca marcile de moda japoneze au atins continuu cultura occidentala cu filozofia, priceperea si inovatia lor. In anii 1960, Rei Kawakubo, designerul apreciat care a infiintat Comme des Garcons , a schimbat pentru totdeauna imbracamintea pentru femei cu stilul ei androgin inovator.
Vrem sa spunem ca, spre deosebire de eleganta luxoasa a vremii, cand bancherii de pe Wall Street purtau costume Armani si alpinistii sociali leganau Versace, stilul unic al lui Kawakubo, cu tesaturile sale uzate si cusaturile sale brute, era un protest impotriva status quo-ului modei.

In timp ce directorii de afaceri si esalonul superior au laudat design-urile creative si tonurile monocromatice ale brandurilor de moda japoneze pioniere, etichetele japoneze de streetwear au fost cele care au adus designul Nippon in mainstream.
Cu toate acestea, in timp ce subculturile diverse si radicale ale modei japoneze continua sa prospere, strazile din Tokyo sunt pline de stiluri vestimentare ceva mai accesibile. Fotojurnalistul Shoichi Aoki a documentat cele mai multe dintre aceste moduri diverse in „Fructe“, o carte sfanta pentru adeptii stilului de strada.
Dupa cum puteti vedea, Tara Soarelui Rasare a predominat in industria modei, imbinand cultura sa nativa cu inspiratiile globale. Nu se poate nega faptul ca aceasta natiune insulara produce giganti de moda inventivi ca a doua natura, totusi exista cativa designeri selecti care au dominat industria modei la nivel mondial.
Fie ca isi propun sa stapaneasca abilitatile si tesaturile japoneze ancestrale, sa creeze vintage mai bine decat oricine altcineva de pe planeta sau sa modeleze viitorul tendintelor moderne cu formele lor de ultima ora, marcile de imbracaminte japoneze raman printre cele mai interesante din lume.
Cea mai buna modalitate de a identifica atat magazinele de imbracaminte japoneze, cat si cele autonome, este sa explorati strazile din cartierele comerciale precum Harajuku sau Shinjuku, dar daca acest lucru nu este posibil, lista de mai jos va fi urmatoarea cea mai buna alternativa.
De la cei mai importanti designeri de subculturi la companii care au transformat intregul concept de moda si imbracaminte, iata 25 de marci de imbracaminte japoneze care intruchipeaza un pic din fiecare salt artistic. Folositi-l ca ghid al cumparatorului pentru urmatoarea dvs. vizita in Japonia.
25. Porter Yoshida & Co

Originile Porter Yoshida & Co pot fi urmarite inca din 1935, cand Kichizo Yoshida si-a deschis atelierul. Intrucat a considerat artizanii japonezi cei mai buni din lume, si-a propus sa creeze cele mai bune genti pe care banii le-ar putea cumpara.
Sloganul marcii, „ inima si sufletul in fiecare cusatura ”, a ramas neschimbat de zeci de ani. Prin urmare, fiecare geanta este realizata manual de un singur artizan care lucreaza pentru a perfectiona metoda in timp, ceea ce, cand vine vorba de durabilitate, le face sa fie printre cele mai bune genti de mana disponibile la nivel mondial.
24. Wacko Maria

Una dintre cele mai recunoscute marci din Japonia este Wacko Maria, care a fost fondata in 2005 de fostii superstaruri de fotbal din J-League, Keiji Ishizuka si Atsuhiko Mori. Brandul este de obicei recunoscut pentru utilizarea modelelor cu imprimeu animal si afilierile indraznete ale artistilor.
Creatiile lui Wacko Maria combina de obicei elemente din muzica, arta si sferele culturale japoneze. Magazinul principal al companiei, numit „Paradise Tokyo”, este situat in cartierul modern Nakameguro. Acesta isi propune sa organizeze intalniri locale, sa se uneasca cu alte marci japoneze si sa scoata in mod regulat produse noi, de inalta calitate.
23. Varful de zapada

Snow Peak a fost infiintat in 1958 de catre alpinistul de origine japoneza Yukio Yamai, din cauza unei dezamagiri fata de echipamentul de exterior existent si din scopul de a oferi cele mai bune echipamente disponibile. Avanza rapid pana in 2022, iar marca continua sa functioneze in acest mod.
Amplasata in prefectura Niigata, unde muntii inalti de 8.000 de picioare se intalnesc cu marea, compania este unul dintre pionierii industriei de agrement din Japonia. Fie ca este vorba despre o soba portabila de camping sau o jacheta profesionala, caracterul practic, utilitatea si stilul ecologic ocupa centrul atentiei, pana in punctul in care abandonarea tuturor responsabilitatilor si fuga in salbaticie pare a fi cea mai buna optiune.
22. As

Needles a fost fondata de Keizo Shimizu, CEO si director de creatie al conglomeratului de imbracaminte casual Nepenthes. Compania a fost fondata in 1988 ca revanzator de imbracaminte si, pana in 1996, si-a deschis birouri atat in Boston, cat si in New York.
Needles reprezinta perspectiva lui Shimizu asupra a ceea ce ar trebui sa fie imbracamintea, furand idei din reviste de epoca si aventuri si calatorii anterioare, conducand la o estetica nonconformista, concentrata pe coasta de vest. In 2010, compania a primit un nou brand, Rebuilt by Needles, care exploreaza notiunea de modernizare a articolelor de imbracaminte odata produse in masa.
21. Capitalul

Unul dintre cele mai bine pastrate secrete ale Japoniei este compania de imbracaminte Kapital, care este probabil tinuta sub secret pentru a limita numarul de persoane care concureaza pentru stocul limitat.
Eticheta japoneza KAPITAL isi ia numele de la orasul Kojima, cunoscut si ca „capitala denimului”. Compania, care exista din 1984, foloseste cele mai bune tesaturi brute si metode originale de fabricatie pentru a-si crea mostenirea si imbracamintea de lucru vintage.
Inspirata de stilul Ivy care este celebru in tara inca din anii 1960, noua colectie a marcii a adus o intorsatura fantastic de anarhica.
20. Ambuscada

Ambush a inceput ca o linie neconventionala de bijuterii, cu creatii influentate de art nouveau si vibratia unica din Tokyo. Abordarea idiosincratica a lui Ambush a ajutat marca sa evolueze spre imbracaminte si a condus la parteneriate cu o serie prestigioasa de companii, inclusiv Louis Vuitton, Sacai, Undercover si Maison Kitsune.
Pe 2 septembrie 2016, marca si-a lansat primul magazin emblematic in Tokyo, intr-un cadru vibrant sub acelasi acoperis cu studioul de design. In plus, celebritati precum Kanye West, KiD CuDi, Big Sean si Pharell Williams sunt considerate a fi sustinatori importanti ai Ambuscada.
19. Suicoke

Fondata in 2006, Suicoke este o renumita companie japoneza care si-a construit numele pe papusile Matryoshka pictate manual si pe alte maruntisuri. Cu un nou accent si o libertate artistica nelimitata, marca a devenit un producator de frunte de sandale de inalta performanta, lucrand cu etichete precum Norse Projects.
Pilonii lui Suicoke sunt elementele de baza ale fiecarui dulap bine asezat, dar au fost reimaginate cu o intorsatura datorita utilizarii de tesaturi neasteptate si croieli interesante. Caracteristici precum o talpa Vibram turnata, un insemn tesut si o talpa exterioara Vibram Morflex diferentiaza aceste sandale de concurenta.
In general, brandul pretuieste eleganta subestimata fata de imaginile dramatice, iar versatilitatea sa este una dintre cele mai importante calitati ale sale.
18. Blugi Momotaro

Multi oameni considera ca Kojima este locul de nastere al denimului japonez, deoarece gazduieste legendara „Strada Jeans”, care este plina de unitati foarte ravnite care au dat nastere industriei denimului din Japonia, iar Momotaro se afla chiar in mijlocul acesteia.
Numele marcii inseamna „Peach Boy”. De unde a venit? Acesta era numele unui erou-rege popular din Okayama; era un om care a fost creat dintr-o piersica masiva oferita de zei unei familii care nu putea procrea. Cand a crescut, s-a confruntat cu monstri si capcauni, motiv pentru care blugii sunt complet acoperiti cu imagini de piersici. Interesant!
17. Grinzi

Un barbat ar trebui sa faca cumparaturi in regatul Beams pentru a fi unul dintre cei mai la moda membri ai grupului sau. Compania a inceput in 1974 ca un modest magazin pop-up in cartierul Harajuku din Tokyo.
Design-urile sale sunt influentate de imbracamintea urbana simpla de la sfarsitul anilor 1980 si inceputul anilor 1990 in Statele Unite, oferind orice, de la paltoane si camasi pana la pantaloni scurti si pantaloni. Exista o multime de etichete care aduc un omagiu deceniului, dar niciuna care renunta la aspectul la fel ca Beams, care vinde articole de baza atemporale fara a compromite stilul.
De asemenea, brandul se inspira din procesele de fabricatie vechi de secole din intreaga lume pentru a se asigura ca fiecare articol de imbracaminte pe care il produce este cu adevarat unic.
16. Visvim

Visvim este consecinta pasiunii proprietarului Hiroki Nakamura pentru America, care a crescut vertiginos atunci cand locuia in Alaska, vizita SUA rustica si intalnea locuitorii indigeni ai acesteia. La scurt timp, Nakamura s-a angajat la Burton Snowboards, ceea ce i-a oferit experienta de care avea nevoie pentru a-si infiinta propria companie.
Pantofii clasici FBT, care aveau partea superioara a unui mocasin si talpa ultrausoara, captusita, a unui adidasi, au devenit un simbol al stilului Visvim, care combina design-ul brut cu inovatii moderne precum Gore-Tex. Produsele principale ale Visvim sunt imbracamintea exterioara cu tematica militara, denimul social-sculpting, genti Cordura si diferite stiluri de cizme de lucru.
15. Noir Kei Ninomiya

Acest tanar designer a mostenit flerul distinctiv al instructorului sau, Rei Kawakubo de la Comme des Garcons, dar se straduieste sa-si dezvolte propriul stil jucandu-se cu tesaturile si creand articole de avangarda uimitoare. El si-a debutat prima linie in timpul Saptamanii Modei de la Paris in 2018 si a colaborat dupa aceea cu Moncler.
Ninomiya se bazeaza pe hainele traditionale japoneze, amestecand cu modele atipice, procese de constructie neobisnuite si lucru manual ca ratiune de a fi a marcii. Designerul minimizeaza coaserea ori de cate ori este posibil, iar una dintre tehnicile sale distinctive de fabricatie este imbinarea componentelor taiate cu laser pentru a crea articole de imbracaminte.
14. Auralee

Auralee gaseste eleganta in delicatete. Aici, nu veti gasi povesti excesive ale marcii sau articole de imbracaminte stralucitoare si stralucitoare. Acest brand japonez este inspirat din designurile minimaliste traditionale, iar creatiile sale ating intotdeauna un echilibru bun intre stil si practic.
Brandul a fost fondat de Ryota Iwai in 2015. Inainte de a lansa Auralee, tanarul designer a urmat stimatul Bunka Fashion College, unde a devenit in cele din urma obsedat de productia de imbracaminte. Lui Auralee nu ii pasa de ultimele tendinte, iar hainele marcii reprezinta cu adevarat obiectivul designerului de atemporalitate constienta.
13. si Wander

si Wander a castigat premiul Tokyo Fashion 2016 pentru combinatia sa creativa de eleganta si functionalitate. In ciuda experientei lor de inalta couture, cei doi designeri care administreaza brandul si-au dorit ca hainele lor sa inspire dragostea pentru exterior.
Asa cum se intampla atat de des, geneza si succesul fulminant al lui Wander a venit dupa ce s-a inteles ca un anumit tip de imbracaminte nu poate fi achizitionat in magazine. Ikeuchi, un fost creator pentru Issey Miyake Men, a vrut sa faca drumetii cu prietenii sai, dar nu a reusit sa descopere nimic de care avea nevoie.
Asadar, a conceput un plan pentru a deveni autonom prin stabilirea propriei etichete impreuna cu Mihoko Mori. Curand dupa aceea, au construit primul lor magazin emblematic, un butic modern si confortabil in Tokyo, care serveste si ca zona de intalnire pentru persoanele care impartasesc aceeasi pasiune pentru sport.
12. WTAPS

Tetsu Nishiyama a fondat WTAPS in 1996 pe aleile din spatele orasului Tokyo, facand articole de imbracaminte inspirate in cea mai mare parte de armata si de imbracaminte de exterior afiliata hip-hop-ului in anii 1990. De atunci, compania a ramas fidela acestor valori prin realizarea de hanorace, sepci si pantaloni din cele mai bune materiale textile din bumbac si tesute.
Chiar daca tinuta WTAPS este asemanatoare cu contracultura, exista ceva rafinat si rafinat in imbracamintea lor, care ridica imediat pe purtator in perceptia tuturor celorlalti.
11. Sub acoperire

Jun Takahashi este unul dintre putinii artisti japonezi capabili sa creeze una dintre cele mai populare etichete de streetwear de cult, oferind si una dintre cele mai asteptate si bine primite prezentari PFW. Colaborarea lui Valentino din 2019 cu Undercover demonstreaza evaluarea industriei modei asupra creativitatii lui Takahashi.
Ceea ce a inceput ca o companie de subcultura punk condusa de Sex Pistols a evoluat intr-o linie de moda cu drepturi depline, care abordeaza interactiunea contrastelor, cum ar fi fermecatoare, dar infricosatoare sau superba, dar respingatoare.
Desi Takahashi nu mai proiecteaza haine pentru femei, concentrarea sa pe imbracamintea barbateasca a facut Undercover si mai provocator, cu aluzii la cultura pop de la unele dintre operele sale de arta preferate, precum albumele muzicale Joy Division si imaginile filmelor Stanley Kubrick.
10. Miyagihidetaka

Desi se camufleaza in mistica, brandul omonim al lui Hidetaka Miyagi si-a stabilit o imagine demna de remarcat datorita atractivitatii creatiilor sale impodobite cu bandane. Designerul si-a facut marele succes in moda pentru ca nu a reusit sa obtina ceea ce isi dorea sa poarte, de unde si motto-ul marcii sale: „Lasam produsele pe care vreau cu adevarat sa le port sau sa le fac”.
In plus, lansarile exclusive ale lui Miyagihidetaka nu corespund anotimpurilor; mai degraba, lucrurile sunt eliberate doar cand sunt terminate. Acest mod dezordonat de a face lucruri pe o piata care trece prin cicluri adauga farmecului marcii si il face un adevarat simbol al modei japoneze.
9. ASICS

Te-ai intrebat vreodata ce inseamna acronimul ASICS? Numele este o abreviere pentru „anima sana in corpore sano”, celebra expresie latina. L-ai fi ghicit? Compania dateaza din 1949, cand a fost numita Onitsuka Co., Ltd. si avea sediul in Kobe, Japonia.
Dupa ce s-a impus cu succes in atletism, precum si in baseball, ASICS s-a extins in industria tenisului. De exemplu, stiati ca, pe langa abilitatile sale atletice incontestabile, Novak Djokovic are o arma secreta: adidasii ASICS Court FF?
Cu toate acestea, exista multi alti jucatori de top care au contribuit la propulsarea ASICS in avangarda culturii tenisului, unde brandul se bucura acum de o popularitate larga in randul fanilor si profesionistilor deopotriva.
8. Fragment

Fragment a fost infiintat de Hiroshi Fujiwara, denumit in cod Arbitrul Coolului, ca o initiativa contracultura a adidasilor. Acest designer unic si-a prezentat creatiile in intreaga lume inca de la inceputul anilor 90, lucrand cu unele dintre cele mai prestigioase case de moda din industrie.
Pionierul misterios al stilului stradal Harajuku si al designului minimalist a urcat rapid in prim-planul imbracamintei moderne de strada, in ciuda faptului ca a facut doar cateva aparitii publice. Cunoscut si ca „Nasul strazii”, el a lucrat cu nenumarate companii de-a lungul anilor, printre care Nike, Rolex, Louis Vuitton sau TAG Heuer.
In 2021, Fujiwara a facut echipa cu Maserati intr-un parteneriat care imbina spiritul indraznet al legendarei masini italiene cu perceptia sa distinctiva asupra subculturii actuale.
7. Cartier

Shinsuke Takizawa, un designer cu sediul in Tokyo, a lansat eticheta Neighbourhood in 1994, dupa ce s-a inspirat din subcultura motocicleta a zilei. Ideea a fost de a face articole de imbracaminte de zi cu zi cu o nota de motocicleta, militara si in aer liber pentru cei care doreau sa semene cu acesti calareti neinfricati.
Designerul nonconformist a fondat brandul pentru a simplifica conceptul de streetwear cu grafica atemporala si paleta de culori unica, facand din fiecare piesa din colectie o favorita instantanee. Una peste alta, hainele Neighbourhood contin un grad ridicat de rafinament si au devenit mainstream pe strazile din Tokyo.
6. Sacai

Toate indicii indica faptul ca Sacai va deveni viitorul conducator al modei al Japoniei. Branduri precum Apple, The North Face si Beats, care le controleaza indeaproape reputatia, au fost dornice sa coopereze cu afacerile lui Chitose Abe. Cel mai remarcabil lucru la Sacai este ca a inceput ca o serie de tricotaje concepute de Abe in timpul concediului de maternitate.
Dupa ce a lucrat ca taietor de modele pentru Comme des Garcons, Abe a continuat sa lucreze pentru Junya Watanabe, asistand la debutul liniei sale masculine, asa ca este sigur sa spunem ca a invatat de la elita.
Sacai exceleaza la estomparea granitelor dintre tinuta informala si cea formala, creand articole de imbracaminte excelente pentru orice circumstanta. Alaturi de detaliile semnaturii lui Abe, cum ar fi volanele, croiurile inegale si texturile petice, elementele creative ale lui Sacai sunt frumos realizate si vor fi unele dintre cele mai fiabile si versatile piese din dulapul tau.
5. O maimuta care face baie

Daca A Bathing Ape poate fi sau nu cel mai bun brand de imbracaminte stradala din toate timpurile este discutabil. Cu toate acestea, este, fara indoiala, unul dintre cele mai proeminente si de top nume de subculturi japoneze vreodata. De fapt, probabil, Nigo nu se astepta ca, odata ce a inceput A Bathing Ape, sa contribuie la crearea unei piete in ansamblu.
Pe langa faptul ca a fost unul dintre stramosii identitatii culturale urbane din Harajuku, cu magazinul sau Nowhere, utilizarea de catre Nigo a culorilor vibrante, desene animate si camo militar a facut din A Bathing Ape producatorul fara precedent care a introdus stilul stradal japonez in Occident. .
Brandul a fost pionier in paradigma unei executii limitate si a colaborarilor exclusive, alimentandu-si propriul zgomot atunci cand design-urile sale au fost afisate de Kanye West si Pharell si toata lumea a inteles ce cauta, dar doar cativa selectati puteau avea BAPE. In curand, a devenit unul dintre cele mai raspandite simboluri ale subculturii sneakerhead.
4. Junya Watanabe

Junya Watanabe si-a facut debutul ca modelist stagiar la Comme des Garcons si mai tarziu a devenit discipolul proprietarului Rei Kawakubo. Designerul s-a remarcat rapid ca un geniu nou cu un talent pentru a manipula modele, forme complicate si abilitati inventive de taiere.
Dupa ce si-a infiintat brandul omonim, care era o sublabel a CDG, s-a mutat la Paris, care parea sa se potriveasca perfect pentru stilul sau avangardist. Lucrarea lui Watanabe, supranumita „techno-couture”, este considerata una dintre cele mai academice in moda, fiind atat greu de conceput si fabricat, cat si de purtat.
Tinutele sale sunt, de obicei, foarte structurate si realizate din tesaturi sofisticate din punct de vedere tehnologic sau decupate si drapate complicat. In timp ce altii sunt intotdeauna influentati de cultura din jurul lor, acest designer pare sa creeze constant ceva proaspat. Perspectiva sa asupra modei ii determina pe toata lumea, nu doar pe cei din industrie, sa-si reconsidere atitudinile fata de stil.
3. Comme des Garcons

Comme des Garcons a fost infiintata in 1969 de regina indiscutabila a stilului japonez, Rei Kawakubo, care, impreuna cu iubitul ei de atunci, Yohji Yamamoto, a uimit mai intai lumea haute couture cu colectia ei de pionierat „Black Crows” in timpul PFW in 1982. apoi, marca a imbratisat un taram de subgrupuri, randuri colaborative si simboluri.
In timp ce combinatia semnatura Kawakubo de tesaturi negre deteriorate si margini brute nu a parasit niciodata compania, linia sa premium informala este probabil mai cunoscuta astazi. Totusi, CDG se confrunta fara incetare cu paradigma stabilita prin inspiratia sa indrazneata, proportiile neortodoxe si show-urile suprarealiste.
Referindu-ne la arta sau sculptura care poate fi purtata, linia principala a lui Comme des Garcon este adesea impodobita cu incrustare, uzura si deteriorare, dar un lucru este cert: continua sa stapaneasca lumea modei la toate inaltimile. De fapt, niciun designer in viata, in afara de Azzedine Alaia, nu este tinut la mai multa atentie de contemporanii sai si niciunul nu ne-a hranit spiritele in moduri atat de naucitoare.
2. Yohji Yamamoto

Opera lui Yohji Yamamoto a cucerit spatiul si timpul, generatiile si genurile, facandu-l popular peste tot si pentru totdeauna. Nu renuntati la obiectivele voastre, pasionatii de moda carora nu li s-a acordat sansa de a urma scoala de design; nici acest precursor japonez din anii 1980 nu a facut-o. Chiar a studiat dreptul la facultate!
Dupa ce a ascultat sfatul mamei sale, o croitoreasa, a continuat sa castige o excursie de un an la Paris prin stimatul Bunka Fashion College din Tokyo. Asemanator cu Rei Kawakubo, triumful lui Yohji Yamamoto a venit dupa iconicul PFW din 1982, unde a dezvaluit imbracaminte zdrentuita, desfacuta, cu tivuri uzate, care dadeau iluzia ca va fi pus cap la cap in ultimul moment.
Aproape de filozofia sa, brandul omonim al lui Yamamoto si linia sa de pret-a-porter pentru femei, Y, sunt inca apreciate de designeri si fashioniste din intreaga lume datorita draperiilor lor fluide, demontarii aparent aleatorii, fluiditatii genului si abundentei de negru.
Cu linia sa Y-3, realizata in colaborare cu adidas, Yamamoto a pavat terenul pentru casatoria continua dintre imbracamintea atletica si haute couture, care a castigat proeminenta in ultimii ani.
1.Issey Miyake

Desi cel mai bine cunoscut pentru parfumul sau „L’eau d’Issey”, Issey Miyake s-a impus si ca un jucator important in lumea haute couture. Dupa ce a lucrat pentru unele dintre cele mai bune marci de moda din Paris si New York, precum Givenchy si Guy La Roche, artistul a decis sa mearga intr-o directie mai perspectiva.
Deceniul care a urmat debutului lui Issey Miyake la Paris, in 1973, a fost unul de perfectiune creativa si tehnica, inspirat de visul sau de a face imbracaminte pentru toata lumea. Amestecul lui Miyake de textile traditionale din Est, cum ar fi cele folosite in kimono, cu croi si forme occidentale i-a consolidat capacitatea de a imbina conventia si inovatia.
Chiar daca lucrarile sale ascetice ar fi foarte apreciate, designerul nu s-ar descuraja aici. Captivat de interactiunea dintre haine si corp, el a inceput sa testeze si limitele stiintei tesaturilor. Miyake este comparabil cu Einstein in ceea ce priveste fibrele revolutionare, iar intregul fenomen de pliuri a aparut din cea mai de succes linie a sa de pana acum, numita „Pleats Please”.
Chiar si acum, spectacolele lui Issey Miyake sunt venerate pentru tehnicile lor textile si de imbracaminte de ultima ora. Mai mult, el a fost primul care a modificat standardele vestimentare, in contrast puternic cu designerii occidentali precum Christian Dior, Coco Chanel sau Yves Saint Laurent, ale caror metode erau de rigueur.