Cei 12 militari care au decedat, în urmă cu trei ani, în accidentul aviatic de la Tuzla, au fost ieri comemorați, prin ridicarea unui ansamblu monumental care este amplasat la intrarea în aerodromul din localitate şi este compus dintr-o troiţă, o ancoră şi o pală de elice. Ceremonia religioasă de sfinţire a troiţei a avut loc în prezenţa familiilor militarilor care şi-au pierdut viaţa în tragicul accident. Rudele celor plecați prea devreme dintre noi au asistat la ceremonial cu lacrimi în ochi.
„Este încă un pas pentru comemorarea celor căzuţi aici, la Tuzla. Încă mai avem sufletele cernite, atât familia, cât şi noi, colegii. Mai avem şi alte locuri de amintire şi comemorare, unde permanent aprindem o lumânare în amintirea lor. Ceea ce am realizat noi aici, prin contribuţia Forţelor Navale şi a rudelor, în special a domnului Furtună va rămâne şi pentru generaţiile viitoare. Noi nu-i vom uita niciodată!”, a spus comandorul Vergil Moraru, comandantul Centrului de Scafandri.
„În urma fiului meu au rămas doi copii, un băiat şi o fată. Îi mulţumesc Armatei Române pentru cinstea şi onoarea ce le-a făcut-o. Au fost nişte oameni care s-au dăruit din tot sufletul. Sunt împăcată sufleteşte pentru că fiul meu a murit cu cinste. Vreau să-mi cresc nepoţii, să devină nişte oameni drepţi şi cinstiţi care să știe că tatăl lor a fost un erou”, a spus mama lui Florin Cişmaşu, unul dintre tinerii decedaí în accidentul aviatic.
La eveniment a fost prezent şi tatăl lui Cosmin Furtună, altă victimă a accidentului din anul 2010, el fiind cel care a avut iniţiativa construirii ansamblului monumental.
„Construirea acestui monument a fost o iniţiativă pe care am stabilit-o cu domnul ministru Duşa. Aeroportul se va extinde şi va fi internaţional pentru avioanele de mici dimensiuni şi am zis să facem aici, la intrare, unde se vede mai bine”, a declarat petre Furtună, tatăl lui Cosmin Furtună.
El a mai menționat că mai are o doleanță, respectiv ca fiul său și ceilalți doi tineri, Liviu Antim și Cătălin Rădoi, care erau din Constanța și au decedat în accidentul aviatic să fie declarați cetățeni de onoare ai municipiului Constanța.
La data de 5 iulie 2010, un avion de tip An-2 care aparținea Școlii de Aplicație pentru Forțele Aeriene „Aurel Vlaicu” din Boboc și făcea un zbor de antrenament pentru parașutiști militari a avut probleme la decolare și după un zbor de 2 km s-a prăbușit, 12 persoane din cele 14 aflate la bord pierzându-și viața. Dintre aceștia, patru militari făceau parte din Forțele Aeriene Române și opt din Forțele Navale Române (scafandri).
Printre cei care au murit se numără comandantul Școlii de Aplicație pentru Forțele Aeriene „Aurel Vlaicu”, comandorul Nicolae Jianu, lt-comandorul Cătălin Vicențiu Antoche și cpt. Lavinia Guiță, ambii de la aceeași școală, lt. Liviu Antim, patru maiștri militari, trei fruntași și un soldat.
Cei doi supraviețuitori, unul fiind chiar pilotul avionului, cpt. Daniel Bălșanu, și el de la Școala de Aplicație pentru Forțele Aeriene „Aurel Vlaicu”, iar celălalt, maistrul militar cl IV Marius Nazare au fost internați la Spitalul Militar din București, fiind însă în afară de pericol.
Imediat, Parchetul Militar al MAPN a deschis o anchetă pe parcursul căreia s-a stabilit că avionul, de fabricație poloneză, aflat în uzul forțelor aeriene din 1992, s-a prăbușit datorită unei defecțiuni tehnice.
Din cercetări a reieșit că, în momentul impactului cu solul avionul s-a rupt, inclusiv aripile și trenul de aterizare. Odată cu acestea s-au rupt și conductele de alimentare cu benzină dintre rezervoarele din aripi și motor, conducte ce trec, prin construcție, prin interiorul avionului, prin spatele scaunelor pe care stăteau parașutiștii. Aceasta a generat un incendiu violent, începând din interior, incendiu care a împiedicat eventualele acțiuni de salvare.
Pilotul, cpt. Bălșanu, și-a revenit în timp util și a putut ieși din avion printr-o spărtură a cupolei. Copilotul, lt. Lavinia Guiță, a reușit și ea să iasă prin cupolă, însă, datorită incendiului care o cuprinsese, s-a intoxicat cu monoxid de carbon și a decedat în scurt timp. Maistrul militar Marius Nazare era cel mai aproape de coada avionului și a reușit să iasă din avion. Următorul era lt. Liviu Antim, care a rămas blocat și a fost scos prin efortul echipei de salvare, însă în stare foarte gravă, decedând ulterior. Ceilalți n-au putut fi scoși din avion și au decedat datorită rănilor, inhalării de monoxid de carbon și a incendiului.
Deși intervenția pentru stingerea incendiului au survenit în 5 minute, patru autoutilitare acționând cu apă, spumă și praf, incendiul n-a putut fi stins până la consumarea surselor de combustibil. În urma incendiului, aeronava An-2 a fost distrusă în proporție de 95 %. La final, deoarece defecțiunea nu-i putea fi imputată pilotului, acesta n-a fost acuzat nici de decesul și vătămarea corporală a celor de la bord, nici de distrugerea aeronavei.
Cu toate acestea, rudele celor decedați nu au fost mulțumiți de rezultatul cercetărilor și au solicitat refacerea anchetei. De atunci, au trecut doi ani dar nici până astăzi nu au mai primit vreun răspuns de la procurori.