Jakarta: soluția antiaglomerație
Blocajele de trafic din Jakarta ar putea duce la mutarea capitalei Indoneziei
COȘMAR. Viteza medie a vehiculelor în Jakarta este de sub 10 km/h
În fiecare zi, peste 500 de automobile și 1.500 de motociclete noi se adaugă celor aproximativ 6,7 milioane de vehicule aflate în circulație în capitala indoneziană Jakarta. Din cauza aglomerației și a blocajelor de trafic, viteza medie este de sub 10 kilometri pe oră, valoarea estimată a combustibilului și a timpului irosite fiind de peste un miliard de euro pe an.
Infrastructura Jakartei, cel mai mare oraș din lume fără metrou, este depășită.
Luna trecută, o porțiune de 100 de metri dintr-o autostradă cu patru benzi a căzut într-un râu, iar taluzul de 125 de metri al unuia dintre zecile de canale construite în urmă cu aproape un secol s-a prăbușit.
În încercarea de a reduce numărul de automobile din trafic, au fost instituite benzi speciale pentru vehiculele cu mai mulți ocupanți. Această măsură nu numai că nu a ajutat circulația, ci a dus și la apariția unei noi îndeletniciri: cea de „pasager profesionist”.
La intrarea pe arterele cu benzi pentru vehicule cu mai mulți ocupanți, adolescenți sau mame tinere cu copii în brațe își oferă serviciile, pentru echivalentul unui dolar, șoferilor grăbiți.
Cum problema aglomerației pare să nu aibă soluție, președintele Indoneziei, Susilo Bambang Yudhoyono, a făcut o propunere radicală: mutarea capitalei.
Costul estimat la 11 miliarde dolari și durata materializării proiectului, de circa 10 ani, sunt însă obstacole majore.
Ceva trebuie făcut însă înainte ca orașul cu 10 milioane de locuitori să intre în colaps.
Dana HĂDĂREANU