Lăzile cu focoase, găsite la Chitila
UPDATE 4
Cele patru lăzi cu focoase dispărute dintr-un tren au fost găsite luni, la Chitila, în judeţul Ilfov. Focoasele au fost descoperite de autorități pe un teren viran, lângă calea ferată. În urma audierilor, a reieşit că mecanicul de locomotivă ar fi oprit la Stăneşti, județul Giurgiu, pentru a vinde 75 de litri de motorină din rezervoarele trenului. Mecanicul de locomotivă şi ajutorul lui din tren au contractele de muncă desfăcute începând de luni.
Parchetul Militar de pe lîngă Tribunalul Militar Bucureşti a dispus, duminică, începerea urmăririi penale pentru furt calificat în daune avutului privat şi rupere de sigilii, în cazul celor patru lăzi cu focoase dispărute dintr-un tren care le transporta de la Braşov către Bulgaria.
De asemenea, informează un comunicat remis de Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, au fost constituite echipe formate din reprezentanţi ai tuturor instituţiilor abilitate care efectuează cercetări în cauză.
Până în prezent, au fost ridicate documente referitoare la încărcătura ce a format obiectul transportului, au fost identificate, prelevate şi ridicate urme ce se valorifică din punct de vedere criminalistic şi au fost audiate peste 50 de persoane.
În perioada următoare, procurorii Parchetului Militar de pe lângă Tribunalul Militar Bucureşti, împreună cu echipele operative, vor continua administrarea de probe, se arată în comunicatul citat.
UPDATE 3
Ghencio Hristov, directorul firmei Sage Consultants AD din Sofia, a declarat luni că 80 de focoase, şi nu 64 cum a relatat presa, au dispărut din trenul care le transporta de la Braşov către Bulgaria.
Focoasele urmau să fie reparate într-o uzină din Bulgaria, a declarat Hristov, a cărei companie era beneficiara transportului.
El a mai precizat că focoasele care lipsesc din transport şi care au fost furate pe teritoriul României erau modelul MRV, fiind detonatoare pentru rachete de artilerie de tip M-21 OF de 122 de mm.
“Obiectul transportului din fabrica românească îl constituia muniţie veche – detonatoare şi proiectile – destinată procesării în fabrica militară bulgară VMY Sopot pentru a fi înlocuite elementele nefuncţionale şi pentru a fi făcute apte pentru uz. Focoasele erau transportate separat de proiectile”, a precizat Hristov.
“Firma noastră este un contractor în cadrul afacerii care are licenţă legală pentru produse speciale. (…) Pentru transportul în cauză pe teritoriul bulgar, Ministerul de Interne bulgar, prin Biroul pentru Controlul Echipamentelor Periculoase, a emis un permis. Nu au existat niciun fel de încălcări ale instrucţiunilor din partea autorităţilor competente”, a declarat directorul firmaei bulgare.
Hristov a mai spus că vrea să clarifice natura tranzacţiei şi a părţilor care au fost furate din trasnport.
El mai spune că este uluit de interesul enorm pe care l-a arătat media şi de relatările incorecte din presa românească şi bulgară, unele articole, care au relatat despre “furtul unor focoase nucleare”, fiind de-a dreptul ridicole, a adăugat el.
Cei 10 jandarmi care au păzit trenul prădat pe drumul spre Giurgiu au fost audiaţi luni de procurori. Niciuna dintre variantele de anchetă luate în calcul acum de procurorii militari nu exclude vinovăţia jandarmilor care trebuiau să securizeze transportul focoaselor.
De-a lungul drumului, care a durat mai bine de şapte ore, jandarmii au călătorit într-un vagon gardă, al doilea după locomotivă.
Garnitura avea 16 vagoane, însă numai şapte dintre ele erau încărcate cu produse militare de la Tohan Zărneşti. Vagonul numarul 13, adică al treilea de la coadă, este cel la care sigiliul a fost rupt.
Din datele strânse până acum, anchetatori au stabilit că trenul a oprit sau a încetinit de cel puţin zece ori până la punctul terminus al traseului de pe teritoriul României.
Cea mai lungă haltă, de peste trei ore, a fost la Răduleşti, în Teleorman. În acesl punct, cei 10 jandarmi au vazut că toate sigiliile erau intacte.
La Stăneşti, cu 16 kilometri înainte de Gara Giurgiu Nord, paznicii au observat că trenul încetineşte şi apoi se opreşte, fără ca mecanicul să fi anunţat intenţia de a staţiona.
La întrebarea şefului jandarmuilor, acesta i-a spus că e vorba de o problemă personală şi că nu durează decât câteva minute.
Staţionarea s-a prelungit însă peste 15 minute, timp în care un autoturism s-a apropiat de tren şi jandarmii au văzut când mecanicul a coborât din locomtivă mai multe canistre de motorină.
Jandarmii n-au raportat incidentul de la Stăneşti, dar au notat numărul maşinii. Proprietarii au fost şi ei chemaţi la audieri şi aşa s-a aflat că mecanicul oprise trenul ca să vândă 70 de litri de motorină.
Nu se poate stabili cu precizie dacă în acele minute hoţii au furat focoasele din tren. Şi asta pentru că pe marfarul a traversat zone în care restricţiile de circulaţie reduc viteza şi la 5 km/h.
UPDATE 2
Trenul s-a oprit nejustificat într-o gară
Conform unor noi informaţii în cazul furtului de focoase pentru rachete, trenul încărcat cu armament s-ar fi oprit în mod nejustificat, timp de 15 minute, în localitatea Stăneşti, județul Giurgiu. În acest timp, jandarmii care ar fi trebuit să aibă grijă de încărcatură nu s-au dat jos din tren și se pare că, în timpul jafului, ei s-ar fi uitat la televizor. Mai mult, se pare că mecanicul a oprit trenul la Stăneşti, deşi nu era programată această staţionare, pentru a vinde nişte bidoane cu motorină. Motorina a fost pregătită în oprirea de la Videle unde trenul a staţionat câteva ore. Astfel, patru lăzi cu focoase au fost furate dintr-un tren încărcat cu armament. Trenul, care venea de la Braşov, se îndrepta spre Bulgaria. Dispariţia armamentului a fost descoperită de jandarmi şi de angajaţii CFR abia la graniţa cu Bulgaria.
Potrivit Jandarmeriei, componentele focoasei pot fi periculoase doar dacă sunt ansamblate cu alte componente.
UPDATE 1
Ministerul Apărării din Bulgaria nu revendică focoasele furate
Cele patru lăzi cu focoase pentru rachete care au fost furate dintr-un tren în România şi care urmau să fie transportate în Bulgaria nu erau destinate Ministerului Apărării, ci unei companii private din țara vecină, a precizat duminică Ministerul Apărării de la Sofia.
Într-un comunicat special asupra incidentului din România, Ministerul Apărării de la Sofia explică faptul că Centrul naţional de coordonare pentru sprijin logistic, aflat în subordinea sa, nu are nicio informaţie care să indice că un astfel de transport ar fi trebuit să ajungă la forţele armate bulgare.
“Informaţiile primite prin canale militaro-diplomatice arată că focoasele erau destinate unei companii bulgare, lucru confirmat oficial şi de Ministerul român de Externe”, a precizat Ministerul bulgar al Apărării. Numele companiei căreia îi era destinat transportul nu a fost dezvăluit.
Pe de altă parte, autorităţile din românia susţin că transportul avea toate avizele necesare.
“Referitor la transportul de material militar oprit în Giurgiu, MAE precizează că este vorba despre un export intracomunitar din România spre Bulgaria, care avea toate avizele şi documentele necesare desfăşurării sale, problematica securităţii transportului neintrând în atribuţiile Ministerului Afacerilor Externe sau ale Departamentului pentru Controlul Exporturilor (D-ANCEX)”, se arată în comunicatul MAE.
Patru lăzi în care se aflau câte 16 focoase pentru rachete au dispărut dintr-un tren care transporta armament de la Tohan Zărneşti spre Bulgaria, dispariţia fiind semnalată în Gara Giurgiu.
Giurgiu: 64 de focoase pentru rachete au dispărut dintr-un tren
Patru lăzi cu câte 16 focoase pentru rachete de război au fost furate sâmbătă, în jurul orei 15.00, dintr-un tren care transporta armament şi care venea de la Braşov şi urma să ajungă în Bulgaria. Furtul ar fi avut loc la Stăneşti, judeţul Giurgiu.
Sâmbătă s-a descoperit că cele 64 de focoase pentru rachete au dispărut dintr-un tren care transporta armament, care era însoţit de 10 jandarmi.
Trenul care transporta obiectele cu specific militar era un transport social privat, astfel că nu era necesară informarea autorităţilor în legătură cu deplasarea şi cu ruta urmată.
Aceste focoase nu conţin explozibil, dar pot fi folosite pentru realizarea unor bombe artizanale.
Parchetul General a emis duminică, în jurul prânzului, un comunicat de presă în care anunţă că, la data de 16 iulie, Parchetul Militar a fost sesizat de către Inspectoratul Judeţean de Jandarmerie Giurgiu despre faptul că sâmbătă, în jurul orei 15.30, ar fi constatat că, la garnitura trenului care conţinea obiecte cu specific militar, sigiliile erau rupte şi uşa glisantă era deschisă. Din interior s-a contatat că lipseau patru lăzi cu dispozitive militare.
Trenul venea de la o fabrică de armamant din Braşov şi avea destinaţia Bulgaria.
Cel mai probabil, este vorba despre armament cumpărat de bulgari din România.
Abia la graniţa Giurgiu-Nord autorităţile şi-au dat seama că o parte dintre focoase au dispărut şi că unul dintre vagoane are sigiliul rupt.
Primele cercetări arată că focoasele s-ar fi furat la Stăneşti, judeţul Giurgiu. O anchetă a fost deschisă de către Jandarmerie şi de către Parchetul Militar.
Trenul din care au dispărut focoasele va rămâne în judeţul Giurgiu, pentru verificări.
De asemenea, s-au instituit deja filtre în tot județul.