Proiectul de “Restaurare şi Reamenajare Integrată a Zonei Istorice – Piaţa Ovidiu”, derulat de Primăria Municipiului Constanţa, cu cofinanţare europeană, va fi finalizat la termenul stabilit: 10 decembrie2013. Aceasta a fost asigurarea pe care ne-a dat-o chiar managerul proiectului, Valentina Mureşan, susţinută de consilierul pentru corelarea programelor cu finanţare din partea Uniunii Europene, Viorica Ani Merlă, directorul executiv al Departamentului Proiecte de Dezvoltare, din cadrul Primăriei Constanţa.
Pentru că au apărut, în special din partea agenţiilor de turism, dar şi a cetăţenilor rezidenţi, din zona peninsulară („centrul istoric”) a oraşului, anumite întrebări, perfect justificate de altfel, legate de situaţia traficului, pietonal şi auto, până la finalizarea lucrărilor, coordonatorii acestei investiţii de nu mai puţin de 14.863.355,95 lei (din care 9.578.689,99 lei reprezintă contribuţia Uniunii Europene, 2.104.093,06 lei a Guvernului României şi restul de 3.180.572,90 lei sunt suportaţi de către beneficiar, adică „Unitatea Administrativ – Teritorială Municipiul Constanţa”) au ţinut să facă nişte necesare precizări. În cadrul întâlnirii de prezentare a Proiectului, desfăşurată în cursul acestei zile (18 aprilie), la Hotelul „IBIS”(la care a participat şi o funcţionară a Agenţiei pentru Dezvoltare Regională Sud – Est, „organism intermediar” în cadrul Proiectului), reprezentanţii firmelor de turism, dar şi ziariştii, au avut ocazia să obţină lămuririle solicitate. Rând pe rând, au fost descrise amenajările care vor da o nouă „faţă” zonei . De la descrierea plăcilor de granit, cu suprafaţă antiderapantă şi a bordurilor din piatră, care vor constitui noul paviment, continuând cu ”zonele verzi” şi „mobilierul urban”, toate amănuntele furnizate de cei implicaţi în proiect ne-au convins că, întradevăr, Piaţa Ovidiu şi străzile limitrofe (Vasile Canarache, Marc Aureliu şi Intrarea Vasile Canarache) vor scăpa de eticheta de… „ruine moderne”, pe care o cam au, de la „revoluţie” încoace. De altfel, tot cu cofinanţări europene, sunt în derulare şi celelalte (ample) lucrări de reabilitare, restaurare şi reamenajare, din zona peninsulară, cum ar fi faleza Cazinoului (şi Cazinoul însuşi) şi, în general, tot acel vechi nucleu urban. Dar, despre acelea, vom reveni , cu amănunte despre stadii, termene şi realizări.
Accesul autovehiculelor în zonă va fi interzis, până în noiembrie!
Nu se poate face omletă, fără să spargi ouă! La fel, nu se poate reabilita întreaga infrastructură de utilităţi urbane (canalizare, alimentare cu apă, agent termic, energie electrică, alte utilităţi ale vieţii moderne: toate subterane, de la momentul finalizării proiectelor!), fără să ai şi câteva disconforturi temporare… Cel mai mult va incomoda limitarea accesului, în special a celui auto!, în zonă. Afectate vor fi mai ales agenţiile de turism, care nu vor putea să mai transporte cu autocarul grupurile de vizitatori. Accesul autocarelor la Muzeul de Istorie Naţională şi Arheologie, din Piaţa Ovidiu, nu va mai fi posibil, în acest sezon estival. Turiştii vor trebui să coboare din vehicule, pe strada Termele Romane (care leagă Porţile 1 şi 2 ale Portului) şi să urce, apoi, cele 50 de trepte (care vor fi finisate cu prioritate, chiar în această primăvară) care duc spre Piaţă! Pentru cei „în putere” nu-i o problemă, de-abia te mai antrenezi oleacă… , dar ce te faci cu bătrânii sau cu persoanele cu disabilităţi, în special motorii?! Şi când te gândeşti că, de exemplu, aproximativ 90-95 % din cei peste 40.000 de turişti străini, care vor veni la Constanţa, în acest sezon de croaziere, cu cele 62 de pacheboturi anunţate şi programate la Terminalul de Pasageri din Port, sunt… exact din aceste categorii! Şi toţi au în programul de vizită, din timpul scurtei escale tomitane, cel puţin Muzeul Arheologic şi Mozaicul Roman, dacă nu chiar un tur complet, de autocar îndeobşte, al zonei vechi, istorice, din Peninsulă! Da, dar de la toamnă, în toţi anii ce vor veni, după finalizarea ambiţioaselor şi imperios necesarelor proiecte, însuşi cartierul acesta, genuin şi originar, al Constanţei , va fi o atracţie turistică în sine, aşa cum a devenit, după reabilitări mult mai puţin ample,”Centrul Istoric” al Bucureştiului. Aşa cum şi-a amintit, într-un foarte gustat intermezzo romantico-… commercial (!) că era, odată, până pe la începutul anilor 80, Piaţa Ovidiu (cu celebrele “Victoria” – restaurant, terasă şi simigeria-lăptărie a lui Paris! – , “Atlantic”-Bar şi “Pelican”-Bar) şi toată “Gura Portului (Vechi)”, unul dintre decanii de vârstă ai lucrătorilor din alimentaţia publică locală, nea Nicu Nejloveanu…