Un marinar tinut prizonier i s-a permis sa paraseasca nava abandonata dupa patru ani

Categories Dosarele TimpulPosted on

Mohammed Aisha s-a alaturat navei sale ,,blestemate”, MV Aman, pe 5 mai 2017. Astazi, dupa ce a petrecut aproape patru ani la bord blocat in largul coastei egiptene, a fost eliberat si a zburat acasa in Siria. Deci, cum se simte? Textul sau, de pe avionul de pe asfaltul de pe aeroportul din Cairo, a fost scurt. „Usurarea. Bucuria”. Si apoi a venit un mesaj vocal.

„Cum ma simt? De parca am iesit in sfarsit din inchisoare. In sfarsit, voi fi din nou impreuna cu familia mea. O sa-i vad din nou.” Acesta marcheaza sfarsitul unei incercari care a afectat sanatatea fizica si mentala a lui Mohamed. La urma urmei, el a fost condamnat la o viata fara putere, salubritate sau companie.

A inceput in iulie 2017, cand MV Aman a fost retinut in portul egiptean Adabiya. Nava de marfa a fost retinuta deoarece avea echipamente de siguranta expirate si certificate de clasificare. Ar fi trebuit sa fie suficient de usor de rezolvat, dar contractantii libanezi ai navei nu au reusit sa plateasca combustibilul, iar proprietarii MV Aman din Bahrain se aflau in dificultate financiara.

Cu capitanul egiptean al navei la uscat, o instanta locala l-a declarat pe Mohammed, ofiterul sef al navei, tutorele legal al MV Aman.

Mohammed, care s-a nascut in portul mediteranean sirian Tartus, spune ca nu i s-a spus ce inseamna ordinul si a aflat doar cateva luni mai tarziu, in timp ce ceilalti membri ai echipajului navei au inceput sa plece. Timp de patru ani, viata – si moartea – au trecut de Mohamed. Privea cum navele treceau pe langa, in si in afara Canalului Suez din apropiere.

In timpul blocajului recent cauzat de gigantica nava-container Ever Date, el a numarat zeci de nave care asteptau blocarea traficului.

El chiar si-a vazut fratele, un coleg de marina, trecand peste mai multe ori. Fratii au vorbit la telefon, dar erau prea distanti, chiar pentru a face semn.

,,Am fost acuzat ca am blocat Canalul Suez”

Cum a fost eliberata nava Canalului Suez?

In august 2018, a aflat ca mama sa, o profesoara responsabila de excelenta sa engleza, a murit. Acesta a fost punctul culminant al lui Mohammed. ,,M-am gandit serios sa-mi pun capat vietii”, mi-a spus el.

Pana in august 2019, Mohammed era singur, in afara de garda ocazionala si prins pe o nava fara motorina si, in consecinta, fara putere. Era obligat din punct de vedere legal sa ramana la bord si era neremunerat, demoralizat si se simtea din ce in ce mai rau.El a spus ca nava era ca un mormant noaptea.

„Nu puteti vedea nimic. Nu puteti auzi nimic”, a spus el. – Parca ai fi intr-un sicriu.

Harta care arata ultima locatie inregistrata a navei de marfa MV Aman. In martie 2020, o furtuna a suflat-o pe Aman de pe ancoraj. Nava s-a indepartat la cinci mile (8 km), in cele din urma s-a prabusit la cateva sute de metri de tarm.

Era terifiant la acea vreme, dar Mahomed credea ca este un act al lui Dumnezeu. Acum putea sa inoate la uscat la fiecare cateva zile, sa cumpere alimente si sa-si reincarce telefonul.

Oricat de uimitoare este povestea lui Mohammed, experienta sa nu este unica. De fapt, abandonul marinarilor este in crestere.

Potrivit Organizatiei Internationale a Muncii, exista peste 250 de cazuri active in intreaga lume in care echipajele sunt lasate pur si simplu sa se descurce singure. Se spune ca 85 de cazuri noi au fost raportate in 2020, care este de doua ori mai multe decat in   anul precedent.

Intre timp, in portul iranian Assaluyeh, 19 membri majoritari ai echipajului indian al vrachierului Ula fac greva foamei dupa ce nava lor a fost abandonata de proprietarii sai in iulie 2019.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *