Iosif Iser: „Arta e o înțelegere supremă”
Tablourile lui Iosif Iser sunt la rang înalt în arta românească, reprezentând cu forță și originalitate a expresiei, în peste 3.000 de picturi și 15.000 de lucrări grafice, o lume statuară, imuabilă, autentică, melancolic-contemplativă și exotică.
În revista „Flacăra” din 1913, Gala Galaction îi aduce primele elogii, socotindu-l „un revoluționar în artele plastice”, lucru confirmat mai târziu de numeroasele sale expoziții de la New York, Veneția, Berlin, Varșovia, Moscova, precum și de premiul obținut în 1937 la Expoziția Internațională de la Paris.
„Arta e o înțelegere supremă. Pictura e o suferință îndârjită prin care fulgeră bucurii nebănuite. E îndoială deznădăjduită… e cea mai sfântă dintre dureri… cea mai deplină dintre bucurii…”, spunea Iser.
Dobrogea îi inspiră tablouri despre lumea ancestrală a satului și condiția umană.
Chipuri trudite și aspre, dar demne, își găsesc expresia printr-o gamă cromatică destul de simplă, dar dramatică.
„Dobrogea a fost, cred, cea mai bună școală pentru mine. Am rămas sufletește puternic legat de Dobrogea și cred că nimeni n-a înțeles-o mai bine ca mine. (…) Toate motivele mele orientale își trag ființa din Dobrogea și din amintirea anilor petrecuți pe solul ei. Culoarea tablourilor mele e culoarea ternă a Dobrogei, a peisajului ei arid. (…) Peisajul și omul acestui ținut mă pătrund carnal, visceral, impregnându-mă cu toate trăirile lui vaste”, mărturisea pictorul.
Treptat, culorile pe care Iser le așterne pe pânze devin mai calde, iar liniile mai puțin tensionate.
Odaliscele, așezate în posturi firești, în decoruri cu țesături înflorate, alături de instrumente muzicale, cești de cafea sau șiraguri de mărgele, prind viață prin tușe ample de roșu intens, albastru strălucitor, verde puternic și galben luminos.
Alteori, artistul dă vibrație picturii printr-o bogăție de nuanțe din aceeași gamă coloristică, filtrate atent și devenite părți ale universului său cromatic.
O nouă etapă creatoare aduce o paletă de culori mai vii, în nuanțe îndrăznețe ce dezvăluie stilul liber al pictorului. Călătoriile în Turcia, Franța și Spania îi oferă noi surse de inspirație.
Peisajele devin scăldate în lumină, iar chipurile nu mai au nimic din trăsăturile aspre de la început.
Peisajul citadin, cu parcurile și forfota mulțimii pestrițe, este prezent în numeroase lucrări ale lui Iser. Totuși, figura umană are un rol precumpănitor.
Nudurile voluptoase, reprezentate în nuanțe calde, sunt temele preferate ale artistului, după cum el însuși mărturisea. Tema arlechinului și a balerinei este ceea ce s-ar putea numi „obsesia” lui Iser pentru câteva decenii, de fapt, o meditație continuu aprofundată supra condiției umane.
Arlechinul este simbolul propriei identități, un mijloc de expresie a propriei suferințe.
Căutarea artistică a lui Iosif Iser s-a aplecat nu asupra efemerului, ci asupra esențelor, permanențelor, tipologiilor umane și destinului, observate cu o intuiție pătrunzătoare și transpuse într-un limbaj vizual impetuos și răscolitor.
„Pictura lui Iser place frenetic sau displace profund, în fața ei unii se descoperă, iar alții îi întorc spatele…”, spunea poetul Ion Minulescu.
Aveți ocazia să vă creați o impresie personală vizitând expoziția „Univers cromatic – Iosif Iser” de la Muzeul Național Cotroceni, organizată în colaborare cu alte 15 prestigioase instituții muzeale din București și din țară cu ocazia împlinirii a 130 de ani de la nașterea artistului.
Cele peste 100 de tablouri vor rămâne pe simeze până pe 31 mai, putând fi vizionate de marți până duminică, între orele 9.30 şi 17.30.
Anca Albu
Foto: Tablou de Iosif Iser – „Autoportret”