Categorii
Reportaj trimitere stanga (cu foto)

Deltacons, profit din reconstrucție ecologică

Deltacons, profit din reconstrucție ecologică

Firma Deltacons demonstrează că și pe timp de criză se pot face afaceri de anvergură în domeniul construcțiilor, sectorul economic cel mai lovit de recesiune. Societatea din Tulcea a încasat anul trecut 20 milioane dolari din reconstrucții ecologice.

Înființată în 1991, cu profil de construcții industriale și civile, Societatea Comercială Deltacons a descoperit o oportunitate de afaceri care i-a creat rapid un nume de referință în întreaga țară. Alexandru Stroe, directorul firmei, spune că „implicarea Băncii Mondiale în organizarea Administrației Rezervației Biosferei Delta Dunării (ARBDD) și în gestionarea efectivă din punct de vedere ecologic a Deltei a presupus și o serie de investiții ecologice nemaiîntâlnite în zonă”.

„La scurt timp de la constituirea ARBDD, Banca Mondială a finanțat reconstrucția ecologică a unor zone acvatice desecate pentru agricultură. Este vorba de bălțile Babina și Cernovca, pe care regimul comunist a intenționat să le transforme în orezării. Astfel, am fost angajați de ARBDD să refacem mediul natural sălbatic pe câteva mii de hectare în vecinătatea Brațului Chilia al Dunării. Firma noastră a aplicat în câteva luni planurile proiectanților sugerate de Banca Mondială și, în doi-trei ani, paradisul acvatic de la Babina și Cernovca s-a refăcut miraculos. Acum zona respectivă arată ca și cum nu ar fi fost atinsă vreodată de furia buldozerelor care o transformaseră în anii ’80 într-un deșert. Această experiență a fost multiplicată în ultimii ani în mai multe zone din Rezervația Biosferei Delta Dunării: la Popina, Fortuna și urmează să se întâmple același lucru la Murighiol și Crișan, pe terenuri agricole și piscicole degradate, care sunt sau vor fi reconstruite ecologic. Utilajele moderne, tehnologia de vârf, experiența inginerească ne permit acum să executăm ecologic lucrări de ameliorare și de refacere a sistemelor naturale din Deltă, a zonelor neutilizabile pentru activități economice. Specialiștii noștri execută lucrări specifice și în alte zone decât cele dunărene, în țară sau în străinătate, înalta calitate a execuțiilor recomandându-ne ca o firmă de vârf în domeniu”, a mai spus Alexandru Stroe.

Ecologizarea Canalului Bega

Experiența dobândită în Deltă privind reconstrucțiile ecologice i-a permis firmei din Tulcea să participe la un proiect ecologic de anvergură în Timișoara. Împreună că alte două firme din Târgu Mureș și Măneciu, Deltacons efectuează lucrările de ecologizare a Canalului Bega.

Bega este primul canal navigabil din România, fiind construit între anii 1728 și 1760. Primul port al orașului, ridicat în anul 1732, se afla în zona actualului Hotel Continental, dar a fost mutat în 1752 în cartierul Iosefin. Atestarea documentară a portului datează din 1860. Canalul Bega are o lungime de 44 km pe teritoriul României și de 72 km pe teritoriul Serbiei, facilitând transportul naval de mărfuri și de pasageri până la Rotterdam. Primele curse de pasageri au fost introduse în anul 1869 și transportau anual cu vapoarele peste 50.000 de oameni, ajungând în anul 1944 la aproximativ 500.000 de oameni.

La începutul secolului XX, peste 500 de ambarcațiuni comerciale tranzitau canalul timp de aproximativ 300 zile pe an. Volumul de mărfuri transportate ajunge la un maxim de 250.000 tone pe an în perioada 1937-1938. Transportul de marfă a fost întrerupt în timpul celui de-al doilea război mondial și reluat în 1948, pentru ca în 1958 să fie închis definitiv. Cursele de pasageri au fost sistate în 1967. Pe canal au continuat să existe curse de agrement realizate de vapoarele „Pionierul”, „Rândunica” şi „Pelican”.

După ce vreme de peste șapte decenii râul care traversează Timișoara nu a mai fost curățat în profunzime, peste câteva luni, când ecologizarea sa va fi finalizată, bănățenii se vor putea plimba din nou cu vaporașele de agrement pe Canalul Bega, de la Timișoara până la granița cu Serbia. Este vorba de un traseu turistic care va fi inaugurat anul acesta.

Reabilitarea zonei de agrement Ciuperca din Tulcea

Vara trecută, specialiștii în reconstrucții ecologice de la Deltacons au eliminat urmele poluării din Lacul Ciuperca din municipiul Tulcea și, astfel, această zonă acvatică a redevenit o atracție turistică la poarta de intrare în Delta Dunării.
Lucrările de ecologizare a Lacului Ciuperca, cu o suprafață de aproximativ 50 de hectare, executate de societatea Deltacons, au fost finanțate de Agenția Fondului de Mediu și Primăria Municipiului Tulcea, la inițiativa administrației din acest oraș.

Reconstrucția ecologică a acestui lac a presupus decolmatarea fundului de lac, realizarea unei suprafețe de uscat pe care se vor amplasa unități comerciale, plantarea unor perdele de protecție pe malul lacului, refacerea instalației de iluminat din zonă.

Drum ecologic spre Mănăstirea Snagov

Constructorii din Tulcea specializați în refacerea și protecția zonelor naturale sălbatice s-au implicat, în ultimii ani, și în efortul de protejare ecologică a Lacului Snagov. Deltacons a realizat și continuă să efectueze lucrări de ecologizare în această zonă de interes turistic. Investiția cea mai spectaculoasă realizată de constructorii respectivi la Snagov este pasarela de acces pietonal spre mănăstirea situată pe insula din mijlocul respectivului lac.

Astfel, de câteva luni, după aproape două secole, credincioșii care vor să-şi plece genunchii în biserica mănăstirii de pe ostrovul Snagovului pot să vină aici, având acces direct, fără să fie nevoiți să aștepte barca.

Mănăstirea Snagov din județul Ilfov este cea mai veche mănăstire din Arhiepiscopia Bucureștilor. Prima așezare monahală a existat aici în secolul al XI-lea, dar, fiind din lemn, a ars. Prima atestare documentară a Mănăstirii Snagov datează din a doua jumătate a secolului al XIV-lea, din timpul domnitorilor Ţării Românești Dan I (1383-1386) și Mircea cel Bătrân (1386-1394 și 1397-1418).

În anul 2008, Mănăstirea Snagov a serbat 600 de ani de existență documentară (1408-2008). Directorul Deltacons, Alexandru Stroe, spune că „ne bucurăm că firma noastră a finalizat acest pod care are nu numai o importanță practică și ecologică, ci și una simbolică”.

„Marina” Sf. Gheorghe, primul dintr-o salbă de porturi turistice din Deltă

Ministerul Turismului și administrația locală din Delta Dunării au demarat un proiect de anvergură pentru dezvoltarea turismului în această zonă cu un potențial foarte mare. Un prim obiectiv din acest plan este realizarea unor porturi pentru navele de agrement. În urmă cu doi ani, o astfel de investiție a început în localitatea Sf. Gheorghe, iar constructorul desemnat în urma unei licitații publice este firma Deltacons Tulcea.

Investiția însumează o cheltuială de aproximativ cinci milioane euro și va fi finalizată anul acesta până la deschiderea sezonului turistic. Proiectul de investiții aparține Consiliului Județean Tulcea și este finanțat de Ministerul Turismului. Această lucrare se încadrează în subprogramul național de turism „Dezvoltarea echilibrată și integrată a zonei turistice din Delta Dunării și a stațiunilor de pe litoralul Mării Negre”. Contractul multianual, încheiat între Consiliul Județean Tulcea și SC Deltacons SA Tulcea, se derulează pe perioada anilor 2009-2011.

Realizarea proiectului necesită lucrări de decolmatare a bazinelor și a intrărilor în bazine, astfel încât să se asigure o adâncime de navigație sub nivelul apelor minime, portul fiind asigurat la nivelurile de inundații de pe Dunăre și Marea Neagra. Navigația se va putea desfășura pe două sensuri în bazinele amenajate, atât pentru ambarcațiuni turistice mici, cât și pentru ambarcațiuni mari. Amenajarea cheiurilor 1 și 2 se va face pe o lungime de 200 de metri, respectiv 220 de metri, permițând acostarea longitudinală a ambarcațiunilor cu lungimea de maximum 10 metri.

Cheiurile de pe malul de sud al bazinului 3 se vor amenaja pe o lungime de 240 de metri, permițând acostarea navelor mici în lungime de 6-10 metri, iar malul de nord al bazinului 3 se va amenaja pe o lungime de 300 de metri pentru acostarea longitudinală a navelor mari în lungime maximă de 20 de metri. De asemenea, proiectul prevede o rampă de andocare și biga de ridicare pe uscat a ambarcațiunilor Pe cele două maluri care separă bazinele 2 și 3 de brațul Sf. Gheorghe se va amenaja, de asemenea, o zonă de agrement, promenade și spații pentru efectuarea serviciilor turistice. Accesul se va realiza pe drumurile de exploatare adiacente, având îmbrăcămintea din pavele.

Oportunitatea avută în vedere la inițierea acestui proiect o constituie utilizarea fondurilor de la bugetul local, dar și atragerea de fonduri externe pentru amenajarea portului, facilitând astfel creșterea potențialului turistic al zonei.
Ministerul Dezvoltării Regionale și Turismului și administrația locală din județul Tulcea mai au pregătite proiecte și finanțări pentru realizarea altor porturi turistice similare cu cel de la Sf. Gheorghe și în alte zone din Delta Dunării. Construcția următorului port turistic din Deltă va începe, anul acesta, la Murighiol, iar constructor va fi tot firma Deltacons.

Un alt port similar va fi construit pe malul Lacului Babadag, în vecinătatea cetății antice Enisala. La Tulcea urmează să fie realizat în scurt timp un port turistic în zona Zagăn, iar la Sulina va fi amenajat un port turistic în unul dintre bazinele ce aparțin Zonei Libere Sulina.

Scut împotriva inundațiilor

Deși firma este implicată de câțiva ani în proiecte ecologice de anvergură, multe dintre ele finanțate cu bani atrași de la Uniunea Europeană, oamenii acestei societăți și utilajele pe care le au în dotare s-au implicat semnificativ în activitățile specifice de apărare a localităților din județul Tulcea împotriva inundațiilor. Forțele umane și mecanice ale firmei s-au implicat în salvarea de la dezastru a orașului Isaccea în 2006, când s-a rupt digul de la Dunăre.

Anul trecut, aceeași firmă a supraînălțat digul din satul tulcean Grindu și, astfel, a salvat mii de oameni de la dezastrul unor inundații care păreau iminente. Forțele specializate în ecologizări au apărat, de asemenea, satele Partizani, Crișan, Caraorman, Mila 23 şi Bălteni. Angajaţii au creat breșe la cordonul litoral pentru a evita inundațiile în orașul Sulina, au supraînălțat, de asemenea, drumul Tulcea-Pardina pentru a nu fi întreruptă circulația auto dinspre Tulcea spre satele de pe Brațul Chila.

A câștigat bătălia „Rostock”

Cartea de vizită a firmei Deltacons mai trebuie completată cu o altă acțiune spectaculoasă care se înscrie în marele său proiect de participare semnificativă la ecologizarea spațiului acvatic de la gurile Dunării. Specialiștii acestei societăți au fost implicaţi în acțiunea de ranfluare a epavei „Rostock” care a blocat aproape două decenii Canalul Sulina. Împreună cu scafandri din Olanda și SUA, oamenii acestei firme au scos, bucată cu bucată, corpul epavei ce zăcea pe fundul canalului în vecinătatea satului Partizani. Astfel, s-a redat circulației navale această cale de transport esențială pentru țara noastră și pentru celelalte țări dunărene.


Marius POPESCU