India produce startup-uri de miliarde de dolari. Acum trebuie sa inceapa sa castige bani

Categories ActualitatePosted on

La data aceasta anul trecut, antreprenorii indieni erau in regim de panica.

Guvernul a inchis intreaga populatie a tarii intr-un pas dramatic pentru a combate pandemia de coronavirus. Fondatorii companiei s-au temut ca restrictiile ii vor lasa intr-o criza severa de finantare care le-ar putea afecta capacitatea de a se extinde, de a plati salariile sau chiar de a ramane pe linia de plutire.

Starea de spirit un an mai tarziu , este foarte diferit, in ciuda unei crestere brutala , in cazurile de coronavirusuri care ameninta redresarea economica. Comunitatea de start-up din India s- a trezit intr-o bonanta de finantare fara precedent. In primele patru luni ale anului 2021, 11 companii au obtinut statutul de unicorn, ceea ce inseamna ca au ajuns la o evaluare de cel putin 1 miliard de dolari, potrivit platformei de date Tracxn. Cinci start-up-uri au atins aceasta etapa numai in aprilie. In comparatie, au existat 13 in 2020 si 10 in 2019. Randurile liderilor tehnologi super bogati din India se umfla rapid ca urmare.

Boom-ul se datoreaza in mare parte investitiilor puternice ale unor firme precum Tiger Global si SoftBank ( SFTBF ) , care investesc bani in afacerile din India cu crestere rapida din India – un premiu pe care multi investitori il considera pur si simplu prea mare pentru a-l ignora. Nu numai ca mai multe companii aduna acest tip de bani decat oricand, dar fac si acest lucru intr-un clip record. Si unele dintre cele mai reusite startup-uri ale Indiei – inclusiv Flipkart si Zomato – exploreaza potentialele listari anul acesta. Zomato a refuzat sa comenteze si Flipkart nu a raspuns.

Dar ciclurile aparent nesfarsite de strangere de fonduri pot produce in cele din urma profituri in scadere, ingrijoreaza multi experti din industrie, care spun ca ecosistemul de pornire al Indiei trebuie sa inceapa sa arate profituri consistente si iesiri sanatoase pentru investitori si in curand. Unii observatori considera ca finantarea uriasa care este impartita face ca a fi ,,unicorn” sa fie o realizare mai putin decat mitica.

„Este grozav faptul ca startup-urile indiene trec prin acest boom de finantare. Dar vor trebui sa gaseasca modele de afaceri durabile, care sa castige multi bani, pentru a supravietui”, a declarat Radhika Gupta, CEO Edelweiss Asset Management Limited. ,,Chiar si un Google sau un Amazon nu pot supravietui numai cu numerele de clienti.”

In primul rand, vestea buna

Nebunia de investitii se datoreaza cresterii economiei digitale a Indiei. Exista mai mult de 700 de milioane de utilizatori de internet in tara si aproximativ jumatate de miliard inca nu au ajuns online, creand un potential enorm pe piata.

Intre timp, pandemia a incurajat oamenii din afara marilor orase sa cheltuiasca bani online, accelerand digitalizarea afacerilor si deschizand mai multe oportunitati pentru antreprenorii din domeniul tehnologiei.

Firmele de tehnologie financiara au fost cei mai mari castigatori. Pana la sfarsitul anului 2020, India avea 44 de unicorni si majoritatea se aflau in sectorul fintech, potrivit unui raport al Orios Venture Partners . Comertul cu amanuntul si companiile de servicii de software sunt urmatoarele.

Compania de capital de risc a constatat, de asemenea, ca timpul necesar unui startup tehnologic pentru a ajunge la o evaluare de 1 miliard de dolari a scazut dramatic, de la aproape 15 ani in 2005 la 2,4 ani in 2016 si 2017.

Numai in acest an, dezvoltatorul de aplicatii Mohalla Tech, startup-ul de investitii Groww si platforma de mesagerie Gupshup au devenit toti unicorni – in mare parte datorita investitiilor mari de la Tiger Global, potrivit datelor Tracxn. Compania de investitii din New York, care a facut, de asemenea, mari pariuri timpurii pe Flipkart – gigantul de comert electronic achizitionat de Walmart ( WMT ) in 2018 – a fost mai bullish decat alte firme din tara.

Tiger Global nu a raspuns la o solicitare a CNN Business pentru comentarii, insa firma a laudat in trecut afacerile in care a investit, precum si pozitionata pe piata de internet din India in crestere.

Risc de inflatie

Unii experti, totusi, au inceput sa puna la indoiala cati bani investesc marile companii de investitii in sector.

,,Capitalizeaza excesiv compania oferind de 1,5 ori sau de doua ori suma necesara”, a declarat Amit Ranjan, cofondator al serviciului de partajare a prezentarilor SlideShare. Acum lucreaza cu guvernul indian la un proiect de dulap virtual numit DigiLocker.

„Nu exista nicio justificare in acest sens, cu exceptia faptului de a bate concurenta”, a declarat Ranjan pentru CNN Business.

Dar Rehan Yar Khan, partener administrativ la Orios Venture Partners, nu vede afluxul de bani ca pe o ,,mare ingrijorare”. La urma urmei, companiile au inca nevoie de sume masive de capital pentru a capta potentialul vastei piete din India.

El a citat ca exemplu PharmEasy, o firma de farmacii online. Khan a fost un investitor timpuriu in firma, care a devenit unicorn la inceputul acestui an.

„Farmaciile electronice au acoperit doar 3% din piata Indiei”, a spus Khan. ,,… Deci, in mod firesc, au nevoie de mai multi bani pentru a creste.”

Dar exista si alte dureri de cap de luat in considerare. Ce se intampla daca un unicorn devine supra-finantat si dispare inainte de a avea un plan de iesire?

Flipkart este singurul unicorn tehnologic indian care a fost achizitionat la o evaluare de peste 1 miliard de dolari. (Firma de comert electronic Shopclues, care a fost evaluata la 1 miliard de dolari in 2016, a fost achizitionata trei ani mai tarziu de o companie din Singapore. Dar pana atunci, valoarea Shopclues s-a prabusit intre 50 si 80 de milioane de dolari.)

Doar o mana de firme de tehnologie indiene au detinut listari in ultimele doua decenii. Si nici o startup tehnologica in valoare de mai mult de 1 miliard de dolari nu a devenit publica.

„Prin umflarea evaluarilor pe piata privata, va amanati capacitatea de a intra pe piata publica”, a spus Karthik Reddy, cofondator al firmei de capital de risc Blume Ventures. El crede ca firmele indiene trebuie sa se gandeasca la ofertele publice initiale , mai devreme , mai degraba decat mai tarziu , in scopul de a construi un ecosistem de pornire durabil.

„Nu avem mari achizitori de tehnologie, asa ca abia asteptati ca un Walmart sa vina sa cumpere cel mai mare activ de fiecare data”, a adaugat el.

Ar putea fi acesta anul?

Exista cercuri in cercurile tehnologice indiene despre iesirile imense viitoare. Reddy este optimist ca 2021 poate fi amintit nu doar pentru boom-ul sau de finantare, ci si pentru ca a adus o schimbare culturala in industrie.

Conglomeratul indian Tata Sons ar fi dorit sa cumpere un magazin alimentar online BigBasket pentru peste 1 miliard de dolari, a informat ziarul Mint luna trecuta. Solicitat pentru comentarii, Tata Sons a trimis CNN Business catre BigBasket, care nu a raspuns.

Alte mass-media indiene au raportat in ultimele luni ca unicornii mai in varsta ar putea lua in considerare si listarea in curand. Si Economic Times a raportat saptamana trecuta ca mai multe start-up-uri se lupta sa recruteze directori cu experienta IPO.

In cazul in care Flipkart sau compania de tehnologie alimentara Zomato vor continua cu o IPO, astfel de inregistrari ar putea schimba jocul, potrivit Reddy.

„India trebuie sa-si lanseze firmele de tehnologie pe piata publica”, a spus el. ,,In acest moment, cetatenii indieni nu au nici o expunere la boomul unicornului”.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *