Film francez înainte de Crăciun

Categories Cultura, trimitere dreaptaPosted on

Film francez înainte de Crăciun

Cu o săptămână înainte de sărbători am avut film francez pe săturate, producții foarte recente, unele chiar din acest an, ceea ce a transformat prilejul în privilegiu. Regizori de primă mână, Luc Besson, Patrice Chereau, Alain Corneau, actori iarăși de linia întâi, ca Romain Duris, Charlotte Gainsbourgh, Khristin Scott Thomas, Jean Reno, Daniel Auteuil, ce mai, nume unul și unul!

Ceea ce am văzut a  evidențiat două direcții. În primul rând, direcția psihologizantă, mergând până la spectralitate, apoi subtila ironie franceză față de lumea contemporană. Bunăoară, „Crime d’amour” afișează un sarcasm necruțător față de laxitatea justiției, din cauza căreia un criminal poate fi făcut peste noapte nevinovat, deși aici cazul este mult mai complex, în sensul în care nu știi dacă persoana vinovată este diabolică sau, pur și simplu, psihopată.

De asemenea, este direcția fantastă, fantasmatică, unde excelează Luc Besson, pe care ni-l amintim  foarte bine din „Al cincilea element”. Pelicula „Persecution” este stranie, apăsătoare, escaladând enigmele una câte una, până când plonjăm în plin mister. Filmul francez nu e un film cald, pasional, dar nu contează.

Dacă ne gândim că un autor de factura lui Le Clezio a luat acum trei ani Nobelul pentru Literatură, nu mai trebuie să ne facem iluzii. Dar farmecul răcelii este distilat de francezi într-un mod inegalabil. Există o picturalitate fotografică a fiecărui cadru, care ne transportă parcă într-o altă lume, deși e tot lumea asta. (D.S.)