Categorii
Economie trimitere stanga (cu foto)

FMI ne impune biletul unic de transport în București

FMI ne impune biletul unic de transport în București

O decizie pe care autoritățile române o tot amână de ani de zile va fi luată, în sfârșit, la presiunea FMI: înființarea autorității metropolitane de transport.

De cinci ani, autoritățile române tot amână înființarea unei autorități metropolitane de transport, astfel încât bucureștenii și locuitorii din comunele limitrofe să poată utiliza același bilet, la același tarif, indiferent dacă utilizează metroul, trenul, autobuzul, microbuzul sau tramvaiul.

În curând, decizia va fi luată, dar nu pentru că autoritățile au devenit mai responsabile, ci deoarece este impusă de oficiali ai Fondului Monetar Internațional.

Potrivit scrisorii de intenție a FMI, activitatea de transport public în București a RATB și Metrorex trebuie să fie gestionată de o singură autoritate metropolitană de transport, la care vor adera inclusiv operatorii privați de transport din localitățile limitrofe Capitalei.

„Important este să se ia decizia din punct de vedere instituțional, apoi mai durează un an de zile până să fie pusă în practică. În sistem trebuie să intre Metrorex, RATB, transportatorii privați, dar și CFR Călători, pe rutele din oraș”, a declarat pentru Timpul directorul general al Metrorex, Gheorghe Udriște, care a fost co-președinte al Comitetului director care a coordonat proiectul de elaborare a strategiei de înființare a autorității metropolitane.

Strategia a fost finanțată printr-un program al Băncii Mondiale, iar nota de fundamentare și proiectul de lege sunt gata de doi ani. Înființarea autorității nu va însemna numai utilizarea unui singur bilet, ci și adoptarea unor soluții de management al traficului, astfel încât, de exemplu, să nu se mai suprapună rutele.

Asemenea autorități funcționează deja de ani buni în marile orașe europene, fiind sub tutela guvernelor din țările respective.

Cel mai probabil, soluția de tarifare va fi extinderea Sistemului Automat de Taxare (SAT), care a fost introdus la RATB în anul 2006, printr-o investiție de 12 milioane euro. Sistemul, dezvoltat de compania românească UTI, este folosit deocamdată doar la RATB și Metrorex.