De-a lungul anilor, trenurile au fost una dintre cele mai populare forme de transport din intreaga lume si, cel putin in unele parti ale planetei, au tinut pasul cu cresterea rapida a tehnologiei.
Cele mai avansate trenuri de astazi ating viteze incredibile pe uscat si chiar sub apa, aducandu-si pasagerii la destinatie mai repede ca niciodata. Aceste trenuri de mare viteza au un impact mare asupra modului in care calatorim, facand tarile si chiar lumea din ce in ce mai mici.
Ingineria de ultima ora si tehnologiile inovatoare permit acum construirea de trenuri capabile sa depaseasca 200 mph, ceea ce este o adevarata isprava, mai ales cand credeti ca nici macar majoritatea masinilor nu sunt capabile sa atinga acele viteze.
Tarile care folosesc astfel de trenuri au reusit sa faca naveta pe distante lungi o realitate pentru cetatenii lor.
Aceste trenuri de mare viteza au revolutionat sectorul transporturilor si, cel mai probabil, vom vedea schimbari si mai mari in viitor, cu evolutia unor motoare mai puternice, design mai aerodinamic si dezvoltari tehnice impresionante.
De la incredibilul Shanghai Maglev din China, care poate atinge viteze de peste 400 km/h, pana la celebrul TGV din Franta, acestea sunt cele mai rapide 15 trenuri din lume in acest moment.
15. Eurostar (Franta/Marea Britanie) – 300 km/h / 190 mph

Eurostar este o versiune modificata a iconicului TGV, cu o cabina mai alungita, capabila sa circule cu o viteza de pana la 300 km/h (190 mph). Acestea conecteaza Regatul Unit cu Franta, Belgia si Tarile de Jos, trecand prin tunelul emblematic al Canalului care leaga Franta si Regatul Unit.
Desi sunt cunoscute in primul rand pentru legatura dintre Marea Britanie si Europa continentala, trenurile Eurostar circula pana in sudul Frantei, in Marsilia.
Cand vine vorba de recorduri de viteza, unul dintre aceste trenuri Eurostar, operate de britanici, a atins o viteza de 334,7 km/h (208 mph).
14. Haramain Western Railway Talgo 350 SRO (Arabia Saudita) – 300 km/h / 190 mph

Desi multi nu ar asocia mediul nisipos al Arabiei Saudite cu trenurile de mare viteza sau cu trenurile in general, Talgo 350 SRO de pe calea ferata de mare viteza Haramain, cunoscuta si sub numele de Calea Ferata de Vest, transporta pasageri intre orasele sfinte Mecca si Medina. la viteze impresionante de pana la 300 km/h (190 mph).
Cele 35 de trenuri folosite pe aceasta ruta sunt spaniole la origine, dar au fost modificate pentru a rezista la temperaturile extreme de functionare ale desertului de pana la 50 Celsius, sau 122 Fahrenheit. Anual, sunt pana la 60 de milioane de pasageri care calatoresc in aceste trenuri de mare viteza, cu un nivel deosebit in timpul pelerinajului anual la Mecca.
13. Al Boraq TGV Euroduplex (Maroc) – 320 km/h / 200 mph

Din nou, Marocul este o alta tara in care majoritatea oamenilor nu s-ar astepta la trenuri de mare viteza, cum ar fi, sa spunem, in Franta. Chestia este ca au trenuri TGV similare, construite in Franta, Euroduplex, modificate pentru conditiile din Maroc.
Conectand orasele Tanger si Kenitra, serviciul feroviar Al Boraq, in faza sa de lansare, ruleaza aceste trenuri pe o linie de 116 mile, cu viteze de 320 km/h (200 mph).
Proiectul feroviar Al Boraq se va intinde pe o intreaga retea de linii cu o lungime totala de aproximativ 1.500 km sau 930 mile. Aceasta cale ferata detine, de asemenea, recordul african de viteza feroviara, 357 km/h (222 mph), realizat cu unul dintre acele trenuri construite franceze.
12. Shinkansen Seria E5 (Japonia) – 320 km/h / 200 mph

Seria de trenuri japoneze Shinkansen E5 este o priveliste interesanta cand este vazuta din fata. Nasul sau lung, care seamana oarecum cu nasul unei rate, este conceput pentru a reduce boom-ul sonic din interiorul tunelurilor.
Aceste trenuri ating viteze de pana la 320 km/h si circula de la Tokyo la Shin-Aomori, pe calea ferata Tohoku Shinkansen. Fiecare dintre aceste trenuri este alimentat de 32 de motoare electrice cu inductie, care se ridica la 12.900 de cai putere. Printre alte caracteristici notabile se numara aliajul de aluminiu din care sunt construite si suspensia activa care permite virarea la viteze atat de mari.
In Japonia mai sunt cateva trenuri Shinkansen, atingand viteze de pana la 300 km/h, insa doar varianta E5 le depaseste pe cele aflate in functiune.
11. Coral KTX I (Coreea de Sud) – 330 km/h / 205 mph

Korail KTX este reteaua feroviara de mare viteza a Coreei de Sud, un proiect care a inceput in 2004 si continua sa se extinda, scurtand timpul necesar traversarii tarii intre diferite puncte.
Trenurile KTX I sunt capabile sa circule la viteze de 330 km/h, sau 205 mph, reducand o traversare de la vest la est a tarii de la 6 ore la doar 2, ceea ce este o realizare impresionanta.
Aceste trenuri se bazeaza pe TGV-ul francez, dar Coreea de Sud experimenteaza cu o generatie mai noua de tehnologie, care va permite viitoarelor lor trenuri sa depaseasca pragul de viteza de 400 km/h (250 mph). Trenurile mai noi sunt deja in teste si si-au dovedit capacitatile atingand deja 421 km/h (260 mph).
10. ICE3 (Germania) – 330 km/h / 205 mph

Desi TGV-ul Frantei este probabil cel mai cunoscut, trenul InterCity Express din Germania, sau ICE, nu este cu mult in urma. Cea mai noua si, de asemenea, cea mai rapida adaugare la aceasta familie de trenuri, ICE3, este capabila sa circule cu viteze de 330 km/h (205 mph) pe linia de mare viteza care leaga Koln de Frankfurt.
In timpul fazei de testare a acestor trenuri, recordul de viteza a fost impresionant de 368 km/h (229 mph), dar viteza normala de functionare este redusa la 300 km/h. Marcajul de 330 km/h este permis pentru ICE3 atunci cand intarzie, pentru a reduce posibilele intarzieri.
9. Siemens Velaro E/AVs 103 (Spania) – 350 km/h / 217 mph

Siemens Velaro E/AVs 103, cunoscut si sub numele de AVE S-103, este un tren spaniol care circula pe reteaua de linii de lunga distanta a tarii, care este si cea mai lunga din Europa. Reteaua merge din inima sa, Madrid, spre alte orase mari si regiuni din tara.
Spaniolii au folosit pentru prima data tehnologie imprumutata de la TGV-ul francez, dar cele mai rapide trenuri din flota lor constau astazi in S-103 Talgo, care sunt similare cu ICE3 german, dar mai puternice, capabile sa atinga viteze de 350 km/h (217). mph). Cand vine vorba de recorduri, S-103 a atins o viteza incredibila de 404 km/h (251 mph) in 2006.
Reteaua feroviara din Spania este probabil cea care a evoluat cel mai mult in Europa in ultimele decenii, transformand calatoriile pe distante lungi in Spania dintr-un calvar cu intarzieri foarte mari intr-una dintre cele mai bune de pe intreg continentul.
8. Talgo 350 (Spania) – 350 km/h / 217 mph

Talgo 350 este dezvoltat de compania spaniola Patentes Talgo (Tren Articulat Usor Goicoechea Oriol) si este similar ca capabilitati cu Velaro de mai sus, ruland la aceeasi viteza maxima de 350 km/h. A intrat in serviciu inca din 2005 pe linia Madrid-Zaragoza-Lleida.
Datorita nasului sau alungit, a fost poreclit El Pato (in spaniola pentru Rata). In ciuda aspectului amuzant, a fost conceput pentru a preveni rezistenta aerodinamica. Masinile sunt usoare si cu un centru de greutate foarte scazut si dispun de tehnologii anti-rasturnare si anti-verticala la cuplajele dintre ele. De asemenea, sunt etanse si presurizate, permitand trenului sa treaca cu usurinta prin tuneluri.
7. Avelia Liberty (Statele Unite) – 350 km/h / 217 mph

Avelia Liberty este un tren de mare viteza folosit de Amtrack in Statele Unite. Daca gasiti asemanari cu altele pe aceasta lista, aveti dreptate, pentru ca acest tren a fost de fapt construit de compania franceza Alstom, aceeasi in spatele TGV-ului sau al Euroduplexului.
A fost adaptat pentru a respecta standardele cailor ferate nord-americane si asamblat in Statele Unite. In ciuda diferentelor usoare, Avelia Liberty este capabila sa atinga viteze similare cu cele ale omologilor sai europeni, ajungand pana la 350 km/h (217 mph).
Trenurile sunt in prezent in curs de testare si se asteapta sa intre in serviciul de pasageri in cursul acestui an.
6. TGV (Franta) – 350 km/h / 217 mph

TGV-ul Frantei este probabil cel mai faimos dintre trenurile de mare viteza si asta pentru ca detine in prezent recordul pentru cel mai rapid tren conventional din lume, dupa ce o versiune modificata a unui TGV a atins o viteza incredibila de 574,8 km/h (357 mph).
Un alt factor care a contribuit la faima trenurilor de mare viteza ale Frantei este ca este prima tara care a construit o retea feroviara de mare viteza in Europa si este inca cea mai de succes si mai cunoscuta de pe continent.
Cu linii care se intind pentru a acoperi aproape toate partile tarii, nu este de mirare ca francezii continua sa conduca spectacolul. Trenurile lor TGV, variantele de pasageri normale, nemodificate, sunt proiectate sa opereze la viteze de pana la 350 km/h (217 mph).
5. Frecciarossa 1000 (Italia) – 360 km/h / 224 mph

Frecciarossa 1000 (Sageata rosie) din Italia este cel mai nou si mai rapid tren pe care tara l-a introdus in serviciu, legand partea de nord a tarii cu orase precum Roma, Bologna, Napoli sau Florenta, in partile centrale si sudice.
Trenurile au fost introduse in 2017 si sunt capabile sa atinga viteze de 360 km/h (224 mph) atunci cand transporta pasageri. Totusi, in timpul testelor, unul dintre aceste trenuri a reusit sa atinga o viteza de 394 km/h, chiar sub marcajul de 400 km/h si cu mult in urma recordului stabilit de TGV-ul modificat din Franta.
Frecciarossa 1000 are 200 de metri lungime si ofera un total de 457 de locuri, impartite in patru clase, de la standard la premium, business si lux. Datorita succesului lor, Spania a comandat un lot din aceste trenuri, iar ruta Milano-Paris a primit acum sageti rosii, precum si o alternativa la vechile TGV-uri franceze care dominau odinioara linia.
4. AGV Italo (Italia) – 360 km/h / 224 mph

In timp ce Frecciarossa 1000 de mai sus este operat de Trenitalia, AGV Italo este operat de concurentul lor NTV, cu trenuri AGV construite de Alstom.
AGV Italo, cunoscut si sub numele de AGV 575, desi cu cativa ani mai vechi decat omologul sau rosu, este capabil sa transporte pasageri la aceleasi viteze de 360 km/h (224 mph) ca si fratele sau mai mic si rival de mai sus. A intrat in serviciu cu NTV in aprilie 2012, cand si-a transportat primii pasageri.
Trenurile AGV Italo sunt compuse din opt vagoane, dintre care jumatate sunt echipate cu motoare electrice, ajutand la distribuirea sistemului de propulsie sub intregul tren, eliminand astfel locomotivele si marind spatiul pentru pasageri.
3. Shinkansen CRH380A (China) – 380 km/h / 236 mph

Shinkansen CRH380A, cunoscut si sub numele de Hexie, a intrat in serviciu in China pe calea ferata de mare viteza Beijing-Shanghai in 2011. De atunci, au fost construite un numar de 577 de garnituri de tren si deservesc acum serviciul feroviar chinezesc.
Este cunoscut ca un tren EMU (unitati multiple electrice) si a fost dezvoltat de CSR Corporation Limited. Viteza maxima este de 380 km/h (236 mph), cu un record de 486 km/h (302 mph) in teste.
2. Fuxing Hao CR400AF/BF (China) – 400 km/h / 249 mph

CR400AF/BF Fuxing Hao (in chineza pentru intinerire) este o versiune mai avansata a lui CRH380A Hexie de mai sus, capabila sa transporte pasageri chiar mai repede decat inainte, cu viteze atingand 400 km/h (249 mph).
Cu reteaua feroviara din China care se extinde rapid, aceste trenuri de mare viteza au ajutat foarte mult la reducerea semnificativa a timpului necesar pentru a traversa imensa tara.
Fiecare dintre aceste trenuri are o capacitate de 1.200 de pasageri intr-un total de 16 vagoane. Trenurile sunt pline de caracteristici impresionante, printre care cabine inteligente, functionare automata si afisaje inteligente din sticla, pentru a numi cateva.
1. Shanghai Maglev (China) – 431 km/h / 268 mph

Cel mai rapid tren de pasageri din lume in functiune este Shanghai Maglev, capabil sa circule cu 431 km/h (268 mph). Modul in care reuseste sa atinga acele viteze este printr-o tehnologie numita levitatie magnetica, de unde si numele Maglev.
Este, de asemenea, singurul tren public din lume care foloseste o astfel de tehnologie, iar China are in plan sa dezvolte o varianta si mai rapida, capabila sa atinga viteze de pana la 600 km/h (373 mph) si sa creeze o intreaga retea de astfel de trenuri. .