Alunecări ţinute la secret pe autostrada Bechtel

Categories ExplicitPosted on

Alunecări ţinute la secret pe autostrada Bechtel

Un sat din judeţul Cluj este în pericol să fie înghiţit de alunecările de teren provocate de lucrările la Autostrada Transilvania.

Locuitorii din localitatea Vălişoara, comuna Săvădisla, îşi pot vedea cele circa 80 de case înghiţite de dealul din apropiere, care a început să o ia la vale după ce Bechtel a făcut săpături în zonă pentru autostradă.
Consultantul de proiect acuză constructorul de inconştienţă în executarea lucrărilor. De aproape patru ani autorităţile nu se implică.

Angajaţi de statul român, prin CNADNR, să supervizeze lucrările executate de americanii de la Bechtel la proiectul Autostrada Transilvania, inginerii de la firma Scetauroute au observat alunecarea de teren din zona satului Vlădişoara încă din vara anului 2006. La acel moment, situația a fost adusă la cunoştinţa Bechtel, dar nu s-a făcut nimic.
La câteva luni distanţă, problema alunecării de teren a fost reamintită conducerii Bechtel, dar şi celei a CNADNR, cu ocazia prezentării unui raport de inspecţie. În document, experţii Scetauroute acuzau compania Bechtel de neglijenţă sau chiar de rea-intenţie, deoarece nu au prevăzut drenarea apelor când au făcut săpături la terasamentul ce traversează dealul de la Vălişoara, lăsând apele pluviale să se infiltreze în sol: “Terasamentele tronsonului care domină coama versantului destabilizat au fost realizate fără nici o precauţie şi fără nici o drenare provizorie… Lucrările realizate între km 38+700 – 38+920 (dealul de la Vălişoara – n. r.) au creat o alimentare permanentă a pantei cu ape de şiroaie care se deversează în alunecare, destabilizând-o tot mai mult. Drenarea provizorie inexistentă este şi cauza principală de infiltrare de apă la fiecare intemperie”.

Concluziile consultantului erau de-a deptul alarmante: “Constructorul (Bechtel – n.r.) nu a reacţionat la alunecarea prezentată şi lasă apele de şiroaie să se infiltreze liber de-a lungul numeroaselor suprafeţe de ruptură, ceea ce la fiecare ploaie agravează situaţia. Această alunecare prezintă deja un pericol pentru siguranţa bunurilor şi persoanelor… Acţiunile constructorului (care a injectat apele de şiroaie în pantă) au provocat starea catastrofală actuală”.

Deşi inginerii consultanţi recomandau realizarea imediată de “tranşee de drenare căptuşite şi şanţuri colectoare” care să conducă apele afară din satul Vălişoara, compania Bechtel nu a intervenit.

Bani suplimentari pentru stoparea alunecării

După o jumătate de an în care apele au măcinat şi mai mult stabilitatea dealului, Scetauroute a adus pentru a treia oară în discuţie, în martie 2007, problema alunecărilor de teren de la Vălişoara. Conducerile CNADNR şi Bechtel au fost atenţionate de experţi din nou despre pericolul la care sunt expuşi locuitorii satului: “Această problemă, identificată acum aproape doi ani (prin studiile geotehnice – n.r.), nu are încă o soluţie. Ea ameninţă satul localizat în aval de alunecarea de teren… Compania trebuie să acţioneze, nu să se justifice în permanenţă. Faptul că una dintre alunecările de teren prezintă un real pericol pentru satul din aval (km 38+800) nu reprezintă o supriză pentru Companie, având în vedere corespondenţa purtată şi numeroasele şedinţe ce au avut loc încă de la începutul lucrărilor”.

Americanii de la Bechtel nu au intervenit concret nici după această avertizare, ei propunând întâi realizarea unui studiu, stabilirea unei soluţii şi abia apoi rezolvarea efectivă a problemei. În calitate de consultant, Scetauroute a reacţionat faţă de indolenţa constructorului: “Bechtel nu are nevoie de un raport al unui expert pentru a-şi da seama de gravitatea problemei”.

Pentru a-şi acoperi greşelile, constructorii americani au adoptat o altă strategie. Au susţinut că alunecarea de teren de la Vălişoara se plasează în afara aliniamentului Autostrăzii Transilvania, deci nu sunt obligaţi să o remedieze, iar dacă o fac, trebuie să fie plătiţi suplimentar de către statul român! Cum plata li s-a refuzat, nu au mai făcut nimic cu dealul de la Vălişoara.

Explicaţii contradictorii, secret total

La capitolul justificări, reprezentanţii Bechtel, ai CNADNR şi cei ai Inspectoratului de Stat în Construcţii (ISC) liniştesc la unison, dar în moduri diferite. Deşi, teoretic, ar trebui să deţină aceleaşi informaţii, cele trei părţi se contrazic.
Potrivit CNADNR, alunecările de teren în discuţie se plasează în afara autostrăzii. Mai mult, problema ar fi fost rezolvată deja prin nivelarea dealului şi aducerea de pământ vegetal. “Alunecarea de teren menţionată de dumneavoastră se află în afara amprizei Autostrăzii Transilvania… Lucrările de reabilitare au fost executate de către Compania Bechtel şi au constat în renivelarea dealului la o pantă stabilă, acoperirea cu argilă a crăpăturilor apărute şi protejarea pantei cu pământ vegetal care s-a înierbat”, susţine Compania.

La rândul lor, inspectorii de stat în construcţii ne-au îmbrăcat în alte culori povestea alunecării de teren de la Vălişoara. Spre deosebire de consultant, ISC nu crede că Bechtel are vreo vină pentru alunecările de teren. “În timpul execuţiei lucrărilor de terasamente, infiltraţiile datorate apelor provenite din precipitaţii au determinat reactivarea planurilor de alunecare ale versantului”, au răspuns inspectorii ISC, fără să amintească nici un cuvânt despre faptul că Bechtel a dirijat apele pluviale într-un mod greşit. Cât despre lucrările de reabilitare, ISC afirmă că a vegheat la realizarea unor şanţuri de gardă împotriva eroziunii taluzurilor.

Bechtel a avut însă de prezentat un alt punct de vedere. Dacă CNADNR a apreciat că alunecarea este în afara autostrăzii, pentru compania Bechtel alunecarea de teren este situată chiar pe aliniamentul autostrăzii, departe de comunităţile din zonă. Acest punct de vedere nu a fost mult timp menţinut, reprezentanţii Bechtel susţinând apoi că, de fapt, la Vălişoara de vină sunt inundaţiile provocate de ploi.

La faţa locului realitatea este însă diferită faţă de cele trei puncte de vedere exprimate. Nici argumentele companiei Bechtel şi nici declaraţia celor de la CNADNR nu respectă realitatea din teren. Dealul continuă să plece la vale, iar unele case prezintă crăpături vizibile ale zidurilor. Nimeni nu le-a spus însă locuitorilor din Vălişoara că lucrările de la autostrada ce trece la câţiva zeci de metri de sat constituie sursa principală a alunecărilor de teren. Oamenii au fost mulţumiţi de banii primiţi pe terenul naţionalizat pentru proiectul autostrăzii, unii crezând chiar că Bechtel le-a dat respectivele sume, şi au trecut cu vederea chiar şi inundaţiile din 2007, când apa de la ploi s-a scurs de pe terasamentul autostrăzii spre centrul satului. Culmea ironiei, iniţial autostrada trebuia să ocolească satul, dar din cauza altor alunecări de teren s-a stabilit traseul actual.

Andrei Tamaş, primar al comunei Săvădisla, din care face parte şi satul Vlădişoara, susţine că nimeni nu i-a spus de alunecarea de teren. “Drept să vă spun, la mine nu a venit nimeni să spună ce este, de fapt, acolo. Oficial nu ni s-a comunicat nimic”, ne-a declarat primarul.

Pentru că majoritatea detaliilor despre construcţia Autostrăzii Transilvania beneficiază de un mare grad de confidenţialitate, nici măcar Prefectura Judeţului Cluj, care are rol de coordonator al Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă (IJSU), nu ştie, de doi ani de zile, de alunecările de teren de la Vlădişoara. Motivul este acelaşi: nimeni nu a trimis o informare oficială.

Această alunecare prezintă deja un pericol pentru siguranţa bunurilor şi persoanelor… Acţiunile constructorului (care a injectat apele de şiroaie în pantă) au provocat starea catastrofală actuală”.

Mihai CIORCAN