Categorii
trimitere dreapta Viață

CAMERA DE GARDĂ: Eliminarea comportamentului problematic al copilului

CAMERA DE GARDĂ: Eliminarea comportamentului problematic al copilului

Mulți dintre noi știm că în trecut educația se realiza prin forță și învinovățire, ceea ce inducea copilului sentimentul de frică, acela că nu este suficient de bun pentru a fi iubit de părinți.

Prin pedeapsă, educația se realizează prin forță, frică, culpabilizare pentru eliminarea unui comportament problematic.

Chiar dacă în urma pedepsei efectele pe termen scurt sunt cele scontate, efectele pe termen lung sunt neplăcute și periculoase pentru buna dezvoltare emoțională a copilului.

Ca urmare a pedepsei, copilul învață să răspundă cu agresivitate în diverse situații, dezvoltă o imagine de sine negativă și s-ar putea să trăiască resentimente sau teamă față de părinți.

Spre deosebire de pedeapsă, disciplinarea pozitivă se adresează comportamentului care trebuie învățat sau eliminat și nu persoanei, eliminând în acest fel umilirea acesteia.

Pentru a «dezvăța» copilul de un comportament nedorit se poate recurge la mai multe metode. Important este ca în paralel cu eliminarea unui comportament, copilul să învețe un comportament dezirabil care să-l înlocuiască pe cel problematic.

Părintele poate recurge la mai multe metode de schimbare a unui comportament al copilului cum ar fi ignorarea sau extincția, excluderea sau metoda consecințelor naturale și logice.

Părintele îi va explica copilului care sunt regulile, ce se așteaptă de la el și care sunt consecințele dacă el nu respectă regulile.

De asemenea, i se va prezenta copilului și comportamentul dorit, împreună cu consecințele lui.

Pentru ca metoda de disciplinare să fie eficientă este important ca părintele să fie consecvent în acțiunile sale, iar copilul va înțelege importanța respectării regulilor.

Psihoterapeut Andra Bolohan