Cum a ajuns un fost șef din port, putred de bogat, să fie condamnat la închisoare

Categories Dosarele TimpulPosted on

Fostul director al Direcţiei Domenii Portuare din cadrul Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime (CNAPM) Constanţa, Eugen Bogatu, a fost condamnat, ieri, la doi ani şi şase luni de închisoare cu suspendare. Acesta a fost găsit vinovat de favorizarea infractorului şi intermedierea de operaţiuni comerciale de către persoana care, în virtutea atribuţiilor de serviciu, are obligaţia de a supraveghea şi controla un agent economic privat, dacă fapta este de natură de a-i aduce direct sau indirect foloase necuvenite. Sentința a fost dată în dosarul UCM Reșița, de Judecătoria Sectorului 1 București. În aceeași speță, libanezul Said Baaklini a fost condamnat la şapte ani de închisoare în dosarul UCM Reşiţa, pentru că ar fi cerut restituiri ilegale de TVA de 60 de milioane de euro, după ce compania i-a vândut patru motoare nefuncţionale, la un preţ de 50 de ori mai mare. De asemenea, au mai fost condamnați fostul preşedinte al Consiliului de Administraţie şi director general al UCM Reşiţa, Adrian Chebuţiu, şi fostul director executiv al societăţii, Adrian Coriolan Preda, la câte cinci ani de închisoare pentru complicitate la tentativa la infracţiunea de stabilire cu rea-credinţă de către contribuabil a taxelor, având ca rezultat obţinerea, fără drept, a unor sume de bani cu titlu de restituiri de la bugetul de stat. Prin aceeaşi decizie, instanţa obligă pe fiecare dintre inculpaţi la plata a 100.000 de lei, drept cheltuieli judiciare către stat. Hotărârea nu este definitivă şi poate fi contestată, cu recurs, la Tribunalul Bucureşti.

Procurorii anticorupţie l-au trimis în judecată pe Said Baaklini, în 10 februarie 2011, asociat şi administrator la SC Libarom Agri SRL, pentru tentativă de stabilire cu rea-credinţă a taxelor având ca rezultat obţinerea fără drept unor sume de bani cu titlu de restituiri de la bugetul de stat, precum şi pentru asociere în vederea săvârşirii acestei fapte, potrivit Direcţiei Naţionale Anticorupţie (DNA). Alături de acesta au fost judecaţi Adrian Chebuţiu, preşedinte al consiliului de administraţie şi director general al UCM Reşiţa, şi Coriolan Adrian Preda, director executiv al societăţii, pe care procurorii îi acuză de complicitate la tentativa de stabilire cu rea-credinţă, de către contribuabil, a taxelor, având ca rezultat obţinerea, fără drept, a unor sume de bani cu titlu de restituiri de la bugetul de stat şi asociere în vederea săvârşirii acestei fapte.

În acelaşi dosar a fost trimis în judecată şi Eugen Bogatu, director al Direcţiei Domenii Portuare din cadrul CNAPM Constanţa, pentru favorizarea infractorului şi intermedierea de operaţiuni comerciale de către persoana care, în virtutea atribuţiilor de serviciu, are obligaţia de a supraveghea şi controla un agent economic privat, dacă fapta este de natură de a-i aduce direct sau indirect foloase necuvenite.

Conform anchetatorilor, Said Baaklini ar fi cerut restituiri ilegale de TVA de 60 de milioane euro, după ce UCM Reşiţa i-a vândut patru motoare nefuncţionale, aflate pe stoc de peste 20 de ani, la un preţ de 50 de ori mai mare.

Procurorii arată, în rechizitoriu, că pentru stabilirea TVA care ar fi condus la obţinerea, fără drept, a unor sume de bani reprezentând restituiri din bugetul de stat, Said Baaklini a fost ajutat de Adrian Chebuţiu şi Coriolan Adrian Preda.

Pentru ca restituirea de TVA aferentă tranzacţiei fictive să nu fie verificată şi descoperită de către autorităţile de stat în domeniu, Said Baaklini a făcut demersuri pentru a exporta cele patru motoare către o societate comercială din Republica Guineea, încercând să îndepărteze aceste mărfuri de pe teritoriul României.

Având în vedere caracterul urgent al acestei măsuri, Said Baaklini a beneficiat de ajutorul lui Eugen Bogatu, care, în cursul lunii noiembrie 2010, în calitatea sa de director al Direcţiei Domenii Portuare din cadrul Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime Constanţa, i-a furnizat informaţii şi i-a acordat consultanţă omului de afaceri libanez referitor la procedurile vamale şi la modalităţile de a evita controalele autorităţilor legal investite.
Astfel, Eugen Bogatu, pentru a asigura scoaterea celor patru motoare din România în cel mai scurt timp, a intervenit pentru angajarea unui vas comercial pentru transportul mărfurilor în Republica Guineea şi a efectuării tuturor operaţiunilor şi demersurilor portuare necesare pentru ca mărfurile respective să părăsească urgent teritoriul României. În plus, acesta a făcut personal intervenţii pentru a se împiedica descărcarea mărfurilor de pe vas, în încercarea de a evita verificarea şi evaluarea acestora, astfel încât să nu poată fi constatate discrepanţele dintre mărfurile concret îmbarcate pe vas şi documentele comerciale ale acestora.
De asemenea, Eugen Bogatu a pretins în mod direct de la Baaklini suma de 20 de miliarde lei vechi, pentru operatorul portuar SC Umex SA din Constanţa, în virtutea relaţiilor contractuale pe care această societate le-a stabilit cu SC Libarom Agri SRL.

În 26 noiembrie 2010, în Portul Constanţa, marfa cumpărată de SC Libarom Agri SRL Bucureşti de la UCM Reşiţa a fost încărcată pe o navă având ca destinaţie Republica Guineea. Exportul efectiv al mărfurilor a fost împiedicat de intervenţia parchetului.

Eugen Bogatu, un om foarte bogat care a ales să lucreze pentru stat

Eugen Bogatul este un om bogat. Foarte bogat. În 2011, când a fost arestat preventiv în acest dosar, Bogatu deținea 28 de terenuri în Băile Tuşnad, Eforie Sud, Năvodari, Babadag și Murighiol, precum și locuințe în București, Sinaia și Eforie Nord. În declarația de avere depusă în anul 2010 scria că este director la trei societăți: Tar Decirom (firmă de reparaţii şi inspecţii auto), Container Clearance Services (firmă de formalităţi vamale pentru containere) şi Multitrend Impex (firmă de construcţii modulare). În plus, era asociat sau acționat la 11 firme, bănci şi fonduri de investiţii. Familia Bogatu avea afaceri în turism, deținând complexe turistice în Sinaia, Predea, Eforie și Venus, de care se ocupa soția, Codruța. În plus, reușiseră să agonisească mai multe sute de mii de euro, pe care îi țineau în mai multe bănci comerciale. Deși îi mergea bine, fostul șef de vamă a ales să lucreze și pentru stat, în speță pentru CNAPMC, de unde primea o indemnizație ridicolă în raport cu veniturile sale.

Omul PDL-ului

Eugean Bogatu a făcut parte din echipa PDL girată la conducerea CNAPMC de către ministrul de atunci al Transporturilor, Radu Berceanu. Este vorba desrpe Ioan Bălan, director general, decedat între timp, Emil Banias, fratele senatorului Mircea Banias, cercetat pentru scurt timp, la rândul său, pentru implicare în dosar, Ambroziu Duma (recunoscut mai mult ca specialist decât ca membru de partid) și Stelian Belu.